به گزارش ایسنا، خودروهای دیزلی که در طول یک تا دو دهه اخیر همواره به عنوان جایگزین مناسب و پاکی برای خودروهای آلاینده بنزینی به شمار میرفتند، در طول چند سال گذشته به خصوص بعد از رسانه ای شدن خبر رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن موسوم به دیزل گیت، با کاهش قابل توجهی در میزان فروش و استقبال مشتریان مواجه بوده اند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی رسوایی پرونده خودروهای آلاینده فولکس واگن آلمان برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا افشا شد چرا که پس از آزمایشهای صورت گرفته مشخص شد نرمافزار مدیریت میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا دستکاری شده بود.
فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقی در آلمان، آمریکا و سراسر جهان مواجه است. این شرکت ۲۲ میلیارد یورو را برای پرداخت خسارات حاصل اختصاص داده است و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.
این رسوایی که موسوم به رسوایی «دیزلگیت» بود، بسیاری از خودروسازان بزرگ آلمان اعم از فولکس واگن و تمامی زیرمجموعههایش اعم از آئودی و پورشه را زیر سوال برد و موجب شد بازرسان ویژه بیشتر از پیش بر روی عملکرد شرکت آئودی تمرکز کنند و با انجام تحقیقات و جمع آوری شواهد لازم، این خودروساز آلمانی را جریمه کنند.
بر اساس گزارش carmagazine ، فروش خودروهای دیزلی از سال ۲۰۰۷ میلادی با ۱۹ درصد رشد و افزایش مواجه شد و این روند صعودی همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۱ میلادی به اوج خود رسید و از مرز ۵۶ درصد نیز عبور کرد. اما با اتفاق رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن در سال ۲۰۱۵، سهم بازار فروش این وسائل نقلیه به شدت کاهش پیدا کرد به گونه ای که در سال جاری میلادی به کمتر از ۳۰ درصد رسید.
بدین ترتیب شرکت های خودروسازی که به ساخت و توسعه خودروهای دیزلی اقدام کرده بودند، با کاهش قابل توجهی در میزان سودآوری و درآمدزایی خود مواجه شده اند به گونه ای که بسیاری از آنها از سال ۲۰۱۵ به بعد، خط تولید خود را کاهش داده تا متناسب با میزان تقاضا در بازارهای جهانی خودرو تولید و عرضه کنند.
خودروهای دیزلی به مدت یکی دو دهه همواره به عنوان جایگزین های پاک و دوستدار محیط زیست خودروهای آلاینده بنزینی به شمار می رفتند و در بازار اروپا نیز با محبوبیت بی سابقه ای مواجه شده بودند.
اما حالا کارشناسان و تحلیلگران فعال در صنعت خودرو برآورد و اعلام کرده اند که سرنوشت و آینده چندان درخشانی در برابر خودروهای دیزلی قرار نخواهد داشت چراکه با تولید انبوه و عرضه خودروهای بهتر و پاک تری همچون وسائل نقلیه تمام برقی و الکتریکی ، هیبریدی و پلاگین هیبریدی ، دیگر مجال و فرصتی در اختیار خودروهای دیزلی که به نسبت آلایندگی بسیار بیشتری دارند و طبل رسوایی آنها بعد از دیزل گیت فولکس واگن نیز به صدا درآمد ، قرار داده نخواهد شد و سهم آنها از بازارهای فروش جهانی به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد به گونه ای که انتظار می رود تا ۱۰ سال آینده، خودروهای دیزلی دیگر هیچ مشتری نخواهند داشت.
انتهای پیام