سید جواد حسینی امروز، 29 بهمنماه در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانشآموزی،دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور که در مرکز آموزشی و توانبخشی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: ۶۲ دانش آموز منتخب از ۳۲استان کشور به عنوان نمایندگان دانشآموزان با نیازهای ویژه و در قالب مجلس واقعی و مجلس مجازی دانشآموزان استثنایی فعالیت خواهند کرد. دو دانشآموز از این مجلس نیز به انتخاب بقیه اعضاء جهت عضویت در مجلس کشوری دانشآموزان عادی معرفی خواهند شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر مشارکت همه ابعاد در نظام تعلیم و تربیت، اظهار داشت: بیشترین سازمان اداری و بالاترین تعداد کارمند در نظام اداری همه در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند، اما تعلیم و تربیت با نگاه صرف به سیستم رسمی و دولتی پیشرفت نخواهد کرد و نیاز به استفاده از مشارکت تمام ارکان وجود دارد.
معاون وزیر با بیان اینکه موفقترین نظامهای تعلیم و تربیت دنیا به سمت تمرکززدایی رفتهاند، اظهار داشت: این نظامها از بخشنامهگرایی و تصمیمگیری مرکزی کاستهاند و بیشترین نقش و قدرت را به مدارس و معلمان دادهاند و در امر تعلیم و تربیت موفقتر عمل کردهاند.
حسینی بیان کرد: هر چه مشارکت همه اعضاء آموزشو پرورش یعنی معلمان، مدارس، اولیاء، دستگاهها، خیرین، آموزش استانها و مناطق بیشتر باشد، آموزشو پرورش موفقتر خواهد بود. در آموزش و پرورش استثنایی، برنامه تعلیم و تربیت از سمت مدرسه محوری به سمت کلاس محوری و فرد محوری سوق داده شده است و گسترش مدارس تلفیقی و فراگیر با داشتن برنامه برای تک تک افراد از جمله برنامههای سازمان است.
وی تاکید کرد: : راه اندازی پارلمان مجازی معلمان، نظام تصمیمگیری از کف تا ستاد، پارلمان مشورتی اولیاء، مشارکت صاحبنظران در کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین المللی از جمله طرحهای مشارکتجویانه در آموزش و پرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: هدف ما از مشارکتها و طرحهای مشارکتجویانه کمک به تعلیم و تربیت آینده سازان است. اساسیترین رکن آموزش و پرورش دانشآموزان هستند و باید آنان در تمامی ارکان مشارکت داده شوند.
حسینی سه مدل مشارکت را مشارکت تشریفاتی، محدود و واقعی ذکر کرد و افزود: بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی تمامی ذی نفعان است که در تصمیم گیریها مشارکت کرده و از آن بهره می برند.
معاون وزیر مشارکت واقعی را به انواع نمادین، مقطعی و نظام مند مستمر تقسیم کرد و گفت: بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی نظاممند است که در بستر زمان مستمر است.
وی افزود: مشارکت واقعی نظام مند، تقاضا محور است نه عرضه محور، این مشارکت با دانش آموزان است و نه برای دانش آموزان و نظام مند و تشکیلاتی است نه پراکنده. مشارکت دانش آموزان در مجلس دانش آموزی مشارکت واقعی نظام مند و مستمر است و مجلس دانش آموزی باید دنبال چنین مشارکتی باشد.
حسینی در ادامه گفت: بسته تحولی در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه، بسته تحولی تلفیقی - فراگیر و مناسبسازی در تمامی ابعاد دانشآموزان عادی، والدین، کتب، اولیاء، فضا آموزشی، تجهیزات و نگرش جامعه در حوزه استثنایی در حال تدوین و اجراست.
وی در پایان اظهار داشت: ایجاد سالنهای ورزشی 200 متری درون مدرسه ای، راه اندازی کارگاههای فنی و حرفهای، ایجاد اتاقهای بازی و کلاسهای موضوعی از جمله برنامههای در دست اجرا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
انتهای پیام