محمود امتی در گفتوگو با ایسنا در خصوص مشکلات مرز دوغارون در پی بارندگی و یخبندان اظهار کرد: موضوع پایانه مرزی و گمرک دوغارون یکی از مشکلات تکراری است که هیچگاه به شکل ساختاری و اساسی حل نشده است و صرفا زمانی که کارد به استخوان میرسد و هزاران کامیون پشت مرز متوقف و سروصدایی بلند و رسانهها پیگیری میکنند، جنب و جوشی در بین دست اندرکاران آن پدید میآید و بعد از حل شدن موقتی نیز انگیزهها فروکش میکند و مشکلات به قوت خود باقی میماند.
وی افزود: بهعلت بارش برف هفته گذشته، بیش از هزار دستگاه کامیون در مرز دوغارون و قبل از پاسگاه ١٧ شهریور متوقف و رانندگان آن سرگردان شدند و با وجود اینکه تمامی مشکلات صرفا مربوط به این طرف مرز نیست، اما در صورتی که روابط نزدیک و تعامل سازنده برقرار شود، مشکلات کم خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون حملونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر هزاران میلیارد سرمایه ملی اعم از کامیون، محمولات صادراتی و ترانزیت در مرز بلاتکلیف و معطل هستند و خسارت توقف مال التجارة و این محمولات رقم هنگفتی خواهد بود که قابل محاسبه نیست و تولید کننده، بازرگان، شرکت حمل و راننده ایرانی و همچنین بازرگان و مصرفکننده افغانستانی باید خودشان آن را پرداخت کنند.
امتی خاطرنشان کرد: این در حالی هست که مدام از افزایش روابط اقتصادی با همسایگان صحبت میشود اما عملا عزم و اراده جدی برای روانسازی و رفع مشکلات دوغارون به چشم نمیخورد و جای بسی تأسف است که علیرغم پیش بینیها نسبت به بارش برف و یخبندان، متاسفانه بهجای تدبیر و چارهجویی در دو طرف مرز، بیش از ١٠ روز است که مرز به حالت بسته و نیمهبسته درآمده و هزاران راننده اسیر سرما و توقف شدهاند.
وی اضافه کرد: متاسفانه بهجای تعامل با طرف افغان در جهت برفروبی و روانسازی تردد کامیونها در داخل منطقه ویژه، گمرک و حد فاصل بین دو کشور، شاهد اطلاعیه عجیبی بودیم که در آن اعلام شده بهعلت برودت و یخبندان بارگیری از مبادی متوقف و کامیونهای حامل بار به مبدأ بارگیری خود بازگردند.
نایب رئیس کمیسیون حملونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: ما از یکطرف مدعی توسعه تجارت با افغانستان هستیم و از طرف دیگر با وجود روزانه میلیونها تومان عایدی از منطقه ویژه و مرز دوغارون عاجز از مدیریت یک برف و سرما هستیم که بهواسطه آن در معابر تردد نمیشود، باسکولها یخ میزند، راه بسته میشود، گل و لای مانع تردد میگردد ، تعامل و هماهنگی سازنده با خود و طرف مقابل نداریم، همچنین هزاران کامیون متوقف، میلیاردها تومان خسارت توقف دیرکرد کانتینرهای کشتیرانی و محمولات تجاری و نهایتا یک نعمت بالفعل را به یک نقمت بدل کرده و توصیه به برگشت کامیونها به مبدأ میکنیم.
امتی گفت: باعث تاسف است که مرزی با گنجایش روزانه ٢٠٠٠ کامیون تردد و تراز تجاری افزاینده بیش از ٢ میلیارد دلار با کشور افغانستان که میتوانست به یک بازی برد- برد تبدیل شود، به یک مرض کهنه و قدیمی بدل شده که اگر به این وضعیت دل خوش کنیم، فرصتسوزی شده و باید منتظر هرچه بدتر شدن وضعیت موجود باشیم.
انتهای پیام