حجت‌الاسلام راشد یزدی:

مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی گفت: مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی‌کند.

بر اساس گزارش آستان‌نیوز، این کارشناس دینی با اشاره به این که در زیارت امامان معصوم(ع) قرب و بعد اهمیت ندارد، اظهار کرد: اگر مقام و جایگاه ائمه اطهار(ع) را بشناسیم و مفهوم زیارت را درک کنیم، می‌فهمیم که زیارت منحصر به حضور مادی در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) نیست و از هر جا که هستیم، می‌توانیم امام را زیارت کنیم.

وی با بیان این که بندگان صالح خداوند بر اثر اطاعت و عبادت پرودگار به قرب الهی رسیده  و حیاً و میتاً می­‌توانند ما را به خدا نزدیک کنند، تصریح کرد: نقش زیارت این است که ما نزد قبر بنده­‌ای از بندگان صالح خدا می­‌رویم که عالی­‌ترین درجه این بندگان، انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع) هستند و به آنها سلام می‌دهیم و حاجاتمان را به وسیله آنها از خدا می­‌خواهیم.

راشد یزدی معنای زیارت را مودت به اهل بیت علیهم‌السلام دانست و افزود: مودت غیر از محبت است. قرآن می­‌گوید: قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی. منظور از القربی اهل بیت پیامبر(ص) هستند. مودت یک رفاقت تنگاتنگ است.

وی اضافه کرد: ما نسبت به امام رضا(ع) و سایر ائمه علیهم‌السلام مودت داریم. این مودت ما را به معصومین(ع) نزدیک می­‌کند و چون ائمه اطهار(ع) بندگان صالح الهی هستند و به درجه بالایی از قرب الهی ارتقا پیدا کرده‌اند، خدا را به حق آن بزرگوران قسم می­‌دهیم که حوائجمان را برآورده و گناهانمان را بیامرزد.

راشد یزدی با بیان این که در زیارتنامه­­‌های معتبری چون زیارت امین‌الله مفاهیم ارزشمند و والایی نهفته است، خاطرنشان کرد: در این زیارت‌ها ابتدا به امام توجه و عرض ادب می­‌کنیم و بعد دعا کرده و ایشان را شفیع و نایب خود قرار می­‌دهیم.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر این که امام معصوم در واقع امام زنده هستند و از حالات شیعیان خود آگاهند، اظهار کرد: اگر شرایط برای تشرف به حرم مطهر امام معصوم(ع) فراهم باشد، از نزدیک دیده بر آستان امام می­‌نهیم و اظهار ادب و ارادت می­‌نماییم، ولی اگر به دلیل دوری راه یا مشکلات دیگر نتوانیم به حرم امام برویم، از دور به وجود مبارک ایشان متوسل می­‌شویم و از ایشان کسب فیض می­‌نماییم.

راشد یزدی تاکید کرد: در شرایط فعلی که به دلیل شیوع بیماری کرونا و با صلاحدید پزشکان و علما، برای حفظ جان و سلامتی مردم، درهای حرم مطهر امام هشتم(ع) بسته شده و تشرف به حرم امام رضا(ع) میسر نیست، باید از دور دل‌ها را روانه این آستان ملکوتی کرد، این دوری و مسافت مکانی ما را از امام هشتم(ع) دور نمی­‌کند. گرفتم آنکه رهم بسته‌اند بر سر کویت/ چه می­‌کنند که دارد دلم نهان به تو راهی.

وی با اشاره به این که حتی در حالت عادی هم هنگام تشرف به حرم نباید سبب ناراحتی دیگر زائران شویم و نزدیکی به ضریح امام ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: ما رفتار درست را در زیارت علمای بزرگ هم هنگام تشرف به حرم می‌بینیم؛ چنانکه یکی از بستگان مرحوم بهاء‌الدینی(رضوان الله علیه) نقل می­‌کرد که گاهی در خدمت آیت الله از قم به سمت مشهد حرکت می­‌کردیم و از راه مسجد گوهرشاد به حرم می­‌رفتیم. هر زمان که دور مضجع امام رضا(ع) جمعیت بود، ایشان کنار حوض مسجد گوهرشاد که درست مقابل روی حضرت است، می‌ایستادند و به من می‌گفتند زیارت جامعه را بخوانید. قرب روحانی اگر هست میان من و دوست/ چه تفاوت که نه در بعد مکانی باشد.

راشد یزدی با تاکید بر ضرورت فهم درست فلسفه زیارت و چرایی آن، تصریح کرد: اگر مقام و جایگاه ائمه اطهار(ع) را بشناسیم و مفهوم زیارت را درک کنیم، می‌فهمیم که زیارت منحصر به حضور مادی در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) نیست و از هر جا که هستیم می‌توانیم امام را زیارت کنیم، مفهوم عارفا بحقه همین است: گر به صد منزل فراق افتد میان ما و یار/ همچنانش در میان جان شیرین منزل است

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99011708816
  • خبرنگار :