/ولادت امام علی(ع)/

نهج‌البلاغه؛ گویای دغدغه امیرالمومنین(ع) نسبت به تبیین اسلام است

یک کارشناس مذهبی گفت: خطبه‌های نهج‌البلاغه؛ گویای دغدغه امیرالمومنین(ع) نسبت به تبیین، تفسیر، توضیح ارزش‌ها و باورهای اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین اباالفضل فروتن در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دغدغه‌ها و صفات حضرت علی(ع)، اظهار کرد: تبیین، تمام دغدغه امام علی(ع) و در کنار ایشان حضرت فاطمه (س) بوده‌است؛ به طوری که در کنار شجاعت در میدان جنگ، جنگیدن در کنار پیامبر(ص) در حالی که مریض و مجروح بوده‌اند، خوابیدن در بستر پیامبر اکرم (ص) در شب لیلة‌المبیت و استقامت در شعب ابی‌طالب، به تبیین، تفسیر و توضیح ارزش‌ها و باورهای اسلامی اهمیت می‌دادند.

وی ادامه داد: خطبه‌های مفصل نهج‌البلاغه گویای دغدغه ایشان نسبت به تبیین و توضیح ارزش‌ها و باورها و همچنین تبلیغ و نهادینه شدن آن‌ها است. امام علی(ع) در علم‌ و معرفت، پیکار با دشمن و تقوا بی‌نظیر بودند. بزرگترین دلیل محبوبیت امیرالمؤمنین(ع) حتی در بین دشمنان، صداقت به تمام معنای ایشان بوده‌است؛ به طوری که گفتار و عمل ایشان منطبق بر هم بوده‌است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شهرت امام علی(ع) به دلیل عدالت ایشان است؛ به این معنی که در کنار تمام اوصاف ساده‌زیستی، دغدغه‌مندی نسبت به محرومان و یتیم‌نوازی ایشان که برای یک حاکم طراز اول اسلام وجود دارد؛ عدل، عدالت و مخالفت ایشان با جامعه طبقاتی خیره‌کننده بوده‌است.

فروتن افزود: به صورتی که با توجه به نهج‌البلاغه و توصیه‌ها و سفارشات ایشان به مالک‌اشتر و سایر استانداران در بقیه شهرها و مناطق مختلف، دغدغه‌ امام علی (ع) اجرای عدلی است که در آن تمام مردم از یک نوع نگاه برخوردار بوده و همه مردم به یک اندازه از منافع ملی برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: ولادت امام علی(ع) در دوران جاهلیت و قبل از آنکه پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث شوند؛ بوده‌است. به طور تقریبی می‌توان گفت 13 سال قبل از بعثت پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین (ع) متولد شده‌اند.‌ در آن زمان خانواده حضرت علی(ع) پیرو حضرت ابراهیم بوده و عمده مردم مکه مشرک و بت‌پرست بوده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بعد از وجود نازنین پیغمبر اسلام(ص)، امام علی (ع) یگانه شخصی بودند که در تحمل کردن سختی‌ها و استقامت برای حفظ شعائر اسلام بی‌نظیر بودند؛ به طوری که اولین قدمی که ایشان در راه اسلام برداشته‌اند، اعلام آمادگی چندباره ایشان در سن 13 سالگی در مجلسی است که پیامبر(ص) برای اعلام رسالت خود به خویشاوندان خود برگزار کردند.

فروتن در خصوص نقش پدر در خانواده از منظر امام علی(ع)، عنوان کرد: نقش تربیتی فرزند در دین اسلام بر عهده پدر و مادر است و پدر و مادر مکمل یکدیگر هستند؛ عدم حضور هر یک باعث روبه‌رو شدن فرزند با تعدادی از فقدان‌ها خواهد شد و به تعبیر بنده در یک سبک زندگی، مادر نماد عاطفه، احساسات و محبت است؛ در حالی که پدر نماد تربیت شاخصه‌مداری است؛ به شکلی که در کنار محبت خود به فرزندان، خط قرمزها، محدودیت‌ها و مدیریت‌هایی را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: به نظر من نقش پدر در داخل و خارج از خانه جایگاه متفاوتی دارد؛ درخصوص جایگاه پدر در خانه در روایات به صمیمیت پدر با فرزندان به ویژه فرزندان دختر سفارش شده‌است؛ به طوری که پدری، نقش پدر بودن خود را به خوبی ایفا کرده‌است که تنها به فکر خوشبختی فرزندانش در دنیا و تهیه خوراک و پوشاک آنها نباشد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در روایات بیان شده‌ که وقتی پدر وارد خانه می‌شود، به دخترش بیش از پسر توجه کند. حتی اگر سن او بیشتر از فرزند پسر باشد؛ این نگاه و رابطه بین پدر و دختر بسیاری از آسیب‌های دختران را از بین می‌برد .

فروتن اظهار کرد: پدر در خارج از خانه به عنوان یک مقام مقتدر، حامی خانواده است، از کانون گرم خانواده محافظت کرده و مسئولیت مدیریت اقتصادی و مالی خانواده را بر دوش می‌کشد؛ به طوری که هزینه‌های خانواده را از راه حلال تأمین کند. اگر لقمه و مالی از راه نادرست وارد خانواده شود؛ باعث انحراف در نسل او می‌شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: مردم باید به دلیل محبت و ولایت اهل بیت(ع)، سپاسگزار خداوند باشند. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: من فرزند و پیرو علی هستم و از اینکه پیرو علی هستم، بیش از آن‌که فرزند او هستم، خوشحالم؛ به این معنا که از بین دو نعمت پیروی از علی و از نسل و فرزندان علی بودن، ولایت‌مداری امیرالمؤمنین دوست‌داشتنی‌تر است؛ زیرا پیرو علی بودن واجب و فرزند علی بودن فضیلت است.

فروتن گفت: زینت امیرالمؤمنین(ع) بودن، تنها داشتن محبت قلبی به ایشان نیست؛ بلکه این محبت باید بر تمام اعمال، جوارح و عملکرد ما تأثیرگذار باشد و در تمام امور زینت امام علی(ع) باشیم. اگر دوست‌دار امیرالمؤمنین(ع) هستیم، در مسیر شیعه و پیروی از امام علی(ع) و فرزندان ایشان قدم برداریم و شیعه طراز اول باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98121813788
  • خبرنگار :