در نشست "نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران زمین" عنوان شد

فعالان و راویان اخبار محیط زیست کشور دچار خلا دانش هستند

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به نقش رسانه‌ها در حفاظت از محیط زیست، گفت: محیط زیست موضوعی ملی، غیر سیاسی و غیر جناحی است و یکی از ظرفیت‌های مهم رسانه در این حوزه ایجاد فضای گفت‌وگو است که در تولید علم نقش فراوانی دارد.

به گزارش ایسنا، امیر عبدالرضا سپنجی در نشست "نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران زمین" که امروز در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار شد، با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی، اظهار کرد: در این اصل حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده و فعالیت‌های اقتصادی و سایر فعالیت‌هایی که با آلودگی محیط زیست و تخریب غیر قابل جبران همراه باشد، ممنوع شده است.

وی خاطر نشان کرد: محیط زیست کشور در فضایی قرار دارد که بسیاری از فعالان محیط زیست که راویان اخبار هم هستند، از آموزش‌های زیست محیطی بهره نبردند.

مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست افزود: انسان مهمترین عامل تغییرات زیست محیطی است که به راحتی به خاطر منافع کوتاه مدت خود به محیط زیست آسیب می‌زند و وظیفه رسانه در این حوزه آموزش است. این در حالی است که کمپین‌های بدون دانش محیط زیستی ما را دچار مسئله می‌کند.

سپنجی با بیان این‌که جابجایی حتی یک سنگ نیز تبعات محیط زیستی دارد، گفت: نیاز کشور به تامین آب، غذا و اشتغال ۸۳ میلیون ایرانی نیز ایجاب می‌کند رسانه به آموزش در این حوزه بپردازد.

وی سپس به مفهوم توسعه پایدار پرداخت و گفت: توسعه پایدار بایستی دارای اجتماع پایدار، اقتصاد پایدار و حفظ حقوق نسل‌های آتی و حاضر و حفظ محیط زیست باشد.

مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست، راهکارهای تغییر نگرش جامعه نسبت به اهمیت محیط زیست را آموزش‌های همگانی در تمام سطوح سنی آموزش‌های تخصصی محیط زیستی و تشویق عوامل فعال در امر حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: کلاس یازدهم برای آموزش محیط زیستی دیر است، این در حالی است که در دانشگاه نیز کمبود آموزش در حوزه محیط زیست احساس می‌شود و لااقل باید به عنوان یک درس اختیاری در نظر گرفته شود چرا که مدیران آینده از دانشگاه می‌آیند.

سپنجی حمایت از تشکل‌های غیر دولتی محیط زیست، حمایت از تحقیقات این حوزه، وضع قوانین و مقررات برای حفظ محیط زیست، اعمال نظارت و مجازات صنایع و افراد آلاینده و استفاده از رسانه‌ها مانند تلویزیون، رادیو و فضای سایبری را از جمله راهکارهای این بخش دانست.

وی در پایان کارکردهای رسانه در حوزه محیط زیست را اطلاع‌رسانی، بسیج افکار عمومی، آموزش و سرگرمی عنوان کرد و گفت: تعاملی بودن و گفت‌وگو  محوری بودن رسانه در تولید علم نقش دارد و باید از آن برای آموزش در حوزه محیط زیست استفاده شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98082214781
  • خبرنگار : 71605