توصیه‌ها برای تعطیلی بازار قزوین ادامه دارد

بعد از شیوع کرونا و علی‌رغم اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها مردم همچنان برای خرید عید در بازار حضور دارند و تصاویر بازار قزوین در رسانه ملی به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین بازارها به نمایش گذاشته می‌شود.

هفته گذشته اتحادیه طلافروشان استان قزوین با اعلام تعطیلی تمامی واحدها تا پنجم فروردین ماه نخستین قدم را برای تعطیلی بازار برداشت ولی دیگر اصناف گامی برای این امر برنداشتند.

محمد فرج‌زاده‌ها رئیس اتاق اصناف قزوین روز شنبه بیست‌وچهارم فروردین ماه به ایسنا گفته بود: به جز صنف طلافروشان که به صورت خودجوش واحدهای خود را تا پنجم فروردین ماه تعطیل کرد هیچ صنفی تعطیل نشده است و منتظر تصمیم مسئولین امر هستیم تا به اتحادیه‌ها ابلاغ کنیم.

منوچهر جبیبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین می‌گوید: تعطیلی بازار نیازمند همراهی اصناف و اتحادیه‌هاست و با توجه به اینکه کشور در وضعیت بحران ویروس کرونا قرار دارد اصناف باید همراهی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از بازاریان انتظار داریم خودجوش واحدهای صنفی را تعطیل کنند، اضافه می‌کند: توصیه می‌کنیم به غیر از واحدهای عرضه‌کننده کالاهای اساسی مانند عرضه‌کنندگان مرغ و گوشت، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، داروخانه‌ها، نانوایی‌ها و عرضه‌کنندگان میوه و تره‌بار بقیه اصناف مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

سیدحسین بی‌نیاز رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین در این خصوص عنوان می‌کند: بر اساس سیاست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین مبنای تصمیمات تصمیم اصناف و اتحادیه‌هاست؛ تا به امروز ۱۱ صنف به صورت خودجوش مشاغل خود را تعطیل کردند و اگر اصناف تعطیلی خود را اعلام کنند با آنان موافقت خواهد شد و اگر بی‌توجه باشند ستاد برای حفاظت از جان مردم تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

چه اصنافی تعطیل شده‌اند؟

محمد فرج‌زاده‌ها رئیس اتاق اصناف قزوین تعطیلی ۱۱ صنف را خودجوش دانسته و با اشاره به اینکه لیست این اصناف را در دسترس ندارد و اعلام می‌کند: به غیر از صنف طلافروشان که به طور کامل واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند ۱۱ صنف هم در چند روز اخیر تعطیلی خود را اعلام داشتند ولی این اصناف تنها ۳۰ درصد واحدهای خود را تعطیل کردند.

عیسی قبادی معاون اقتصادی استاندار قزوین نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: به مردم توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا کسب‌وکار خود را تعطیل کرده و در خانه بمانند.

وی ادامه می‌دهد: دولت تا به امروز تصمیمی برای تعطیلی واحدهای تولید و بازار اتخاذ نکرده است و تأکید دارد اصنافی که کالاهای اساسی موردنیاز مردم را عرضه می‌کنند به فعالیت خود ادامه دهند و اصناف غیرضرور مانند پوشاک، خودجوش واحدهای خود را تعطیل کنند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین بیان می‌کند: به اتحادیه‎ها گفته شده است از واحدها بخواهند نسبت به تعطیلی اقدام کنند؛ برخی از کسبه برای وضعیت اقتصادی از تعطیلی خودداری می‌کنند و در این روزها دولت با بخشش مالیات و استمهال وام‌ها تلاش کرده کمکی به این کسب‌وکارها داشته باشد.

به گزارش ایسنا اصناف با تعطیل کردن واحدهای خود می‌توانند کمک بزرگی در جهت کنترل و شیوع این بیماری داشته باشند؛ گرچه امسال از لحاظ اقتصادی بر اصناف سخت گذشته و بسیاری از آنان چک دارند، لذا در گام نخست دولت باید حمایت لازم را از این اصناف داشته باشد و اگر این امر هم محقق نشود با مراعات حال یکدیگر و همدلی می‌توان تحمل این شرایط سخت را آسان کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98122821686
  • خبرنگار :