به گزارش ایسنا، مجید رعنایی در نشست علمی تخصصی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از برنامه قصد شده تا برنامه اجرا شده» که امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه بعد از تصویب سند تحول بنیادین، ماهها بحث ما در شورای عالی آموزش و پرورش این بود که نقشه راه باید چه باشد، گفت: در نهایت نقشه راهی در چهار لایه تهیه شد؛ نخست لایه نظری و دوم لایه برنامهای است که طبق آن باید برنامه زیرنظامهای ششگانه در طول برنامههای ششم و هفتم توسعه تدوین و عملیاتی شود. چشم انداز سند تحول افق چشم انداز ۱۴۰۴ است.
وی ادامه داد: سومین لایه، لایه نهادی است یعنی کدام دستگاهها باید با آموزش و پرورش همکاری و مشارکت کنند. آموزش و پرورش بهتنهایی از عهده اجرای سند بر نمیآید. تقسیم کار ملی متناسبی اتفاق بیفتد. لایه چهارم نیز لایه اجرایی است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز در مرحله آمادهسازی اجرای سیستم به سر میبریم، اظهار کرد: در لایه برنامهای، سند تحول ۱۳۱ راهکار دارد که به زعم طراحان آن، میتواند راه حل مسائل آموزش و پرورش باشد. این ۱۳۱ راهکار را به شش زیرنظام تقسیم کردیم.
وی افزود: روابطی میان این زیرنظامها وجود دارد و برخی پیش نیاز و زیرساخت یکدیگر و برخی زیرنظامها نیز تعاملی و مشترک هستند. باید روابط بین برنامهها مشخص و اولویت بندی آنها مشخص میشد که به دست کمیتههای تخصصی زیرنظامها سپرده شد تا برشهای سالانه به برنامه ها بزنند و اولویتهای هرسال مشخص شود. همکاران ما این کار را انجام داده و ابلاغ کردهاند.
رعنایی ادامه داد: شناسنامه برنامهها نیز تهیه و به استانها ابلاغ شده است. معاونتها نیز برشهایی به برنامهها زدهاند. مثلا مشخص کردهاند چند درصد مدارس ابتدایی در هر سال نظام دوری را باید اجرا کنند. برش استانی نیز زده شده مثلا در هر سال چند استان باید آن را اجرا کنند که البته کامل انجام نشده است.
وی با بیان اینکه این لایه باید در یک سال به اتمام میرسید اما شش سال به طول انجامیده است، اظهار کرد: برنامه زیرنظامها دیر تدوین شد و با چالشهایی روبرو شدیم. در مواردی باعث تحریف سند شدهایم و پیامهای سند بهخوبی دریافت نشد. سند در برخی موارد تضعیف و ارزش تحولی به کارهای کوچک محول شد همچنین برخی موارد را به سند تحول بار کردیم. کنکور نیز از جمله چالشهای برون سازمانی ما بود.
رعنایی در بخش دوم این میزگرد و در پاسخ به پرسشها، درباره علل اجرایی نشدن سند تحول گفت: تحول در آموزش و پرورش راه میانبر ندارد و زمانبر است.
وی افزود: اولویتبندی در اجرای برنامهها نکردیم. امسال استارت ۳۰۰ برنامه را زدیم اما مگر میتوان از عهده آن برآمد؟ از سوی دیگر اگر سندتحول مهم است چرا ردیف اختصاصی برای آن در بودجه نمیبینند. عدم ثبات مدیریت در سیستم نیز یک علت اجرا نشدن سند است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان اظهارکرد: نیازمند متخصصان استقرار برنامه هستیم. در گفتمان سازی توانمند عمل نکردیم و نیازمند پیوست رسانهای برای تبیین سند بودیم.
انتهای پیام