به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در آئین واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز به صندوق بازنشستگی فولاد با بیان اینکه وضعیت کارخانه ماشینسازی در سالهای گذشته به یکی از دغدغههای مردم منطقه تبدیل شده بود، اظهار کرد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این رویکرد را در برنامه خود قرار داده است که امانتدار خوبی برای مردم باشد تا ضرری به بیت المال وارد نشود.
میر هادی قره سید رومیانی، شفافیت در امور را یکی از مهمترین سیاستهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این مهم در سایه مطالبه گری اقشار مردم و توجه به آن انجام گرفته است.
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ماشین سازی تبریز به عنوان نخستین کارخانه تولید ماشین در کشورهای اسلامی مطرح بوده است، گفت: بر همین اساس نگاه وزارتخانه نسبت به این کارخانه در راستای رونق هرچه بهتر بوده که بتواند به قلههای رفیع صنعت در عرصه ملی و بین المللی بازگردد.
وی از کارگران و مدیران کارخانه ماشین سازی تبریز خواست تا با نگاهی واقع بینانه تمام تلاش خود را برای توسعه این کارخانه انجام دهند.
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه فعالیت ماشین سازی تبریز باید در اولویت باشد، اظهار کرد: ماشین سازی، کارخانه تولید ماشین است و باید تأثیر مثبتی در استان، کشور و منطقه ایجاد کند.
همچنین نماینده تام الاختیار سازمان خصوصی سازی با تشریح روند واگذاری و تغییر مالکیت کنونی اظهار کرد: ماشین سازی تبریز بر اساس سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و با مصوبههای دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده بود و پس از آن سازمان صندوق خصوصی و به وکالت از صندوق کارکنان بازنشستگی فولاد طی چند مرحله مزایده به بخش خصوصی واگذار شد.
ضرغامی افزود: خریدار قبلی به خاطر موضوعاتی که خارج از مجموعه ماشین سازی بود با مشکلاتی مواجه شد که با توجه به اعلام آمادگی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که دوباره مالکیت و مدیریت ماشین سازی تبریز بر عهده بگیرد سازمان خصوصی سازی هم از آن استقبال کرده و بعد از طی مراحل قانونی تغییر مالکیت انجام شده و امروز شاهد این هستیم که این واگذاری شکل عملی به خود میگیرد.
محمد جواد عسگری، مدیرعامل صندوق فولاد نیز در این مراسم با بیان اینکه با این واگذاری دغدغههای مردم نیز رفع و آرامش به حوزه کارگری بر میگردد، گفت: تمام تلاش خود را برای حراست و حفاظت از نیروی کار و حفظ کرامت انسانی انجام میدهیم، چراکه منابع انسانی را سرمایه خودمان میدانیم.
وی با تأکید بر اینکه ماشین سازی با این تغییرات واگذاری رویکرد تبدیل به قطب صنعتی اقتصادی را در دستور کار قرار میدهد، گفت: با توجه به اینکه صندوق فولاد شرکتها و مجموعههای زیادی را مالکیتش را عهده دار است، تمام شرکتها را ملزم کردهاند که تمام نیازهای خود در حوزه ماشین را، باید از کارخانه ماشین سازی خریداری کنند و این خریدها رقم کمی نیست و تحول بزرگی ایجاد میکند.
رنجبر قائم مقام صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد نیز در این آئین با بیان اینکه فسخ واگذاری اخیر طبق مفاد قرارداد و مطابق قانون انجام شده است، اظهار کرد: استراتژی صندوق، افزایش ثروت ذی نفعان است که در مورد ماشین سازی تبریز شامل کارکنان این کارخانه و نیز سهامداران صندوق اعم از بازنشستگان فولاد و سایر سهامداران میباشد قرار دارد.
وی با بیان اینکه یک استراتژی پنج ساله برای مدیریت جامع ماشین سازی تبریز تدوین و اجرایی خواهد شد، افزود: برای دوره نقل انتقال و تعیین هیأت مدیره جدید که روند اداری آن ۲۰ روز تا یک ماهه طول خواهد کشید یک سرپرست بر فعالیتها نظارت خواهد داشت.
در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تلاشهای شکرانه مدیرعامل قبلی، دکتر ناصرفرج زاده به عنوان سرپرست کارخانه ماشین سازی تبریز معرفی شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر اینکه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد باید با بکارگیری مدیران تحول گرا زمینه توسعه روزافزون ماشین سازی تبریز را فراهم کند، گفت: خوشبختانه در ماههای اخیر کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز معوقات حقوق و دستمزد نداشته و هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ نفر کارگر در آن مشغول کار هستند.
به گزارش ایسنا، میراحد حسینی با بیان اینکه کارخانه ماشین سازی تبریز نگین صنعت کشور است، اظهار کرد: ماشین سازی تبریز به عنوان زیر ساخت کارخانجات مادر کشور یک واحد تولیدی منحصر به فردی است که محصولات آن علاوه بر بازار داخلی مورد استقبال کشورهای همجوار بوده و خواستار توسعه این کارخانه هستیم.
وی با اشاره به پتانسیل موجود کارخانه ماشین سازی تبریز، افزود: در حال حاضر کارخانه ماشین سازی کمتر از ظرفیت واقعی و اسمی خود فعالیت دارد ولی با توجه به وضعیت این صنعت بستر کار زیادی برای کارخانه ماشین سازی و افزایش تولید در آن وجود دارد که با برنامه ریزی تحقق آن دور از دسترس نیست و حتی زمینه توسعه هر چه بیشتر آن نیز وجود دارد.
حسینی افزود: امید است با تغییر و تحول مدیریتی در کارخانه ماشین سازی تبریز شرایط بهتری بر فعالیتهای این کارخانه حاکم شود.
استاندار آذربایجان شرقی بر حفظ تولید و اشتغال در مجموعه ماشینسازی تبریز تأکید کرد
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال در کارخانه ماشینسازی تبریز، توسعه این مجموعه صنعتی را خواستار شد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا پورمحمدی در دیدار با هیأت نمایندگی صندوق بازنشستگی فولاد ایران که برای تحویل مالکیت کارخانه ماشینسازی به تبریز سفر کردهاند، با اشاره به اهمیت این کارخانه و سابقه درخشان آن در صنعت کشور و خاورمیانه، گفت: حساسیت ویژهای بر روی کارخانه داریم و معتقدیم که مدیریت این گروه باید به اهل آن سپرده شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی که در روند واگذاری این واحد به وجود آمد، این کارخانه در حال حاضر فعال است و مشکل خاصی ندارد و نباید لطمهای به روند تولید آن وارد شود.
وی افزود: خوشحالیم که با بازگشت مالکیت ماشینسازی به صندوق بازنشستگی فولاد، این کارخانه از بلاتکلیفی خارج میشود و امیدواریم این تغییر و تحول به نفع صنعت کشور و استان باشد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ظرفیتهای توسعه در ماشینسازی تبریز فراهم است، افزود: حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال در حال حاضر مهمترین اولویت است و در مرحله بعدی توسعه این واحد باید در دستور کار قرار گیرد.
پورمحمدی در خصوص املاک و مستغلات ماشینسازی تبریز هم گفت: تمام سرمایههای مادی این صنعت باید در راستای توسعه آن هزینه شود.
وی تأکید کرد: مدیریت ارشد استان نیز برای هرگونه همکاری و همفکری در این خصوص آماده است و امیدواریم با مدیریت صندوق بازنشستگی فولاد و همکاری دستگاههای مسئول به زودی خبرهای خوشی از این صنعت باسابقه آذربایجان بشنویم.
پورمحمدی همچنین مشارکت استانها در روند واگذاری واحدهای صنعتی و تولیدی را ضروری دانست و گفت: متأسفانه در حال حاضر استان هیچ نقشی در این زمینه ندارد، در حالی که برخی ملاحظات استانی باید در روند واگذاریها مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانههای شهر تبریز واقع در قراملک است.
این کارخانه تولیدکننده انواع ماشینهای صنعتی همانند انواع ماشینابزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپهای آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشینهای تراش، ماشینهای فرز، ماشینهای مته، قطعات ریخته و دستگاههای سی ان سی است. این شرکت پس از ماشینسازی اراک دومین ماشینسازی ایران محسوب میشود.
قرارداد ساخت، تکمیل و توسعه کارخانه ماشینسازی تبریز با هدف تولید انواع ماشین آلات صنعتی با پیشنهاد و پیگیریهای وزیر نیروی دولت جمشید آموزگار (مهندس تقی توکلی) در سال ۱۳۴۶ بین ایران و چکسلواکی منعقد شد و این کارخانه از سال ۱۳۵۱ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
در سالهای بعد بخشهایی از شرکت ماشین سازی تبریز از مجموعه ماشین سازی، منفک و به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادند. این بخشها شامل شرکت ریختهگری ماشینسازی تبریز و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران است.
انتهای پیام