کلام، نخستین سلاح خشونت زن علیه مرد

احساس برتر بودن مرد نسبت به زن در قرون و دوره‌های گذشته بیشتر مشهود بوده است اما با وجود پیشرفت جوامع و پایاپایی زن با مرد از لحاظ سواد اجتماعی و کسب درآمد ولی باز هم نظریه غالب مردسالاری مشهود است، از آن‌جا که در گذشته مردان به عنوان سنبل قدرت در جامعه و خانواده بودند، زنان بیشتر مورد خشونت قرار می‌گرفتند، اما در طول تاریخ این روند کمی متفاوت شده و واکنش زنان با افزایش شناخت نسبت به حقوق خود تغییر کرده است.

مهدی فتحی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌گو با ایسنا اظهار کرد: خشونت علیه مردان پدیده‌ای ناملموس و نوظهور است که ترس از تمسخر و مورد قضاوت قرار گرفتن توسط اطرافیان، فرد را به سکوت وادار می‌کند.

وی افزود: با این وجود منابع منتشر شده از پزشکی قانونی، قربانیان خشونت خانگی علیه مردان را بسیار بیشتر از رقم اعلامی در هر سال می‌داند.

فتحی گفت: کارشناسان معتقدند که خشونت زنان علیه مردان و خشونت مردان علیه زنان به‌صورت کلی ریشه یکسانی همچون ناوارد بودن در روابط فردی، زنانی که برای دست‌یابی به حقوق برابر می‌جنگند و جامعه مردسالار دارد.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه خشونت خانگی به‌معنای رفتار سلطه‌گرانه یک عضو علیه عضو یا اعضا دیگر خانواده است تصریح کرد: "خشونت روانی" با استفاده از کلام نخستین  و مهم‌ترین نمود خشونت علیه مردان است به این معنا که رفتاری که شرافت، اعتماد به نفس و آبروی مرد را خدشه‌دار ‌کند، به کرامت و سلامت روانی او آسیب رساند و یا باعث آسیب عاطفی و کاهش عزت نفس همچون تحقیر، فحاشی، تهدید مداوم به طلاق، سوء ظن، فخر و تبعیض بین خانواده خود و خانواده شوهر شود، خشونت روانی برای مرد تلقی می‌شود.

وی یکی دیگر از انواع خشونت‌های خانگی علیه مردان را "خشونت اجتماعی" دانست و تصریح کرد: هر نوع استفاده زن از قدرت خود برای کنترل مرد، سوء استفاده از وی و  محدود کردن مرد در برقرای ارتباط با دوستان، آشنایان و اعضا خانواده مرد را از مصادیق خشونت اجتماعی علیه مرد برشمرد.

فتحی با بیان اینکه سومین دسته خشونت خانگی علیه مردان، "خشونت اقتصادی" است، گفت: این نوع رفتار عبارت است از هرنوع رفتار یا آزاری که از سوی زن در راستای عدم موفقیت مرد در براورده کردن منافع اقتصادی زن، تحمیل می‌شود که از جمله مصادیق آن می‌توان به دخالت زن و پرس‌وجو کردن از مرد در نحوه خرج کردن درآمد، منع کردن مرد از دسترسی به درآمد، انتظارات و خواسته‌های فراتر از درآمد مالی شوهر و مالکیت اموال و دارایی شوهر مانند خانه و ماشین، کنترل حساب بانکی شوهر اشاره کرد.

این وکیل پایه یک دادگستری چهارمین نوع خشونت را " خشونت فیزیکی" دانست و بیان کرد: در این نوع خشونت انواع بدرفتاری علیه شوهر به شیوه‌های گوناگونی نظیر کتک زدن، پرتاب کردن اشیا، سیلی زدن یا تهدید با چاقو بروز پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: بیشترین خشونت علیه مردان به ترتیب مربوط به "خشونت روانی"، "خشونت اقتصادی"، " خشونت اجتماعی" و درنهایت "خشونت فیزیکی" است.

فتحی اظهار کرد: خشونت خانگی علیه مردان تبعات جبران‌ناپذیری همچون طلاق، اعتیاد، بزهکاری و مسائل دیگر را در بر خواهد داشت، رفتارهای آزاردهنده زنان در محیط خانه از یک‌سو می‌تواند مرد را از لحاظ فردی متاثر کند و برای وی صدمات روحی و جسمی در پی داشته یاشد و از سوی دیگر به نهاد خانواده لطمه بزند، از طرفی خشونت خانگی می‌تواند به جامعه پیرامون کشیده شده و هزینه‌های سنگینی به‌بار آورد.

وی ادامه داد: علل خشونت زنان علیه مردان، ناشی از عوامل مختلف از جمله تغییرات هورمونی و جسمی زنانه است که این مورد البته به‌صورت مقطعی در خانم‌ها وجود دارد، از طرفی ناکامی در رسیدن به آرزوهای زن، مصرف مداوم مواد مخدر، بی‌توجهی مرد به زن، تفکر نابرابر بودن حقوق زن و مرد، مشکلات زن در خانه پدری و قبل از ازدواج، اختلالات روانی زن، بیماری او و ... از جمله دیگر عوامل خشونت زنان علیه مردان هستند.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه عنوان خشونت خانگی از مصادیق جرم‌انگاری محسوب نشده است اما نقض حریم افراد از لحاظ قانونی مورد پیگرد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این پدیده در جوامع مختلف مغفول مانده است و می‌طلبد که آمار بیشتری و در نتیجه راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل ارائه شود که برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج و در دوران ازدواج، سبب تقلیل این نوع خشونت می‌شود.

وی در پایان گفت: از آن‌جا که مردان به‌دلیل روح مردسالارانه حاکم، خشونت زنان علیه خود را ابراز نمی‌کنند، نمی‌توان آمار درستی ارائه داد و بسیاری از موارد مکتوم می‌ماند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98102418367
  • خبرنگار :