گفت‌وگو با محمد صادق رحمانیان ـ رادیو فرهنگ

اسماعیل آذر «مشاعره» را به رادیو برد/ طنازی رادیو فرهنگ با «نیشدارو»

مدیر رادیو فرهنگ با بیان اینکه این شبکه جدول برنامه‌های خود را بر روی ویژه‌های تابستانی تنظیم کرده است، از پخش برنامه‌های طنز با نگاه به آسیب‌های اجتماعی و مروری بر بازی‌های سنتی ایام تابستان خبر داد.

محمد صادق رحمانیان در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه این شبکه برای همه مخاطبان با سلیقه‌های گوناگون برنامه‌هایی را تدارک دیده است، به جزئیاتی از برنامه‌های رادیو فرهنگ که برای تابستان تدارک دیده شده است، اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه صبحگاهی رادیو گفت: برنامه «صبح به وقت فرهنگ» که کاری از گروه جامعه این شبکه است، هر روز ساعت شش صبح اطلاع‌رسانی در حوزه برنامه‌های مرتبط با فصل تابستان و اوقات فراغت را انجام می‌دهد؛ ضمن اینکه با پلیس راهور ارتباط برقرار می‌شود تا مسافران تابستانی از وضعیت راه‌ها نیز مطلع شوند.

مدیر رادیو فرهنگ درباره‌ی برنامه جزئیات برنامه طنز این شبکه توضیح داد: برنامه «نیشدارو» نیز با موضوعات سرگرمی و طنز با استفاده از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی روزهای پنجشنبه ساعت ۱۵:۴۵ پخش می‌شود؛ این برنامه به حوزه طنز و شاخه‌های مختلف آن می‌پردازد. رادیو فرهنگ در «هفت کوچه» ضمن آشنایی مخاطبان با فرهنگ مناطق مختلف ایران به معرفی بازی‌های محلی، سفر، گردشگری و ارتباط با مراکز استان‌ها می‌پردازد این برنامه چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و شنبه ساعت ۹ صبح پخش می‌شود. همچنین برنامه مستند گزارشی «آیش» نیز که هر سه‌شنبه ساعت ۱۱:۴۵ پخش می‌شود به ارزش‌بخشی به روستا از طریق معرفی فرهنگ و آداب و رسوم می‌پردازد.

رحمانیان درباره پرداختن به بازی‌های سنتی نیز اظهار کرد: «کتابک» برنامه دیگری از این شبکه رادیویی است که مروری بر بازی‌های سنتی برای ایام فصل تابستان است و علاقمندان می‌توانند هر روز ساعت ۱۱ این برنامه را بشنوند. «سفرنامه خوانی» با خوانش سفرنامه‌ها توسط مؤلفان اثر با هدف ترویج سفر فرهنگی و اوقات فراغت هرشب ساعت ۲۳:۳۰ پخش می‌شود تا مخاطبان به گردشگری را با دیدنی‌های جدید آشنا کند.

اختصاص یک برنامه با موضوع کتاب و روانشناسی ویژه کودکان

وی سپس با اشاره به برنامه «رادیو کتاب» با موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یادآور شد: این برنامه هر روز ساعت ۱۹ به طور زنده و با بخش‌های متنوع به روی آنتن می‌رود و یکشنبه‌ها نیز به طور ویژه به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. «سی مجموعه» عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این شبکه رادیویی است که معرفی مجموعه داران و کلکسیونرها و گفت و گو با ایشان را در دستور کار خود دارد. در برنامه «گفتارش» نیز گفت و گو و گزارش در خصوص اوقات فراغت و فصل تابستان انجام می شوداین برنامه هرروز ساعت ۱۶:۲۵ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

رحمانیان درباره ویژه‌برنامه تابستانی این شبکه که با محتوایی طنز تولید و پخش می‌شود، توضیح داد: «در کوچه آفتاب» هر روز ساعت ۹ صبح با برداشت‌هایی از وقایع تاریخی، فرهنگی با نگاه طنز، کتاب و کتاب خوانی، گردشگری، و … نیز از دیگر برنامه‌های رادیو فرهنگ است.

رادیو فرهنگ همچنین در برنامه «با فرهنگ سفر کنیم» به بیان فرهنگ سفر، ایمنی و سلامت در سفر و جهان از نگاه گردشگران دوچرخه سوار می‌پردازد.
همچنین مسابقه «چارانه» که در چهارحوزه (اطلاعات عمومی، میراث فرهنگی، اطلاعات جدولی و اطلاعات فرهنگی، هنری) است جمعه‌ها ساعت ۱۰ صبح با توجه به وجه باستانی ایران تولید و پخش می‌شود.

وی در ادامه از تولید ویژه‌برنامه‌ای جدید در حوزه کودکان خبر داد و گفت: برنامه «فکرانه» رادیو فرهنگ که جمعه‌ها ساعت ۱۵:۱۵ به روی آنتن می‌رود، قصد دارد، خلاقیت‌های نهفته و وجوه پنهان کودک را نشان دهد و این فرصتی برای خودشناسی او و نیز دست‌مایه‌ای برای رشد استعدادهایش از دوران کودکی است امری که آشنایی با آن در هنگام کودکی می‌تواند زمینه ساز شکل گیری فرد و استعدادهایش شود بخصوص در جهان سرشار از وجوه فناوری و گذشت شتابناک زمان در عصر حاضر باید این فرصت‌های اندک را غنیمت دانست تا کودک را با سرمایه‌های وجودی خودش مواجه سازیم و فردیت و شخصیت او را پیش از آنکه با اضطراب‌های حاصل از دوران بلوغ و سرگشتی‌های جوانی مواجه شود، با جهانی سرشار از هنر و تفک غنا بخشد.

اجرای نوجوانان مجری در رادیو

مدیر رادیو فرهنگ همچنین به برنامه «جوانه‌ها» که مجله ادبی و هنری برای نوجوانان است، اشاره کرد و درباره‌ی جزئیات این برنامه گفت: این برنامه در قالب‌های مختلف با هدف پرکردن اوقات فراغت است که اجرای آن را نیز کودکان و نوجوانان بر عهده دارند. این برنامه دوشنبه‌ها ۱۷:۳۰ و پنجشنبه‌ها ساعت ۱۷ پخش می‌شود. رادیو فرهنگ در «جاذبه» به معرفی جاذبه‌های گردشگری مناطق مختلف ایران می‌پردازد؛ ضمن اینکه در «ده ترین» ۱۰ تا از برترین‌های ایران در حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی، فعالیت‌های گروهی و … معرفی می‌شود. در برنامه «ساز سفر» که ۸:۳۰ پخش می‌شود موضوعاتی همچون طبیعت گردی و سفر ارزان بیان می‌شود.

وی در پایان درباره حضور اسماعیل آذر در رادیو و ساخت برنامه «مشاعره» توضیح داد: تابستان امسال اسماعیل آذر با برنامه مشاعره محور «حریر سخن» به رادیو فرهنگ آمده است و چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ۱۱ صبح لحظات خوشی را برای شنوندگان اهل و ادب فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه نمایش‌های فرهنگی ایرانی خارجی از این شبکه رادیویی پخش می‌شود. همچنین «نگارخانه» نام برنامه دیگری است که سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۵:۴۵ با موضوع فعالیت نگارخانه‌ها و هنرهای تجسمی کشور در فصل تابستان است پخش می‌شود. همچنین در «دست به نقد» نیز فعالیت حوزه ادبیات و هنر در فصل تابستان با حضور صاحب‌نظران را بررسی می‌کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98041708817
  • خبرنگار : 71442

برچسب‌ها