معاون وزیر علوم:

سیاست وزارت علوم جمع‌آوری برخی از مراکز علمی است

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم گفت: سیاست وزرات علوم واگذاری بخشی از وظایف به دانشگاه ها و ایجاد، تأمین و جمع آوری برخی از مراکز علمی است.

دکتر مسعود برومند سه شنبه ۱۱ آذر در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه صنعتی همدان و تکریم رئیس سابق، اظهار کرد: فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشجویان باسوادی هستند و در زمانی که پژوهش و فناوری را آغاز کردیم در تولید مقالات علمی بیشترین موفقیت را داشتیم و توانستیم در منطقه رتبه اول را کسب کنیم.

وی بیان کرد: طی دوران پر فراز و نشیب و در زمانی که نیازهای جدید احساس می شد مجموعه ای از اقدامات ارزشمندی در وزارت علوم کشور صورت گرفته و مدیران در هنگام جابجایی اقدامات خود را به یکدیگر سپرده اند و دکتر نیلی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی از بزرگانی است که مجموعه را تحویل گرفته و مجموعه بهتری را به دکتر ختن لو، رئیس جدید سپرده است.

وی با بیان اینکه اگر پیشرفت و موفقیتی حاصل شده با همکاری گروهی اعضای هیئت علمی بوده است، افزود: امیدواریم این همکاری با دکتر ختن لو ادامه یابد و مجمع رؤسای سایر دانشگاه ها به عنوان رسم حسنه که با هدف پشتیبان و همفکری در حل مشکلات برگزار می شود را ادامه دهند.

برومند خاطرنشان کرد: بودجه های دانشگاه با کمبود مواجه است و انتظارات زیادی از این مراکز وجود دارد البته در حوزه فناوری به دستاورد های خوبی دست یافته ایم و بسیاری از شرکت های دانش بنیان فارغ التحصیلان همین دانشگاه هستند.

وی با اشاره به شرایط و نیازهای جدید، مفهوم دانشگاه نسل سوم را مطرح کرد و گفت: امروزه باید به اثربخشی دانشگاه ها در جامعه بیشتر توجه شود و دانشگاه باید به ذی‌نفعان خود توجه ویژه داشته باشد به طوریکه آنان بپذیزند که دانشگاه موجب بهتر شدن زندگی آنان می شود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان کارآفرین در دانشگاه‌های صنعتی تربیت شوند،  یادآور شد: دانشگاه هایی که در تعامل با صنعت هستند نیازهای واقعی جامعه را درک می کنند و می توانند اثرگذار باشند.

وی با ابرازخرسندی از نزدیکی دانشگاه های بوعلی‌سینا و صنعتی به یکدیگر اظهار کرد: همکاری دانشگاه بوعلی سینا و صنعتی و پارک علم و فناوری مزیت بسیار خوبی است و می تواند در بالا بردن سطح علمی فارغ التحصیلان و کارآفرینی آنان عملکرد مثبتی داشته باشند.

برومند با بیان اینکه دانشگاه ها با تغییر نگرش، اندیشه و بازنگری و استفاده از مشورت موفق عمل خواهند کرد، گفت: مسئولان در شرایط متفاوت امروزی با ایجاد ارتباط سیسنماتیک با سایر دانشگاه های کشور به اهداف خود دست خواهند یافت.

وی با اشاره به اینکه سیاست وزرات علوم واگذاری بخشی از وظایف به دانشگاه ها و ایجاد، تأمین و جمع آوری برخی از مراکز علمی است و مدیریت نشریات بر عهده دانشگاه ها باشد، بیان کرد: دانشگاها باید با انعقاد قرادادهای مختلفی با صنعت بتوانند مشارکتی خوبی با صنعت برقرار کنند. امسال ۴۰ میلیون یورو برای تجهیزات گرفته شد و به دنبال این هستیم همین میزان را برای سال‌ بعد زنده کنیم.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی همدان نیز گفت: مسیر توسعه کشور از دانشگاه عبور می کند و دانشگاه باید مظهر علم باشد، اینکه کشوری یا استانی در اقتصاد و صنعت ضعیف است باید علت آن را در دانشگاه ها جست وجو کرد، هر کجا دانشگاه ها کنار گذاشته شده به علت وجود مدیرانی با عملکرد ضعیف بوده است.

دکتر محمود نیلی با ابرازامیدواری از اینکه هر کسی در آموزش عالی مسئولیتی عهده دار می شود، کتاب دکتر سیاسی را یک بار مطالعه کرده باشد، از سایر مسئولان دانشگاه صنعتی تشکر و قدردانی کرد و یادآور شد: روش کاری بنده در دوران مدیریت درون زایی و برون گرایی و هدف اصلی هموار کردن راه و ریل گذاری برای آیندگان بوده است.

وی با اشاره به اینکه گروه های آموزشی در این پنج سال برنامه های روشنی برای دانشگاه مشخص کرده اند و در این دانشگاه ریسک استفاده از مدیران جوان را آزمودیم، خاطرنشان کرد: جلوی تمام مخالفت ها را گرفتیم و با تصمیم های عملی و تلاش بی وقفه توانستیم سند راهبردی را به تصویب برسانیم، این سند محور اقدامات دانشگاه صنعتی بوده و باعث شده لذت پروژه تمام شده خانواده فرشچیان را بچشیم و فارغ التحصیلی ۲۰۰۰ دانشجوی این دانشگاه را جشن بگیریم.

نیلی با اشاره به اینکه اجازه ورود صنعتگران فعال به دانشگاه را داده ایم، افزود: همه تلاش دانشگاه صنعتی این بوده که درهای دانشگاه به روی صنعتگران و کارآفرینان باز باشد و چهار سال متوالی به مناسبت روز مهندس پذیرای صنعتگران باشیم و پلت فرم های دانشگاه را به دانشجویان سپردیم و با استقرار دانشگاه های تخصصی در این ساختمان تعهد خود را به بنیاد علم و هنر فرشچیان انجام دادیم.

وی با اشاره به خواسته خانواده فرشچیان مبنی بر کاربردی بودن دانشگاه برای اجتماع گفت: امروز از اساتید و دانشجویان می خواهم که هر روز با خود زمزمه کنند که آیا این دانشگاه برای جامعه مفید است؟ و با این دیدگاه تلاش کنند که خواسته خانواده فرشچیان را برآورده سازند.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی همدان به برخی از طرح های صنعتی و دستاوردهای پژوهشی و فناوری انجام شده اشاره کرد و یادآور شد: مقالات رشد سه برابری یافته و طرح بهینه سازی انرژی های تجدیدپذیر و زیست محیطی از طرف نهاد ریاست جمهوری به دانشگاه صنعتی همدان محول شده است.

وی به جذب ۲۵ نفر از جوانان برگزیده و نخبه کشور به عنوان هیئت علمی دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: وضیعت تعدادی از اساتید در گروه های آموزشی به وضیعت پایدار رسیده و استقبال داوطلبان برای ورود به دانشگاه صنعتی روز به روز رو به افزایش است، همه دانشجویان آموزش دوره HSE برای ورود به صنعت را گذرانده اند و هر ساله در روز مهندس و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی از کارآفرینان برتر و اساتید بزرگ دانشگاه های مطرح کشور دعوت به عمل می آید که تجربیات خود را در دانشگاه صنعتی بیان کنند.

نیلی بهبود وضیعت رستوران های مکمل دانشگاه و انجام مطالعات و کلنگ زنی پروژه دانشگاه برق و کامپیوتر را بیان کرد و گفت: مشکل برق رسانی به دانشگاه با تغییر مسیر کابل گذاری انجام شد.

وی در ادامه پیشنهاداتی به مدیریت جدید ارائه و اعلام کرد: پیشنهاد می کنم که مدیریت جدید دانشگاه حمایت های مؤثر دانشگاه های استان در راستای واگذاری بخشی از پروژهای پتروشیمی نفت‌وگاز، مشابه آنچه در دانشگاه های تهران عمل شده است را جلب کند، یکسان سازی حقوق اساتید صورت گیرد و از خیرین که در ساخت دانشگاه مشارکت داشتند، در بحث مدیریتی مشورت بگیرد.

نیلی در ادامه به ختن لو رئیس جدید تبریک گفت و یادآور شد: کار در این دانشگاه اگرچه سختی دارد اما انگیزه خدمت را به فردی که مسئولیت را قبول کرده، می دهد و باعث می شود توشه بسیار خوبی در آخرت داشته باشد.

رئیس جدید دانشگاه صنعتی همدان نیز آرمان دانشگاه همدان را تبدیل شدن به دانشگاه برتر و فعال غرب کشور در حوزه علمی و صنعتی در سطح ملی و بین المللی شدن و مأموریت های دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: تربیت نیروهای لازم برای اکتشاف و استخراج سنگ های قیمتی و کانی های معدنی، مهندسی پزشکی، رباتیک، رشد و توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر، نانو مواد مقاوم و متناسب با شرایط منطقه و فناوری های مهندسی مرتبط با هوای سرد، تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات است. 

دکتر حسن ختن‌لو اهداف کلان دانشگاه را اعلام کرد و یادآور شد: تأمین ۱۰ درصد بودجه دانشگاه توسط خیرین تا سال ۱۴۰۴، پذیرش پنج درصد برترین های دانشگاه در دانݭگاه های مطرح کشور، ارتقای سطح فرهنگ، افزایش تعداد دانشجویان به ۲۲۰۰ نفر و افزایش روحیه و نشاط دانشجویان از دیگر اهداف دانشگاه است.

وی در پایان از زحمات دکتر نیلی تشکر کرد و گفت: او در این دانشگاه خدمات بسیاری انجام داده و جا دارد از زحماتش قدردانی شود.

به گزارش ایسنا؛ در پایان از زحمات دکتر «محمود نیلی»، رئیس سابق دانشگاه صنعتی همدان قدردانی و دکتر «حسن ختن‌لو» به عنوان رئیس جدید دانشگاه معرفی شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98091107815
  • خبرنگار :