یک عکاس:

پیاده روی اربعین آکنده از سوژه‌های عکاسی مستند است

یک عکاس مستند گفت: در این مسیر پیاده تا کربلا در ایام اربعین سوژه‌های بسیار زیادی برای عکاسی مستند وجود دارد.

روح‌الله مهاجر در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: در مورد عکاسی اربعین می‌توان گفت تمام مسیر پیاده اربعین شامل سوژه‌های مختلف و متنوع برای عکاسی است و بستگی به نوع نگاه عکاس دارد، یعنی علاوه‌بر مسیری که پیاده طی می‌شود، روستاهای اطراف و تمامی افرادی که به نوعی با این رویداد مرتبط هستند سوژه برای عکاسی محسوب می‌شوند.

وی افزود: تاکنون دو مرتبه برای عکاسی اربعین به کربلا رفته‌ام و امسال نیز قصد تکرار این سفر را دارم، عکاسان بسیاری این راه‌پیمایی را عکاسی کرده‌اند و عکاسانی که اولین تجربه آن‌هاست می‌توانند با دیدن عکس‌ها و خروجی دیگر عکاسان از آن‌ها ایده گرفته تا بتوانند کاری نو و تازه تولید کنند.

این عکاس بیان کرد: سال 91 اولین سالی بود که پیاده به عنوان عضوی از یک تیم مستندساز این مسیر را طی کردم و از استقبال و انبوه جمعیت حیرت‌زده شدم. در آن سال رسانه‌ها به‌صورت گسترده و آن‌چنان که امروز به این رویداد می‌پردازند، توجه نداشتند اما اکنون علاوه‌بر استقبال بیش از پیش مردم، رسانه‌ها نیز به پوشش اخبار این رویداد به‌صورت کامل پرداخته و توجه ویژه‌ای به آن دارند.

مهاجر ادامه داد: بستر ساخت مستند به‌صورت فیلم و عکس در مسیر کربلا بسیار گسترده بوده و تمامی ندارد و سوژه‌های بسیاری وجود دارد اما یکی از مشکلات این مسیر نبود اینترنت در یک‌سری از مناطق است و اگر عکاسان بخواهند عکس‌های خود را به‌صورت آنلاین و در همان لحظه منتشر کنند دچار مشکل می‌شوند هرچند بعضی از موکب‌ها دارای اینترنت هستند اما به علت وجود جمعیت بالا این میزان اینترنت پاسخ‌گو نیست.

این عکاس اظهار کرد: دومین سفر بنده در سال 95 اتفاق افتاد و نسبت به سال 91 وضعیت بسیار ارتقا پیدا کرده بود، موکب‌های ایرانی بهبود پیدا کرده و خدمات جدیدتری ارائه می‌کردند. افرادی که در این مسیر خدمت‌رسانی می‌کنند به‌صورت خودجوش و مردمی بودند، کسانی که در آن‌جا خدمت‌رسانی می‌کنند تمام توان خود را می‌گذارند، در نتیجه نباید از آن‌ها توقع بیش از حد توانشان داشت زیرا این افراد به میزان توانایی‌های خود خدماتی را ارائه می‌کنند.

وی گفت: درخواست بنده از عکاسان این است که با فکر و ایده قبلی وارد این مسیر شوند، آثار دیگر عکاسان را مشاهده کنند تا دچار تکرار نشده و از ایده‌ها و سوژه‌های جدید استفاده کنند و اگر یک عکاس با روی‌کرد مستند به عکاسی در این مسیر بپردازد، سوژه‌های بسیاری موجود است.  

مهاجر اظهار کرد: طی کردن این مسیر حس و حال عجیبی دارد، به عقیده من صحنه‌هایی که هیچ وقت و در هیج کجا نمی‌توان دید، در این ایام و در این مسیر دیده می‌شود. در واقع صحنه‌هایی هست که  به طور منحصر در این جغرافیا اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98070704806
  • خبرنگار :