استاندار خراسان رضوی عنوان کرد

راه‌اندازی مجدد کارگروه زیارت با دستور رئیس جمهور

استاندار خراسان رضوی گفت: درخواست ایجاد شهرک انرژی و تأمین سوخت داشتیم که جلسه‌ای با وزیر نفت برگزار و این طرح عملیاتی شده است.

به گزارش ایسنا- علی‌رضا رزم حسینی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در دیداری که با حضور سه استاندار خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با رئیس جمهور در هفته جاری برگزار شد، هر سه استاندار گزارشی از استان‌های خود را ارائه کردند.

استانداران کابینه دوم رئیس جمهور

وی افزود: بنده در ابتدا به رئیس جمهور عرض کردم که استانداران سراسر کشور، کابینه دوم ریاست جمهوری هستند که می‌توانند به کابینه اول کمک کنند و استانداران علاقه‌مند هستند که دسترسی بیشتری به رئیس جمهور داشته باشند زیرا استان‌ها بسیار مهم هستند و کشور را اداره می‌کنند، رئیس جمهور از این سخن استقبال کردند و وعده استمرار این جلسات را دادند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در این جلسه، برنامه شش ماه گذشته استان ارائه شد. سیاست استان ما بر پایه همدلی و همگرایی است؛ در حال حاضر به اندازه کافی چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور وجود دارد و هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که بر محور توسعه استان و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی تاکید داشته باشیم و تلاش شده که تمام ارکان حکومت مدل مثلث توسعه اقتصادی را دنبال کنند.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: سیاست استان بر مشی اعتدال و میانه‌روی است و تلاش ما این است که بر همین سیاست پایبند باشیم. همچنین فعالان سیاسی باید در اداره استان مشارکت داشته باشند به این مفهوم که ما با همه گروه‌های سیاسی دارای مجوز همکاری و جلسات مشورتی داشتیم، در حوزه‌های مختلف از حضور اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان استفاده می‌کنیم.

تهیه منشور همدلی، در جهت مشخص کردن خط مشی سیاسی استان

وی اضافه کرد: همچنین در خانه احزاب نیز حضور داشته و جلسات مفصلی با آنان برگزار کردیم و به دنبال این موضوع هستیم که منشور همدلی را با امضا، متن و مشی خود تهیه تا محوریت کار در حوزه سیاسی در استان مشخص شود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت امنیتی استان در وضعیت خوبی قرار دارد و گزارشی میدانی که بنده از مرز داشتم را خدمت رئیس جمهور ارائه کردیم و در منطقه ترکمنستان و افغانستان خوشبختانه مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه در پاسگاه‌ها حضور دارند و برنامه‌ای تنظیم خواهد شد تا خبرنگاران نیز از این پاسگاه‌ها بازدیدی داشته باشند تا فعالیت آنان را از نزدیک مشاهده کنند.

کاهش ۴۰ درصد اجتماعات مردمی در استان

رزم‌حسینی عنوان کرد: خوشبختانه ۴۰ درصد کاهش اجتماعات در استان را شاهد هستیم، تلاش ما این است که اعتراضات مردم از مسیر تشکل‌ها و تعاملی حل کنیم. این روند تعاملی و اقتناع با گروه‌های معترض ادامه پیدا خواهد کرد و سعی ما حل مشکلات آنان است.

وی ادامه کرد: خوشبختانه کلیه مصوبات رئیس جمهور در سفر اول ایشان به استان اجرا شده و مصوبات سفر دوم در دو بخش سال ۹۷-۹۸ و تا سال ۹۹ ادامه پیدا خواهد کرد و ۵۴.۵۸ درصد مصوبات در سال ۹۷ تحقق پیدا کرده و بخشی از مصوبات امسال اجرا می‌شود و بخش دیگری از آن تا سال ۹۹ اجرایی خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین گزارشی از فعالیت مثلث توسعه اقتصادی در استان نیز ارائه شده که بر این اساس ۷۵ معین اقتصادی در این مدل مشارکت دارند که ۵۰ درصد از خاک خراسان رضوی توسط این معین‌ها پوشش داده می‌شود و امیدواریم طیف‌های دیگری نیز به ما ملحق شوند.

۵۶۹۰ واحد صنعتی در کل استان وجود دارد

رزم‌حسینی با اشاره به تشکیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی افزود: این نهاد مردمی در کنار دولت دیوان سالار تشکیل شده که معین‌های اقتصادی را مدیریت می‌کند و گزارشات اولیه به شما خبرنگاران ارائه خواهد شد.

وی در خصوص کلینیک صنعتی در استان اظهار کرد: حدود ۵۶۹۰ واحد صنعتی در کل استان وجود دارد که با توجه به شرایط تحریمی، این کلینیک برپا شده است. از این تعداد واحد صنعتی، ۷۵۰ مورد راکد بوده و ۸۵۰ واحد نیز زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند، در طی ۴ ماه گذشته ۳۵۰ واحد به این مرکز معرفی شده که از این تعداد تاکنون ۱۵۰ واحد عارضه‌یابی شده‌اند.

استاندار خراسان رضوی گفت: در برخی از موارد، صاحبان واحدهای صنعتی راکد از ابتدای فعالیت اهلیت سرمایه‌گذاری را نداشته‌اند و برخی دیگر اهلیت دارند ولی نیازمند فراگیری آموزش‌های تخصصی حوزه کسب و کار هستند که به سازمان صنعت، معدن و تجارت معرفی خواهند شد و یا طرح موضوع آن‌ها در کارگروه‌های ستاد تسهیل در اولویت قرار خواهد گرفت، تاکنون ۲۳ مورد به سازمان صنعت، معرفی شده‌اند، پنج مورد مشکل قضائی و ۱۰ مورد نیازمند شریک تجاری جدید بودند.

رزم حسینی مطرح کرد: چند طرح بزرگ در استان کلید خورده است، همانطور که گذشتگان با ایجاد قنوات، منابع پایدار آبی برای ما به ارث گذاشتند، ما هم باید به فکر نسل آینده باشیم؛ به منظور تحقق این امر، بحث انتقال آب از چابهار به شرق کشور، خراسان جنوبی و رضوی در دستورکار قرار گرفته و در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۷ دستور این کار را تلفنی صادر کردند.

وی ادامه داد: تاکنون در جلسات مختلفی که طی یک ماه اخیر برگزار شده، شرکت‌های فولادی مانند ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان برای سرمایه‌گذاری در طرح انتقال آب از دریای عمان اعلام آمادگی کرده‌اند. از دیگر طرح‌های اشاره شده، راه اندازی شهرک انرژی در نقطه صفر مرزی است که جزو یکی از مهمترین طرح‌های استان است.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این شهرک در ۲۵۰ هکتار در نقطه صفر مرزی کلید خورده و با فعال شدن این شهرک، زمینه صادرات انرژی از خراسان رضوی به کشور افغانستان فراهم می‌شود که تأثیر زیادی در توسعه همکار‌ی‌های اقتصادی خواهد داشت.

رزم‌حسینی عنوان کرد: از دیگر طرح‌های مذکور، طرح همیاران آب به منظور مدیریت واحد آب و خاک است که یکی از چالش‌های مهم کشور است و گزارشات آن به شما ارائه خواهد شد، بیش از یک و یک دهم میلیارد مکعب آب در استان کسری وجود دارد، در این طرح به اقتصاد آب، بازار آب، استفاده حداکثری از بازار کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، آبیاری نوین و مدیریت مصرف چاه‌های مجاز به منظور تعادل‌بخشی به منابع و مصارف آبی پرداخته می‌شود.

راه‌اندازی مجدد کارگروه زیارت با دستور رئیس جمهور

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین طی نامه‌ای از رئیس جمهور را‌ه‌اندازی مجدد کارگروه زیارت درخواست شد که با دستور اجرایی آن در سطح ملی از جانب رئیس جمهور مواجه شد و در اولین فرصت در استان خراسان رضوی راه‌اندازی خواهد شد. مشهد یک شهر ملی است و برنامه‌ریزی برای آن باید در سطح ملی پیگیری شود.

رزم‌حسینی در خصوص درخواست‌های استان از رئیس جمهور، بیان کرد: سفر زیارتی رئیس جمهور به مشهد بسیار خوب بود و درخواست‌هایی در این سفر از ایشان درخواست شد؛ اولاً پیش از این اتباع خارجی برای دریافت تابعیت ایرانی باید سرمایه گذاری در داخل کشور انجام می‌دادند اما پس از این سفر هیأت وزیران با اعطای تابعیت به فعالان اقتصادی خارجی که ۲۵۰ هزار دلار سپرده گذاری در بانک‌های داخلی انجام دهند، موافقت کردند و مصوبه آن تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: درخواست دوم شهرک انرژی و تأمین سوخت بود که جلسه‌ای با وزیر نفت برگزار و این طرح عملیاتی شده است. پیشنهاد رئیس جمهور به سه استاندار برگزاری جلسات مشترک بود تا ظرفیت‌های استان با یکدیگر در نظر گرفته شود. همچنین توصیه‌ای به استانداران مرزی داشتند تا از ظرفیت اقتصادی افغانستان استفاده کنند، در حال حاضر یک هیأت اقتصادی در هرات حضور دارند زیرا ما به افغانستان خدمات زیادی ارائه کرده‌ایم و اکنون فرصت آن است که جبران کنند.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هدف ما در استان کار است، ما کشور ۳۰۰ ساله عقب افتاده هستیم و فاصله زیادی با پیشرفت و آبادانی و توسعه پایدار داریم، همه باید نقش خود را در توسعه استان نشان دهند. مردم خراسان مردم شریفی هستند و باید از ظرفیت مردمی آنان استفاده کنیم.


انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۳ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98041306865
  • خبرنگار :

برچسب‌ها