سولماز دهقانی شنبه ۱۴ دی در حاشیه بازدید از روند تکمیل ایستگاه وکیلالرعایا به عنوان آخرین ایستگاه از ایستگاههای خط یک متروی شیراز، گفت: این ایستگاه به دلیل موقعیت ویژه و قرار داشتن در محدوده بافت تاریخی شیراز، با معماری خاصی احداث شده است.
او با اشاره به اینکه تلاش شده فضای داخلی ایستگاه وکیلالرعایا متناسب با فضای پیرامونی باشد، گفت: تلاش این بوده که بافت معماری درون ایستگاه با فضای بیرونی آن همخوانی داشته باشد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شیراز با بیان اینکه ایستگاههای مترو بخشی از فضاهای اثرگذار شهری است، گفت: زیبایی داخلی ایستگاهها برای فضای بیرونی آن نیز جذابیت ایجاد میکند که خوشبختانه معماری جالب این ایستگاه میتواند این نقش را ایفا کند.
دهقانی به استفاده چشمگیر کلانشهرهای پیشرفتهی دنیا از تمام فضاهای شهری اشاره و اضافه کرد: در برخی شهرها ایستگاههای مترو روایتگر تاریخ و فرهنگ آن شهر یا کشور است و این موضوع نشان میدهد که علاوه بر جنبهی زیباشناختی، موضوعات فرهنگی، تاریخی گردشگری و ترغیب و یا راهنمایی گردشگران نیز میتواند مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به این سؤال که چرا این طرحها در سایر ایستگاههای شهر اجرا نشده، تصریح کرد: ایستگاههای دیگری که چنین قابلیتی داشتند -ازجمله ایستگاه زندیه- در دوره گذشته به بهرهبرداری رسیده بودند اما کمیسیون گردشگری شورای پنجم موضوع زیباسازی فضاهای شهری ازجمله ایستگاههای مترو را در دستور کار خود قرار داده و طراحی معماری این ایستگاه نیز در همین راستا در حال انجام است.
وی در عین حال تأکید کرد: البته در برخی از ایستگاههای قبلی هم امکان برخی تغییرات وجود دارد که امکانسنجی این موضوع را در کمیسیون گردشگری بررسی میکنیم.
دهقانی با تأکید بر ضرورت برنامهریزی بهموقع برای رعایت جوانب مختلف در احداث ایستگاههای خط دوم متروی شیراز، خاطرنشان کرد: ما برای ایستگاههای باقیمانده از خط یک و همچنین خطوط دیگر مترو تلاش خواهیم کرد که با الهام از فضای همجوار هر ایستگاه از معماری مرتبط استفاده کنیم و یا اینکه در ایستگاههای مختلف، هنرهای دستی و یا فرهنگ اصیل، سنتی و بومی شیراز را از این طریق به تصویر بکشیم.
انتهای پیام