در متن یادداشت عباس رفیعی آمده است:
*در فقدانش به پهنای چهره باید گریست*
ابرهای واقعه آبستن خبری بد بود، در هیاهوی روزمرگیها معمول شنیدن خبر مرگ هنری مردی که شهری وامدار اویند، به پهنای چهره گریستم، به قول شهید بلخی؛ مرگ چُنین خواجهای نه کاری است خُرد، *"حسامالدین نقوی"* به معنای واقعی هنرمند و اهل فضل بود، کارهای که برای هویت بخشیدن به بندرعباس و هرمزگان کرد، آنچنان بزرگ است که تا سالها نظیرش پیدا نخواهد شد، او نوشت و نوشت و از جنجالهای مرسوم نیز دوری گزید. هرکسی بهجز او بود برای کوچکتر از این کارها خودش را قاب میگرفت و تحویل مردم میداد!
تأسف من بیشتر از آن میشود که قدر ناشناسانه رفت، بیآنکه سپاسش داشته باشیم. امثال نقویها را باید با کارهای که کرده شناخت، او صف شکنانه و گاه یک تنه به معرفی آثار و نامههای ذخایر فرهنگی ما در قالب شناخت نامههای ابراهیم منصفی، حسن کرمی، سدید و حسن بنیهاشمیپرداخت. اگر پایمردی و همت حسام نقوی در میان نبود ما هماکنون بخشی از هویتمان را نداشتیم!
"آگاهی ملی ادبیات پیشین هرمزگان" تألیف استاد کتاب جامعه شناختانه در زمینه ادبیات هرمزگان از دوران ملوک هرموز تا پایان قاجاریه است که هوشمندانه و علمی نگاشته شده است، یکی از درخشانترین کتابهای است که در زمینه شناخت گذشته هرمزگان خواندهام. این کتاب به کندوکاو در زمینهی ادبیات پیشینِ بخشی از جنوب ایران عزیز پرداخته و هرکدام از مولفه های این سازه اجتماعی را در مقاطعی از بزنگاههای تاریخی واکاوی کرده است؛ حسام نقوی افزون بر متن کاوی و معرفی ادبیات هرمزگان و مناطق پیرامونی آن به شیوهای نوین، با بهرهگیری از منابع معتبر علمی بهویژه جامعهشناسی که دانشآموخته آن بود و تاریخ در جهت ساماندهی و هویت بخشی به ادبیات گذشتهی بخشی از خلیجفارس نیز گام برداشته است.
آثار شناسی توصیفی محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی " کتابی در شناخت صاحب اعلام الناس فی احوال بندرعباس، دیگر اثر وی است. این کتاب با همکاری علیرضای محسنی عزیز که پیش از آن نیز در نشر کتاب"من کالنگ هایم را دوست دارم/شناخت نامه سید حسن بنیهاشمی " نیز با هم همکاری داشتهاند، تألیف شده است. کتاب مذکور در اردیبهشتماه امسال و به هنگام روز ملی خلیجفارس رونمایی شد.
پدیدآورندگان این کتاب در یادداشتی در آن هنگام نوشتهاند؛ "میراث مکتوب محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی در شمار نخستین آثار واقعگرایانه پژوهندگان ایرانی در زمینه سرزمینهای جنوب ایران و تاریخ خلیجفارس به شمار میرود. هدف از تدوین این مجموعه، کتاب سازی و گردآوری صرف مطالب و موضوعاتی که قبلاً منتشرشده است نبوده بلکه آگاهانه و بر اساس چندین وجه از وجوه هستی شناختی سدید مبادرت به تدوین آن شده است."
چنانچه دیگران نیز در مورد تأثیر و فایدهبخش بودن اینگونه تألیفات گفتهاند، گردآوری مطالب مختلف از خلال کتابها و نشریات گوناگون علمی و فرهنگی در یک مجلد و یک مجموعه، جامعیت و آگاهیهای قابلاعتنایی را درباره آن موضوع ایجاد و دسترسی به این منابع را آسان میکند.
در این پژوهش رویکرد پژوهشگران، کتابشناسی توصیفی است، یعنی بررسی محتوا و موضوعات کتابهای سدید السلطنه کبابی مدنظر است که در اصطلاح علم میانرشتهای، کتابشناسی موضوعی نامیده میشود.
حسام ۶۶ سال پربار زیست، جدا از کتب و شناخت نامهها، نقوی دهها مطلب پیرامون فرهنگ هرمزگان در پژوهشنامههای فرهنگی نوشت. هرکدام از این پژوهشها روشنگر بخشی از هویت باژگونه و دگرگونشده هرمزگان بود، وی علمی، مستدل و در بستری از تاریخ و با روشی تحلیلی و نگاهی از سر آگاهی به آنالیز وقایع میپرداخت و نظرات خودش را دخیل نمیکرد. پژوهش درباره زندگی شاعر ملی بندرعباس نصرک یکی از قابلاعتناترین پژوهشهای انجامشده در این زمینه است.
بخشی از ترانههای جاودان رامی با کمک وی به فرجام رسید، او با کمک یارانش حلقهای برای پاسداشت داشتههای فرهنگی بندرعباس و هرمزگان ساخت، مستند و مستدل کردن و نوشتن و انتشار این آثار بر ذخیرههای فرهنگیمان افزود.
بدون ادعا و حاشیه بودن و در نهایت آرامش با روشی علمی کار کردن راهی است که "حسامالدین نقوی "به ما آموخت ...
به گزارش ایسنا، حسامالدین نقوی از پژوهشگران و هنرمندان مطرح هرمزگانی عصر امروز در سن ۶۶ سالگی براثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.
انتهای پیام