زنگ خطر آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های فراوان سال جاری در استان سبب افزایش میزان علوفه شده از این‌رو خطر آتش‌سوزی بسیار بالاست و حمایت همه جانبه دولتی و مردمی را در این خصوص می‌طلبد.

علی‌حسین امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عامل انسانی علت بیشترین موارد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است که بر اثر بی‌احتیاطی و عدم توجه دامداران، بهره‌برداران و گردشگران ایجاد می‌شود.

وی آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و علف‌های هرز پس از برداشت زمین را روشی نادرست عنوان و تصریح کرد: آتش در این زمین‌ها ممکن است در اثر بی‌احتیاطی، به زمین‌های همجوار یا بالادست سرایت کند که علاوه بر آسیب زدن به قابلیت حاصلخیزی زمین، سبب از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و آسیب به منابع ملی می‌شود.

امینی با بیان اینکه عوامل طبیعی به ندرت عامل ایجاد آتش در پوشش‌های گیاهی می‌شوند، افزود: در گرمای تابستان ممکن است تابش شدید نور خورشید به شیء خارجی نظیر تکه‌های شیشه در طبیعت منجر به اشتعال پوشش گیاهیِ اطراف آن و گسترش آتش‌سوزی شود، ضمن اینکه صاعقه نیز در موارد نادر منجر به ایجاد آتش در مراتع و جنگل‌ها می‌شود.

وی آسیب‌های حریق به پوشش گیاهی و خاک را قابل ملاحظه عنوان و اضافه کرد: آتش گرفتن پوشش گیاهی باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌ها و تبدیل مواد آلی خاک به مواد معدنی می‌شود و باید توجه داشت که خاک سوخته مانند آجر است که حاصلخیزی ندارد.

امینی با یادآوری اینکه خاک اکوسیستم زنده است، گفت: خاک زنده در اثر آتش‌سوزی بی‌جان می‌شود و املاح و مواد غذایی خود را از دست می‌دهد بنابراین لازم است که کشاورزان از سوزاندن زمین‌های زراعی پس از برداشت محصول خودداری کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: سوختن خاک سبب از بین رفتن رطوبت و ژن‌های گیاهی مفید و سازنده در آن می‌شود که این امر، تنوع گونه‌های گیاهی را در زمین کاهش می‌دهد و چه بسا به انقراض کامل گونه‌های گیاهی و ارزشمند ختم شود.

امینی با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی متولی اصلی مراتع و جنگل‌هاست، گفت: طبق بند ۳ ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری، در زمان آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها تمام نهادهای دولتی، نظامی و لشگری موظفند در امر اطفا حریق مشارکت کنند.

وی با اشاره به اقدامات منابع طبیعی در راستای پیشگیری از ایجاد آتش‌سوزی در پوشش‌های گیاهی سراسر استان، بیان کرد: ایجاد خط آتش‌بُر و ردیف شخم به طول ۳۹۰ کیلومتر در سراسر استان و ایجاد نوارهای علوفه‌چینی در سطح ۷۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان از آن جمله‌اند.

امینی ادامه داد: ایجاد خط آتش‌بُر در مناطق مستعد آتش‌سوزی، ذخیره‌گاه‌ها، جنگل‌های متراکم، مراتع پربار و پارک‌های جنگلی عملیاتِ قطعه قطعه کردن و ایجاد ردیف شخم برای جلوگیری از سرایت آتش در هنگام حریق را شامل می‌شود.

وی در خصوص نوارهای علوفه‌چینی، یادآور شد: زمین‌های با پوشش گیاهی خوب با همت اهالی روستاها و بهره‌برداران به صورت سنگ‌چین و با فواصل ۴ تا ۱۰ متریِ برداشت علامت‌بندی می‌شوند تا در صورت بروز آتش شاهد کمترین آسیب باشیم که این اقدام در سطحی جمعاَ معادل ۴۰۰ متر مربع در استان انجام شده است.

امینی نصب تابلوهای هشدار دهنده را نیز در راستای پیش‌گیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها مفید خواند و افزود: در همین خصوص ۲۱ تابلوی آگاهی‌بخش و هشداردهنده سیمانی تهیه و در سراسر استان نصب شده که در امر اطلاع‌رسانی و هشدار به بهره‌برداران مؤثرند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به دیگر اقدامات منابع طبیعی برای پیشگیری از وقوع حریق در منابع طبیعی، گفت: نیروهای یگان حفاظت به طور مرتب به گشت‌زنی و حفاظت در مناطق مستعد و پرخطر می‌پردازند و قرقبانان کاربلد و مستعد منابع طبیعی نیز در راستای این مهم، مشغول خدمت هستند.

امینی تصریح کرد: در زمینه اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی به عموم مردم نیز همکاری‌های خوبی با رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و فضای مجازی وجود دارد تا فرهنگ بهره‌برداری صحیح از منابع خدادادی طبیعت نهادینه شود و اگر همه ما بدانیم که آتش‌سوزی عمدی مراتع و جنگل‌ها ۱ تا ۳ سال حبس در پی دارد، دقت نظرمان را در این خصوص افزایش خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: سالانه به طور متوسط ۱۰۰ تا ۳۰۰ هکتار پوشش گیاهی در کل استان طعمه حریق می‌شود که این آمار در برخی سال‌ها افزایش چشمگیری داشته از جمله در یکی از سال‌های پر خطر، ۱۱۰۰ هکتار پوشش گیاهی استان در آتش سوخت.

امینی با اشاره به بارش‌های خوبی که پشت سر گذاشته شد، خاطر نشان کرد: بارش‌های فراوان در استان سبب افزایش میزان علوفه شده از این‌رو خطر آتش‌سوزی بسیار بالاست و حمایت همه جانبه دولتی و مردمی را در این خصوص می‌طلبد ضمن اینکه طبق آمار، از ابتدای امسال تا کنون، ۶ مورد آتش‌سوزی مراتع در حوالی لردگان و شلمزار به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98040904247
  • خبرنگار :