در گزارش ایسنا بررسی شد؛

چالش‌های بهره‌وری طلای سرخ در خراسان

کشت طلای سرخ که از دیرباز در مناطق شرقی کشور به‌ ویژه خراسان رضوی و جنوبی متداول بوده، در سال‌های اخیر باعث رشد قابل توجه صنعت زعفران در این مناطق شده است. 

با گذشت روزها و سرخ‌تر شدن این طلا، اکنون در قریب به بیش از 90 هزار هکتار از زمین‌های استان خراسان رضوی زعفران کشت می‌شود، وجود طرفداران فراوانی که طلای سرخ ایران در سطح جهان دارد، موجب شده با در اختیار داشتن 92 درصد بازار تولید به عنوان نخستین تولیدکننده دنیا، مطرح باشیم.

به‌رغم اهمیتی که این محصول بسیار استراتژی دارد اما اکنون از مشکلاتی همانند عدم بسته‌بندی و فرآوری مناسب رنج می‌برد و این موجب شده سود اصلی طلای سرخ به جیب کشورهای دیگری از جمله اسپانیا برود.

خراسان رضوی رتبه اول تولید زعفران

در همین خصوص محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال جاری سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی 90 هزار هکتار با تولید حدود 280 تا 290 تن است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی و سیاست‎گذاری‎هایی که صورت گرفت، تلاش شد اگر دلال‎ها و افرادی که نانشان در آشفتگی بازار است بخواهند خللی در آن وارد کنند، به صورت مدیریت شده و یا از طریق خرید توافقی و یا بورس کالایی ورود داشته باشیم تا زعفران‌کاران ضرر نکنند و در همین راستا خرید توافقی زعفران آغاز شد.

اورانی با بیان اینکه پیش‌بینی برداشت امسال به میزان سال گذشته است، عنوان کرد: با توجه به تغییرات دمایی که وجود داشته، برداشت زعفران امسال حدود 290 تن خواهد بود. بر اساس صادرات سال گذشته و 78 تن زعفرانی که در شش‌ماهه اول امسال انجام شده، بیش از 14 یا 15 تن زعفران در دست بازار نیست، اینکه اعلام می‌شود از طریق بورس 40 تن زعفران عرضه شده، تنها آشفتگی بازار توسط عده‌ای دلال است که می‌خواهند در میان کشاورزان تشویش فکری ایجاد کنند تا از این طریق بتوانند به اهداف خود برسند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حمایت از زعفران‌کاران تمام سیاست‌های لازم اتخاذ شده و از آن‌ها درخواست داریم به بسیاری از مواردی که در فضای مجازی توسط برخی از افراد گفته می‌شود توجه نکنند. برخی که امروز منافعشان به دلیل ایجاد بورس به خطر افتاده، تلاش می‌کنند تا این موفقیت را ناکارآمد جلوه دهند.

وی ادامه داد: اگرچه زعفران در عمده شهرستان‌های استان خراسان کشت می‎شود، اما عمده کشت در شهرستان‌های مرکزی و جنوبی استان متمرکز است. اکنون از 114 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور، 90 هزار هکتار آن مربوط به استان خراسان رضوی، 15 هزار هکتار خراسان جنوبی و 9 هزار هکتار مربوط به سایر استان‌ها است. خراسان رضوی رتبه اول را داشته و نخستین تولیدکننده زعفران ناب و باکیفیت مرغوب در سراسر دنیا است.

اورانی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود در همه استان‌ها زعفران کشت می‌شود، به این دلیل است که می‌خواهند مردم را ترغیب به فروش زعفران‌هایشان کنند. به‌ اندازه کافی صنایع تبدیلی متناسب با شهرستان‌هایی که تولید زعفران دارند احداث شده و مشکلی وجود ندارد. سطح زیر کشت محصول زعفران از 87 هزار هکتار در سال زراعی گذشته به 90 هزار هکتار در سال زارعی جاری رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اکنون 131 هزار نفر در این استان به‌صورت مستقیم در حوزه تولید زعفران اشتغال دارند، تصریح کرد: باید با تمام توان از این محصول ارزشمند حفاظت و در این راستا باید برای حفظ و ارتقای جایگاه عرضه آن در سطح جهانی تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

منافع اقتصادی زعفران برای مناطق کم‌آب

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، در این خصوص اظهار کرد: زعفران از نگاه اقتصادی برای مناطق کم‌آب منافع بسیار خوبی دارد. 

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی اولین تولیدکننده زعفران در دنیا است و در این زمینه شرکت‌های بسیار خوبی فعال هستند، عنوان کرد: باید از طریق بسته‌بندی مناسب و محصولات زیر بخش حوزه زعفران بتوانیم منافع بهتری را برای کشور ایجاد کنیم. به نسبت قیمتی که محصول را از کشاورز می‌خریم و به دیگر کشورها صادر می‌شود، نتوانستیم ارزش این محصول را به قیمت‌های بین‌المللی نزدیک کنیم و هنوز فاصله بسیاری وجود دارد.

رسولیان خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه 90 درصد زعفران ایران در استان خراسان رضوی تولید می‌شود، اما مباحثی نظیر روش سنتی کشت و پایین بودن راندمان تولید، صادرات عمده به‌صورت فله، نبود تشکل‌های قوی و عمده در بخش تولید، کمبود سرمایه در گردش واحدهای فرآوری و بسته‌بندی و صادرات سنتی زعفران به چند کشور از جمله چالش‌ها و معضلات موجود در خصوص زعفران است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون در کاشت و داشت محصول زعفران نتوانسته‌ایم از روش‌های علمی خوبی استفاده کنیم، تصریح کرد: باید به سمت تولید زعفران ارگانیک و زعفرانی که بیشتر در دنیا فروش داشته باشد، حرکت کنیم. باید با کمک بخش خصوصی که در این حوزه‌ها فعال است بتوانیم به روستاها ورود کرده و با ارائه روش‌های جدید از طریق اطلاع‌رسانی و نشر دانش بهتر و همراه کردن کشاورزان و مشارکت دادن آنها کاشت، داشت و برداشت بهتری را داشته باشیم.

مواد آلاینده مهم‌ترین چالش

محمد شاکری، یکی از صادرکنندگان زعفران در استان خراسان رضوی نیز درخصوص چالش‌هایی که در حوزه بسته‌بندی و فرآوری زعفران وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از چالش‌های زعفران استان خراسان و به نوعی کشور وجود مواد آلاینده مانند مو، پُرز قالی و پُرز پتو در سرگل زعفران است.

وی اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی روز در فرآیند کاشت، داشت و برداشت و فرآوری زعفران حلقه مفقوده‌ای است که در این محصول وجود دارد و باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد. اگرچه حدود 95 درصد زعفران دنیا در ایران، تولید می‌شود اما توزیع زعفران در دنیا توسط کشورهای اروپایی و خارجی مخصوصا کشور اسپانیا صورت می‌گیرد و موجب شده در حال حاضر دنیا زعفران تولید شده ایران را به نام اسپانیا بشناسد.

 انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98090301143
  • خبرنگار : 30147