به گزارش ایسنا، هادی سلیمی زاده - کارشناس اقتصادی - در خصوص فعالیتهای نامولد در کشور، گفت: بهترین راهکار اجازه ندادن برای ایجاد سوداگری در بازارهای کشور است. این سوداگری ها را به راحتی میتوان حل کرد.
وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از راهکارهای مقابله با سوداگری است. در مالیات بر عایدی سرمایه، درصدی از افزایش قیمت کالا به عنوان مالیات اخذ میشود و همین مسئله باعث میشود که سوداگری از میان برود.
یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر خروجی سرمایهای بازار مسکن در پی عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، بیان کرد: از سال ۵۵ تا ۷۷ تقاضای سرمایه ای در بازار مسکن به ۷۷ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: دولت در این موارد باید مصداقی برخورد کند. در اکثر کشورهای پیشرفته، این قانون اجرا میشود.
سلیمی زاده در برنامه پایش گفت: در این نوع مالیات قرار نیست از همه خانهها مالیات گرفته شود بلکه کسانی که بیش از ۳ خانه دارند باید مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند. در دنیا دولت حتی در بازار اجاره بها نیز ورود دارد.
وی افزود: عملا با مالیات بر عایدی سرمایه، خیلی بازارهای سوداگری صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه خود به خود به بازار های مولد سوق پیدا می کند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۷ بیش از ۷ برابر و شاخص مسکن نیز در همین بازه زمانی بیش از ۱۰ برابر شده است. شاخص دلار نیز ۱۲ برابر و شاخص بورس نیز بیش از ۲۵ برابر شده که خود نشان دهنده سود ده بودن بازارهای مالی نسبت به سایر بازارها است.
سلیمی زاده گفت: بر اساس برآوردها مالیات بر عایدی سرمایه، شامل تنها ۱۰ درصد از افراد جامعه می شود و سایر مردم کشور، این مالیات را نمی پردازند.
ساخت اتوبوس و اتومبیل برقی در دستور کار گروه مپنا
علی آبادی، مدیرعامل گروه صنعتی مپنا، در برنامه پایش با بیان اینکه گروه مپنا مجموعه ای از شرکت های دانش بنیان که محصول انقلاب اسلامی است، گفت: در ۱۰ سال قبل ما به عنوان لایسنسی از شرکتی اروپایی، سازنده بخشی از توربین بخار بودیم، اما در حال حاضر در وضعیتی هستیم که بیش از ۱۹۰ محصول با تکنولوژی بالا را به صورت بومی میسازیم و به کشورهای جهان صادر میکنیم.
وی افزود: ما امروز سازنده توربین گازی شدهایم که معدود کشورهای جهان آن را می سازد. امروز برخی کشورهای دارای فناوری محصولات ما را میخرند که از جمله آنها می توان به روسیه اشاره کرد.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: اخبار خوشی در گروه مپنا است. توربینی که بزودی رونمایی میشود، یکی از محصولات با فناوری بالا است که سوخت آن هیدروژن است. این محصول بیش از ۴۰ درصد زیست محیطی طراحی شده است که توسط مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است.
علی آبادی ادامه داد: ما یکی از سازندگان بزرگ لوکوموتیو در دنیا هستیم و در حال حاضر نیز به دنبال ساخت اتوبوس ها و اتومبیل های تمام برقی هستیم که هر دو نمونه در نمایشگاه خودرو امسال رونمایی می شود.
وی گفت: با همکاری یکی از گروههای خودرو سازی در حال طراحی یک خودرو جوان پسند و به روز هستیم که بزودی رونمایی می شود. این خودرو از نظر زیست محیطی و مصرف سوخت، بهتر از نمونه های مشابه داخلی است.
مدیرعامل مپنا در پایان گفت: بنای مپنا این است که همه خورو سازان را حمایت و همکاری کنیم. صادرات محصولات دانش بنیان میتواند به پیشرفت روز افزون کشور کمک کند.
انتهای پیام