نگاه «آزما» به «زنان در جهان رسانه»

صد و چهل و یکمین شماره از ماهنامه فرهنگی، اجتماعی «آزما»، ویژه هنر و ادبیات با بررسی پرونده «زنان در جهان رسانه» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در این شماره که شامل بخش‌های از یادها، نیم‌نگاه، میزگرد، پرونده، یادداشت، شعر خودمان، شعر دیگران و ... است، گفت‌وگوهایی با مینو بدیعی، ناصر بزرگمهر، علی‌اکبر قاضی‌زاده و سیدعلی میرفتاح درباره حضور زنان در جهان رسانه منتشر شده است. 

همچنین در بخش پرونده علاوه‌بر یک گزارش و چند گفت‌وگو، مطالبی با عنوان‌های «نخستین روزنامه‌نگار زن دنیا: پیام‌آور صلح» و «مارتا گلهورن، آتشفشانی که خاموشی را تاب نیاورد»، «جنگ‌نگارانی که با جنگ جنگیدند...»، «مری کولوین خبرنگاری با چشم‌بند سیاه» و «هدف غیرممکن است!» آمده است. 

«این نوابغ در کجا محک خورده‌اند» نیز یادداشت حافظ موسوی در این شماره از «آزما» است. 

میزگرد نقد شعر معاصر در این شماره از آزما - با حضور مشیت علایی، کامیار عابدی و حافظ موسوی - رقم خورده است.

در بخشی از گزارش این میزگرد، به نقل از کامیار عابدی آمده است:

«الان سالیانه بیش از چند هزار عنوان کتاب شعر منتشر می شود که اگر به این تعداد اشعار فضای مجازی را هم اضافه بفرمایید حجم کار را معلوم می کند. ضمن این که از نظر کیفیت اکثریت قریب به اتفاق این آثار شبیه هم هستند. ما الان چندین جایزه‌ی شعر داریم که نمی توانند به یک اتفاق نظر برسند و هر کدام هم که به یک یا دو شاعر در سال جایزه می دهند مورد توافق عمومی جامعه‌ی ادبی نیستند . این به خوبی نشان می‌دهد که کیفیت پایین است و جاهایی هم که پایین نیست ،تعداد قابل توجهی در یک سطح هستند.  این ویژگی باعث می‌شود منتقدی که فارغ از هر مسئله‌ی دیگری بخواهد صرفا براساس خود متن قضاوت کند دچار اشکال شود. نکته‌ی دیگر این که،  از سال ۸۴ تا ۹۲ شرایط متفاوت شد، فکر می کنم از دوره ی مشروطه تا امروز، دولت احمدی نژاد رادیکال‌ترین دولتی بوده که در ایران با هر طرز فکری بر سر کار بوده است.  این وضعیت بسیار به احساس ناامنی دامن زد و نقد را از حالت طبیعی خودش خارج کرد. درواقع اگر دقت کنیم از سال ۸۴ آرام آرام آن نقد ادبی که در دهه‌ی هفتاد وجود داشت و تا اوایل دهه ی هشتاد هم دیده می‌شد، دیگر وجود ندارد و مجله‌ها و فضای مجازی هم دست به دست دادند و فضای ادبی تنگ‌تر و تنگ‌تر شد.
نکته‌ی آخر این که شعر مدرن ما در این دوره حالت یک‌بار مصرف پیدا کرده. و این حالت حتی به غزل معاصر هم راه پیدا کرده است.  همه‌ی ما در بهترین حالت از یک دفتر شعر که می‌خوانیم، لذت می بریم و سپس در کتابخانه می گذاریم و به ندرت به آن مراجعه می کنیم. یعنی یک اثر ثابت و ماندگار در ذهن ما باقی نمی‌گذارد.»

شماره ۱۴۱ «آزما» با قیمت ۱۵ هزار تومان با صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی ندا عابد و سردبیری هوشنگ اعلم منتشر شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98081810677
  • خبرنگار : 71626

برچسب‌ها