به گزارش ایسنا، پروانه پیشنمازی با اشاره به موضوع بحران کرونا، با تاکید بر ژورنالیسم رئالیستی، مطرح کرد: موضوع پیدایش کرونا ویروس در ایران و رعب و وحشتی که در پی انتشار این خبر، جامعه را فرا گرفته؛ بیش از هر چیز اذهان را معطوف قدرت رسانه در بحرانزایی یا بحرانزدایی میکند. به این معنا که واقعا رسانهها این قدرت را دارند که با برجستهسازی و بزرگنمایی یک پدیده، آن را تبدیل به بحران کنند و بالعکس با کوچکنمایی و بیاهمیت جلوه دادن پدیدهای دیگر، کاملا موضوع را مغفول و محو کنند.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر نقش رسانهها در قبال انتشار اخبار حساسیتزا یادآور شد: همواره در انتشار اخبار حساسیتزا و مهم، تقابل و تضادی بین مسئولیت ذاتی و اجتماعی رسانهها در اطلاعرسانی وقایع و یا به کارگیری رویکرد انکار و سکوت به خاطر ایفای نقش آرام و عادیسازی رسانهها در جامعه وجود داشته و دارد که امیدوارم بهزودی با ارتقای مهارت و تخصص روزنامهنگاری بحران در کشور، این نقیصه رفع شود.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات بحران، دربارهی اطلاعرسانی ویروس کرونا به رسانهها هشدار داد: رسالت اصلی رسانهها و اولین وظیفه آنها، اطلاعرسانی شفاف و واقعگرایانه در مورد این بیماری مهلک بهگونهای است که از ایجاد هرگونه پانیک و استرس فزاینده بر مردمی که بالقوه دچار افسردگی و واهمه هستند، پرهیز شود و این هنری است که علاوه بر مهارت ژورنالیستی، نیازمند دانش، آگاهی و هوش رسانهای است. چیزی که رسانهها برای مدیریت بحران کرونا نیازمند آنند، پیروی از ژانر ژورنالیسم رئالیستی است.
انتهای پیام