لایحه بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری قزوین به شورا رسید

لایحه بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری قزوین با ۱۴ درصد افزایش در مقایسه با سال ۹۸ توسط شهردار به شورای اسلامی شهر تقدیم شد.

سیاوش طاهرخانی، شهردار قزوین در صحن علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته ۱۲ بهمن ماه برگزار شد با اشاره به بودجه سال ۹۹ تصریح کرد: ۶۰ برنامه شامل طرح‌های فرهنگی، افتتاح و پروژه‌های عمرانی در بودجه ۹۹ در نظر گرفته‌شده است، اگرچه تعداد برنامه‌ها بیشتر از این است.

وی افزود: سال ۹۸ برنامه‌هایی از قبیل ترمیم و بهسازی عبور و مرور پیاده‌روسازی خیابان طالقانی، پیاده‌روسازی راه‌آهن، افتتاح سالن ورزشی ناحیه منفصل شهری مشعلدار، پارک شهروندی، تعریض برخی از پل‌هایی که در مناطق متصل شهری قرار دارند مانند جاده نجف‌آباد، ساختمان شماره چهار پسماند، موزه سنگ، سالن انتظار مراجعین و هوشمند سازی نرم‌افزاری حوزه‌های مختلف تاکسیرانی در نظر گرفته‌شده که این‌ها اتفاق خواهد افتاد.

شهردار قزوین اظهار کرد: بودجه شهرداری تحت بودجه پیشنهادی است و باید فرایند بررسی، تأیید و تصویب توسط دستگاه بالادستی شورا را طی کند، دستگاه ناظر را نیز قانون انتخاب کرده است، نیاز است در تصمیم‌گیری مدیریت شهری با نظارت شورا با حلقه واسطی که بین مردم و مسئولان است به‌صورت دقیق قوانین را رعایت کنیم بنابراین نیاز است که شیوه‌های شفاف‌سازی را در بودجه‌نویسی را رعایت کنم.

وی تأکید کرد: اصول تعادل با رعایت درآمد و هزینه موردتوجه قرارگرفته است، وحدت رویه نیز در بودجه سال آینده مراعات شده و تلاش کرده‌ایم از پراکندگی کارها جلوگیری شود، همچنین اصل جامعیت در بودجه رعایت شده است و انعطاف‌پذیری می‌تواند در ردیف‌ها جابجایی هم صورت گیرد و استثنائات را نیز در نظر گرفتیم.

طاهرخانی یادآور شد: توصیه‌های عمومی را مدنظر قراردادیم، آنچه به سازمان‌ها ابلاغ کردیم رعایت اسناد و قوانین بالادستی الزام‌آور بود، سیاست کلی اقتصاد مقاومتی نیز لحاظ شده بود، در بودجه‌نویسی به سمت بودجه واقعی حرکت کردیم و کدهایی برای درآمد پایدار ایجاد کردیم.

وی بیان کرد: ملاک ما در بودجه ارائه‌شده قزوین شهری با حمل‌ونقل عمومی روان و پاک، شهری سبز و حافظ محیط‌زیست، سرزنده باکیفیت زندگی پاک، شهری متعادل و ایمن، شهری هوشمند و رقابت‌پذیر با درآمد پایدار شهری و شهری با مدیریت شفاف دیده‌شده است.

شهردار قزوین اظهار کرد: فرصت‌های بودجه سال آینده شهرداری نیز شامل پیش‌بینی درآمد در مناطق قابل توسعه منطبق با ضوابط طرح‌های جامع و تفضیلی، بازنگری در الگوی جذب سرمایه گزاری در زیرساخت‌های شهری در قالب سازمان سرمایه گزاری به‌جای معاونت سرمایه گزاری، شناسایی طرح‌های چهار ساله و اولویت‌دار، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، کاهش سهم پرداختی شهرداری، افزایش تعامل با دستگاه‌های دولتی، ظرفیت تبادل تهاتری، بازپرداخت بدهی شهرداری به بانک شهر از فرصت‌های پیش‌بینی‌شده در این بودجه است.

وی افزود: در پیوست بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی بانک شهر در نظر گرفتیم، ابتدا تهاتر صورت می‌گیرد و سپس سهام موردتوجه قرار می‌گیرد.

تحقق ۵۰ درصدی بودجه سال ۹۸

طاهرخانی با اشاره به تهدیدات بودجه تأکید کرد: متناسب نبودن منابع شهرداری با تنوع درخواست‌ها، رشد هزینه‌های نگهداشت شهری در توسعه زیرساخت‌های شهری، شرایط روز اقتصاد و تورم غیرمتعارف در هزینه‌های عمرانی، کاهش کمک‌های دولتی به شهرداری‌ها، رکود احتمالی در بخش مسکن از چالش‌های بودجه ۹۹ است.

وی یادآور شد: در سال گذشته بودجه شهرداری ۷۹۰ میلیارد تومان بود که امسال این میزان به ۹۰۰ میلیارد تومان با رشد ۱۴ درصدی روبرو شده است، بودجه جاری سال آینده ۲۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده درحالی‌که سال گذشته این میزان ۲۳۰ میلیارد تومان بود.

شهردار قزوین اظهار کرد: همچنین بودجه عمرانی در نظر گرفته‌شده ۶۴۰ میلیارد تومان است که ۷۲ درصد آن عمرانی است و ۲۸ درصد جاری است؛ همچنین هزینه‌های بودجه ۹۹ به ۹۸ با ۱۴ درصد افزایش روبه‌رو بوده است، همچنین اعتبارات برخی از سازمان‌های زیرمجموعه مانند باغستان ۱۲۷ درصد و فرهنگی ورزشی ۷۸ درصد رشد یافته‌اند.

وی عنوان کرد: در بحث رفاهی ۹ میلیارد تومان افزایش داشتیم که نشان‌دهنده کاهش هزینه‌های جاری است، ۵۰ درصد کل بودجه سال ۹۸ تحقق پیداکرده است و اطلاعات کامل آن را به کمیسیون‌های مالی و اداری ارائه خواهیم داد.

طاهرخانی اظهار کرد: ساخت‌وساز ساختمان جدید در نظر گرفته‌شده برای شهرداری را نیز ادامه نمی‌دهیم چراکه معتقد هستم هزینه ساخت آن در حال حاضر ضروری نیست و در گام اول باید بدهی بانک شهر را با تهاتر پرداخت کنیم، ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت آن باید هزینه شود و هشت واحد داشته باشیم در حالی که با سیستم الکترونیک می‌توانیم ارتباط سازمان‌ها را برقرار کنیم و هزینه ساخت ساختمان را به بدهی بانک شهر اختصاص دهیم.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98111308640
  • خبرنگار :