/پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید/

اعطای وام تولید با بازپرداخت طولانی به شرکتهای بزرگ/تأثیر قطعی اینترنت بر فعالیت شرکتهای فناور

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کمک بلاعوض این دانشگاه به فناوران حوزه سلامت تا رسیدن به نمونه اولیه، از اختصاص نخستین دفتر انتقال تکنولوژی به حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: استانداردهای کشورهای مختلف برای صادرات محصول را از طریق "مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری" شناسایی می‌کنیم.

محمدرضا منظم در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران از فناوران حوزه سلامت، اظهار کرد: قاعدتاً اعتماد به فناوران و صاحبان ایده در اختیار دانشگاه‌ها است و آن‌ها باید به فناوران اعتماد کنند. در دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در سطوح مختلف، حمایت‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که فناوران در قالب هسته و تیم هستند و می‌خواهند وارد مرحله تولید "پروتوتایپ" یا نمونه اولیه شوند، به آن‌ها کمک بلاعوض می‌کنیم و گرنت فناورانه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا به پروتوتایپ برسند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین رابطه افزود: بعد از رسیدن تیم‌ها به پروتوتایپ، آن‌ها نیاز به حمایت‌های گوناگون، از جمله فضای استقرار دارند که ما تا حدی که امکان داشته باشیم، فضا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

نخستین دفتر انتقال تکنولوژی سلامت در علوم پزشکی تهران

منظم خاطرنشان کرد: اخیراً سیستمی تحت عنوان "دفاتر انتقال تکنولوژی" راه انداختیم و نخستین دفتر در دانشگاه علوم پزشکی تهران به حوزه سلامت اختصاص یافته است.

وی، سپس به ارائه کارکرد این دفاتر پرداخت و توضیح داد: فناورانی که دارای نمونه اولیه محصولی هستند که قابلیت عرضه و فروش را دارد، اما نمی‌خواهند وارد عرصه تجاری‌سازی و فروش آن شوند، می‌توانند تجاری‌سازی محصول خود را به این دفاتر بسپارند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: آن دسته از تیم‌هایی که بخواهند خودشان وارد عرصه تجاری‌سازی محصول شوند، می‌توانند در مرکز رشد مستقر شده و نسبت به این موضوع اقدام کنند که البته استقرار در مرکز رشد به لحاظ بهره‌مندی از فضا، آدرس و شرایط حضور "آفیسی"، برای آن‌ها کمک بزرگی است.

اعطای وام تولید با بازپرداخت طولانی به شرکت‌های بزرگ

منظم یادآور شد: همچنین سیستمی در داخل دانشگاه داریم و در این سیستم از نهادهایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها تسهیلات اعطا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شراکتی با "صندوق تجهیزات پزشکی" و قرارداد عاملیت با آن‌ها داریم، افزود: معمولاً شرکت‌های بزرگ وام زیاد نمی‌خواهند و به آن‌ها وام تولید می‌دهیم که بهره‌ای ندارد و بازپرداخت آن طولانی است.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: این وام‌ها تنها به پرسنل، اساتید و وابسته‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اختصاص پیدا می‌کند و در صورتی که شرکتی از سایر دانشگاه‌ها را در مرکز استقرار دهیم، تسهیلات به آن‌ها تعلق پیدا نمی‌کند.

در تهران محدودیت فضا داریم

منظم یادآور شد: البته کمک‌های ما هم زیاد نیست و به‌خصوص از لحاظ فضا محدودیت داریم و نمی‌توانیم همه هسته‌ها را مستقر کنیم. شاید از لحاظ تخصیص فضای رشد به شرکت‌ها، دست مراکز رشد در شهرستان‌ها بازتر باشد، اما در تهران واقعاً با مشکل فضا روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه در این خصوص نیازمند حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری هستیم، گفت: از نظر مالی هم دستمان خیلی باز نیست، اما در حد توان به تیم‌ها و شرکت‌هایی که در مرحله ترانزیت هستند، کمک کرده‌ایم.

ضرورت توسعه فعالیت‌های آموزشی به شرکت‌ها درباره فرآیندهای اخذ مجوز

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود و با اشاره به اینکه اخذ مجوزها فرآیند خودش را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: مشکل ما بیشتر آموزش است، زیرا شرکت‌ها فرآیندها را نمی‌شناسند و وقت و انرژی آن‌ها هم به همین علت هدر می‌شود.

منظم ادامه داد: ما با توجه به تعاملی که با "اداره تجهیزات پزشکی" و "سازمان‌ غذا و دارو" داریم، کارگاه‌های اختصاصی در مراکز رشد مختلف برگزار می‌کنیم تا شرکت‌ها را با فرآیندها آشنا کنیم که البته این فعالیت‌ها باید توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیشتر مشکل ندانستن است، اضافه کرد: معمولاً سازمان‌های اجرایی در حیطه مجوزها کار خود را به درستی انجام می‌دهند و این ما هستیم که باید در مورد فرآیندها به شرکت‌ها اطلاع‌رسانی کنیم؛ مخصوصاً شرکت‌هایی که بخواهند در حوزه صادرات کار کنند، نیاز به استانداردهای بین‌الملی دارند که به دست آوردن آن‌ها هم راحت نیست و نیاز به برگزاری کارگاه و آموزش هست.

رعایت استاندارد محصولات با توجه به بازار هدف

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه استاندارد محصولات شرکت‌های وابسته به این دانشگاه در چه سطوحی است، گفت: محصولات شرکت‌ها استانداردهای مختلفی دارد و بسته به اینکه محصول یک داروی شیمیایی یا دیگر موارد باشد، فرآیندهای مختلفی را برای تولید طی می‌کند. شرکت‌ها بسته به بازار هدف، سطوح مختلفی از استانداردها را رعایت می‌کنند.

منظم در پاسخ به اینکه آیا سطح‌بندی استاندارد شرکت‌ها و ورود تدریجی به بازار راهکار خوبی است یا خیر، توضیح داد: این موضوع به برنامه شرکت‌ها برمی‌گردد و شاید اگر شرکتی بخواهد در ابتدای کار بالاترین استانداردها را رعایت کند، ورشکست شود؛ بنابراین پیش رفتن گام به گام و با افق مشخص می‌تواند با موفقیت بیشتری همراه باشد.

شناسایی استانداردهای کشورهای مختلف از طریق "مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری"

وی سپس به تشریح استانداردهای بین‌المللی پرداخت و گفت: در حوزه بین‌الملل "مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری" راه انداختیم، استانداردهای مورد نیاز کشورهای مختلف را شناسایی کردیم و هاب‌های مشخصی داریم. برای اخذ استانداردهای بین‌المللی نه از تمام شرکت‌ها، بلکه از آن‌هایی که آمادگی بیشتری دارند، حمایت می‌کنیم.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تفاوت مرکز توسعه صادرات با "کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری"، گفت: کریدور صادرات در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است؛ یکی از اعضای مرکز رشد ما در آنجا حضور دارد و به طور کامل با آن‌ها در تماس هستیم. علاوه بر این از آن‌ها مشورت و امکانات دریافت می‌کنیم.

منظم یادآور شد: مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری، فضای بزرگ‌تری است که تحقیق انجام می‌دهد و شرایط تعاملات بین‌المللی را بررسی می‌کند.

قانون تسهیلاتی برای خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان قائل شده است
الزامی به خرید محصولات نداریم

وی در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی الزامی برای خرید محصولات مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند یا خیر، گفت: هیچ الزامی وجود ندارد. ما در بحث اینکه از داخل بخریم یا خارج، قواعدی داریم و قانون تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خرید از آن‌ها قائل شده است.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: به عنوان دانشگاه می‌توانیم محصولات دانش‌بنیان خودمان را بخریم، اما الزامی هم به این کار نداریم.

تأثیر قطعی اینترنت بر فعالیت شرکت‌ها

منظم در ادامه با اشاره به قطعی اینترنت در کشور و تاثیر آن بر فعالیت شرکت‌ها، یادآور شد: در مدت زمان قطعی اینترنت، شرکت‌هایی که می‌خواستند تعاملات بین‌المللی داشته باشند و در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند، به مشکل برخوردند؛ به ویژه آنکه در همان زمان یک نمایشگاه بین‌المللی در آلمان داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در داخل هم شرکت‌هایی که در حوزه آی‌.تی کار می‌کنند، طی این مدت ضرر کرده‌اند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۹ آذر ۱۳۹۸ / ۰۲:۵۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98092721040
  • خبرنگار : 71605

برچسب‌ها