به گزارش ایسنا، طبق برنامهریزیهای صورت گرفته از ابتدای مهرماه برای هیچکدام از مشترکان برق قبض کاغذی صادر نخواهد شد و مشترکانی که اطلاعات خود را ثبت کردهاند، اطلاعات قبض خود را به صورت الکترونیکی دریافت خواهند کرد. تاکنون و طبق آخرین آمار حذف قبوض کاغذی برق بیش از ۹۳ درصد در استانهای مختلف کشور پیشرفت داشته است.
براین اساس ۹۵ درصد از مشترکان در استانهای خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، یزد، اصفهان، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، کردستان و آذربایجان غربی اطلاعات خود را ثبت کردهاند.
در این راستا بیش از ۹۵ درصد مشترکان جنوب کرمان و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد مشترکان شمال کرمان اطلاعات خود را برای این منظور ثبت کردهاند. همچنین در حالی که بیش از ۹۵ درصد استان اصفهان برای این منظور مشارکت داشتهاند، میزان مشارکت مرکز این استان بین ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده است.
بین ۹۰ تا ۹۵ درصد مشترکان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، تهران، قم، مرکزی، البرز، قزوین، گیلان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی به جز شهر تبریز، خوزستان و ایلام اطلاعات خود را ثبت کردهاند.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، دو استان سمنان و کرمانشاه و همچنین شهر تبریز کمترین مشارکت را برای این منظور داشتهاند و فقط اطلاعات بین صفر تا ۸۵ درصد مشترکان در استان سمنان و شهر تبریز و همچنین بین ۸۵ تا ۹۰ درصد مشترکان در استان کرمانشاه اطلاعات خود را برای حذف قبوض کاغذی برق ثبت کردهاند.
چند روش بهمنظور دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی در نظر گرفته شده است؛ در روش نخست، ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترک را دریافت و در سامانه ثبت خواهند کرد.
در روش دوم نیز سرشمارهای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد. در واقع همه مشترکان در سطح کشور میتوانند با ارسال شناسه قبض *یک که باید به زبان لاتین (اعداد انگلیسی) نوشته شده باشد، به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ برای سراسر کشور و سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای مشترکین تهرانی نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کنند.
این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورتحساب برق را برعهده دارد، یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.
در روش سوم نیز مشترکان میتوانند با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین اپلیکیشنی در سایتهای یاد شده قرار گرفته که مشترکان میتوانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند. طبق امکان ثبت اطلاعات از طریق کلیه نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی مانند آپ، روبیکا، سکه و ...برای مشترکین سراسر کشور فراهم شده است.
مستاجرها چهکنند؟
چنانچه فردی مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد میتواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آنها موجود است، بهصورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال میشود.
انتهای پیام