مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی خبر داد:

خراسان جنوبی؛ رکورددار جذب بودجه اکتشافی در کشور

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین بودجه اختصاصی کشور در شرکت تهیه و تولید به خراسان جنوبی اختصاص پیدا کرد، گفت: طبق تاکید رئیس جمهور و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت زدایی تمام توان خود را برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار به کار خواهیم گرفت.

علیرضا جلالیان، امروز یکشنبه ۱۳ بهمن، در نشست خبری اظهار کرد: مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی تاکنون موفق به اخذ سه فقره پروانه اکتشاف، یک گواهی کشف و 3 پروانه بهره برداری در خراسان جنوبی شده است.

وی افزود: در سال 94 ، سه پهنه اکتشافی به 14 هزار کیلومتر مربع از طریق سازمان صمت خراسان جنوبی در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قرار گرفت که در نهایت منتج به شناسایی 10 محدوده امید بخش به مساحت تقریبی یک هزار کیلومتر شد که معدن روی ملوند یکی از این محدوده‌ها بود.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی بیان کرد: مطالعات اکتشافی در معدن طلای هیرد در چهار محدوده اکتشافی انجام شده است و در محدود شماره یک اکتشاف عمومی و در محدوده شماره 3 اکتشاف تفصیلی صورت گرفته و منجر به کشف ذخیره شده است و در سایر محدوده‌ها اقدامات اکتشافی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، جلالیان با اشاره به انجام اکتشافات تکمیلی در معادن شماره 3، تصریح کرد: تاکنون 13 هزار و 671 متر حفاری در معدن طلای هیرد انجام شده که از این میزان 8 هزار متر توسط تهیه و تولید و مابقی توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه همزمان با اکتشافات و کشف ذخایر جدید در معادن شماره 1 و 2 و 4، اکتشافات در معدن 1 آن در اواخر همین ماه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: عملیات باطله برداری تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون 10 هزار تن کانسنگ طلا برداشت شده و برای تست فرآوری به مجتمع طلای موته اصفهان ارسال شده و 11 کیلوگرم شمش طلا استحصال شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در معدن طلای هیرد بین 100 تا 150 میلیارد تومان شرکت آبادراهان سرمایه گذاری کرده، افزود: در حال حاضر کارخانه فرآوری طلای هیرد 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا هفته دولت سال 99 تکمیل و افتتاح می‌شود.

جلالیان با اشاره به اینکه از اوایل اسفندماه عملیات معدنکاری از معدن طلای هیرد آغاز می‌شود، تصریح کرد: در این معدن برای حدود 60 نفر اشتغال ایجاد شده است که در زمان بهره برداری و ساخت کارخانه به 150 نفر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه معدن طلای خونیک با ذخیره 508 هزار تنکانسنگ طلا با عیار 8 صدم درصد در شهرستان خوسف است، افزود: کار بر روی معادنی چون سرب و روی در منطقه بشرویه در حال انجام است.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی با اشاره به همکاری مطلوب سازمان صمت استان، منابع طبیعی و استانداری، اظهار کرد: تامین آب و برق، یکی از مهم‌ترین درخواست‌ها در طلای هیرد است که پیش بینی می کنیم تا سال آینده آب آن فراهم شود.

جلالیان با بیان اینکه با دستور استاندار گازرسانی به این منطقه تا پایان سال‌ جاری انجام خواهد شد، تصریح کرد: بیشترین بودجه اکتشافی کشور در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به خراسان جنوبی با هدف محرومیت‌زدایی و اشتغال پایدار اختصاص یافته و در هیچ استانی به این میزان هزینه نکرده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های استان، اظهار کرد: براین اساس در کارهای مطالعاتی و پژوهشی از توان دانشگاه بهره خواهیم برد و مطالعات آب معادن و سنگ‌های تزئینی و ساختمانی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98111309335
  • خبرنگار :