احسان آقایی ـ رییس موزه هنرهای معاصر تهران ـ در گفتوگویی با ایسنا درباره فرآیند بازسازی این موزه اظهار کرد: با توجه به اینکه آثار کاملا از گنجینه خارج شدهاند، هماکنون در حال بازسازی بخش گنجینه هستیم.
او درباره زمان پایان این پروژه نیز بیان کرد: ما برای خودمان زمانبندی مشخصی را در نظر گرفتهایم، اما از آنجا که میخواهیم بدقول نشویم این زمانبندی را اعلام نمیکنیم؛ اما به طور کلی فرآیند بازسازی موزه امسال تمام نمیشود و امیدواریم در ماههای نخست سال ۹۹، درهای موزه باز شود.
موزه هنرهای معاصر تهران یکی از مهمترین گنجینههای هنر مدرن محسوب میشود که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی پایان جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ است. گفته میشود این مجموعه یکی از کاملترین مجموعههای هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبشهای هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش میدهد.
در این مجموعه، آثار مختلفی از دورههای متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همچنین «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به لحاظ قیمتی، گرانترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف «مائو» و اثر «خودکشی» از اندی وارهول نیز از دیگر آثار شاخص موزه است. همچنین آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زندهرودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.
اهمیت وجود این آثار باعث شد که نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شود، موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به بازسازی دارد و به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل خواهد بود؛ البته فرآیند بازسازی که قرار بود حدود شش ماه به طول بیانجامد، با وجود گذشت بیش از یک سال هنوز به پایان نرسیده است.
سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدی که تیر ماه ۹۷ از روند بازسازی موزه داشت، تاکید کرد که با توجه به نقش موزه هنرهای معاصر تهران در فضای هنر و برای فعالیت آن، ضرورت دارد سرعت انجام بهسازی هم مورد توجه قرار گیرد تا دوباره فعالیت موزه آغاز شود.
با این وجود ۲۴ مهر سال ۹۷، هادی مظفری ـ مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی ـ اعلام کرد که تا این تاریخ پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. او درباره چرایی طولانی شدن روند بازسازی این مکان فرهنگی نیز توضیح داد که در ابتدا مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیشبینی کرده بودند که این پروژه ظرف چهار پنج ماه به پایان میرسد. ولی در زمانبندی دو نکته محاسبه نشده بود؛ نخست اینکه برنامه زمانبندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهههای کاری در آن لحاظ نشده بود و دوم پیشبینی مالی پروژه بود که در این مدت دچار نوسانات شد.
در نهایت ۳۱ تیرماه سال ۹۸، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) با برگزاری یک نشست خبری درباره فرآیند بازسازی موزه توضیحات مشخصی را اعلام کردند.
مظفری با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد از پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران انجام شده است، شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی که دارد را از دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد. نوسانات زیاد قیمتها در بازار و همچنین نداشتن سرعت لازم از سوی پیمانکار اول، دلایل دیگر این امر عنوان شد.
حالا نزدیک به شش ماه از این اعلام نظر گذشته، اما همچنان فرآیند بازسازی موزه به سرانجام نرسیده است. اگرچه بر اساس گفتههای اخیر رئیس این موزه، به نظر میرسد با اتمام بازسازی بخش گنجینه، فعالیتهای موزه هنرهای معاصر تهران در ماههای نخست سال ۹۸ بار دیگر از سر گرفته میشود.
انتهای پیام