مرکز اطلاعات آمریکا کرونا و اخبار مربوط به آن را دنبال و مدیریت می‌کند

هدف مرکز اطلاعات آمریکا از دنبال کردن اخبار شیوع کرونا تنها ایجاد پرونده‌های امنیتی نبوده بلکه با اظهارات علنی اعضای دولت آمریکا درباره منافع واشنگتن از ناکامی پکن در مبارزه با کرونا، می‌توان گفت بعد اقتصادی این مساله نیز با جدیت برای آنها مطرح است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا از ساز و کارهای مختلفی برای پیگیری روند شیوع ویروس کرونا و بررسی اطلاعات مربوط به آن استفاده می‌کنند.

این پیگیری‌ها به آن اندازه که اقدامی قابل پیش‌بینی از سوی آمریکا در چارچوب بررسی نقاط قوت و ضعف دولت‌ها و کشورهاست، به هیچ یک از نظریه‌های توطئه‌ای ادعایی مربوط نمی‌شود.

طبق منابع مختلف از منابع علنی (آزاد) گرفته تا منابع انسانی و حتی شنودها، آژانس‌های اطلاعاتی معمولا منابع خود را برای جمع‌آوری حداکثری اطلاعات مهم به کار می‌گیرند.

در روزهای اول شیوع کرونا، پیگیری داده‌های مربوط به سفرهای چینی‌ها و همچنین اطلاعات گسترده‌ای از روند تجارت از شهرهای چین به سراسر جهان به بهانه کنترل و رصد این بیماری، بر عهده نهادهای بهداشتی و شرکت‌های فناوری فعال در حوزه هوش مصنوعی بود.

دفتر مدیر اطلاعات ملی و مرکز امور بین‌الملل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به بسیاری از این منابع دست یافت تا هفته گذشته به منبع اول اخبار موثق مربوط به کرونا برای رسانه‌های آمریکایی تبدیل شود.

در کنار منابع یاد شده، یک مسؤول امنیتی آمریکا گفت: مرکز اطلاعات پزشکی مسؤول ارزیابی وضعیت سلامت نیروهای نظامی بیرون مرزهاست.

تلاش‌های تمامی مراکز فوق در نهایت به تیم ویژه کرونا در کاخ سفید از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و مرکز بهداشت هدایت می‌شوند.

روند اطلاعاتی که همه آژانس‌ها و مراکز آمریکایی درباره کرونا ارائه کرده‌اند، تردیدهایی آمریکایی (با منبع سیاسی) را نسبت به عدم ارائه اطلاعات دقیق از سوی چین و ایران ایجاد کرد، گرچه در درجه اول سازمان جهانی بهداشت مسؤول پیگیری جهانی این ویروس است اما تاکنون شکایتی از کوتاهی پکن یا تهران در این زمینه نکرده است بلکه اقدامات این دو کشور همکاری کامل آنها با همه طرف‌ها در جمع‌آوری اطلاعات را نشان می‌دهند.  

یکی از اهداف اصلی استفاده از تکنولوژی‌های اطلاعاتی علیه چین و ایران و به صورت مشخص در این مرحله، آشنایی با نحوه کار ساختار این دو کشور در زمان بروز فجایع است. سناریوی مقابله با کرونا نمونه‌ای برای آمریکایی‌ها و یا هر مسؤول دیگری جهت پیش‌بینی اقداماتی است که حاکمیت این دو کشور به عنوان مثال در زمان جنگ در پیش خواهند گرفت.

خبرگزاری رویترز نیز در یکی از گزارش‌های خود به نقل از یک منبع رسمی به انجام عملیات‌های جاسوسی انسانی و الکترونیک با هدف جمع‌آوری اطلاعاتی که این ویروس هر روزه در اختیارش قرار می‌دهد، اعتراف کرد.

این مطلب مطرح شدن بسیاری از جزئیات کوچک درباره کرونا در شهرهای چین و ایران در رسانه‌های آمریکایی و نیز پرداختن به موضع‌گیری‌ها و عملکرد مسؤولان این دو کشور را روشن می‌کند حتی در این گزارش‌ها به فاصله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با مردم در یکی از دیدارهایش توجه شد.

هدف مرکز اطلاعات آمریکا از دنبال کردن اخبار شیوع کرونا تنها ایجاد پرونده‌های امنیتی نبوده بلکه با اظهارات علنی اعضای دولت آمریکا درباره منافع واشنگتن از ناکامی پکن در مبارزه با کرونا، می‌توان گفت بعد اقتصادی این مساله نیز با جدیت مطرح است.

در هیچ یک از اطلاعات ارائه شده از سوی اطلاعات آمریکا هیچ گونه صحبتی در تایید ادعای ایجاد این ویروس مطرح نشد در حالی که پیش‌بینی چنین اقدامی از سوی مراکز اطلاعاتی بزرگ آمریکایی که حتی وضعیت آب و هوای کشورهای جهان را تحلیل می‌کنند، بیجا نبود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نشستی در کاخ سفید گفت که از دست زدن به صورت خود خودداری می‌کند و از چند هفته قبل از ترس ویروس کرونا این کار را انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98121512067
  • خبرنگار : 71496