‌مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد

افزایش شیوع افت شنوایی در سنین پیش دبستانی و مدرسه

‌مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح پایلوت غربال شنوایی کودکان سه تا پنج سال از 10 آبان‌ماه لغایت 30 بهمن ماه خبر داد.

‌علی عرب‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مهدهای کودک تحت پوشش ادارات بهزیستی شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سرایان، بشرویه و فردوس طرح پایلوت غربال شنوایی کودکان اجرا می‌شود.

وی افزود: افت شنوایی شایع‌ترین اختلال رشدی است که در بدو تولد قابل کشف است و شیوع آن در سنین پیش دبستانی و مدرسه افزایش می‌یابد.

عرب‌نژاد ادامه داد: دلیل این افزایش وجود عواملی است که باعث ایجاد افت شنوایی اکتسابی، افت دیرآغاز و افت پیش رونده می‌شوند.

وی افزود: عدم کشف و شناسایی و نقصان در مدیریت مناسب افت شنوایی در کودکان، تبعات اقتصادی وسیعی را در پی دارد و در کنار آن مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی را پدید می‌آورد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: شیوع افت‌های شنوایی گذرا یا کوتاه مدت عمدتا بخاطر اتیت گوش میانی مترشحه در کودکان پیش مدرسه پیش می‌آید.

عرب‌نژاد ادامه داد: به کمک غربال شنوایی بدو تولد می‌توان شمار زیادی از این افت‌ها را کشف و مابقی آن‌ها را می‌توان به کمک غربال شنوایی پیش مدرسه و در دوران کودکی شناسایی کرد.

وی افزود: به همین خاطر بررسی ادیومتریک و شنوایی پیش مدرسه بخش و حلقه بسیار مهمی از روند پیگیری بلند مدت برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: تعرفه شنوایی طبق تعرفه مصوب سازمان بهزیستی کشور به مبلغ ۱۵۰ هزار ریال دریافت خواهد شد و پس از غربال اولیه کودکانی که به هر دلیل در مرحله اول، مشکوک به کم شنوایی یا عفونت گوش(اوتیت) تشخیص داده شده‌اند، برای انجام معاینات و ارزیابی تخصصی شنوایی به کمک ابزار تشخیص مجهزتر به مراکز شنوایی‌شناسی معرفی و از خدمات رایگان برخوردار می‌شوند.

عرب نژاد با بیان اینکه در صورت تجویز سمعک به خانواده‌های نیازمند، از طرف سازمان سمعک تحویل می‌شود، یادآور شد: هم استانی‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها به آدرس اینترنتی www.behzisti.kj.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98080602842
  • خبرنگار :