دکتر مهدی مهدینژاد در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه دیدار هزاران نفر از دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: موضوع دانشبنیان قدمتی از سال ۸۵ دارد و بیشتر با هدایت و راهبری مقام معظم رهبری در کشور شکل گرفت و در سال ۱۳۸۹ قانون آن مصوب شد و به تدریج در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مسائل مرتبط با حوزههای دانشبنیان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه فعالیتهای دانشبنیان امروز تبدیل به یک واقعیت در اقتصاد کشور شده است، اظهار کرد: ولی در این حد کفایت نمیکند. بر اساس آمارهای ارائه شده ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور ایجاد شده است، همه این تعداد شرکتها ممتاز نیستند و برخی از آنها ممکن است دچار مشکلات عدیدهای باشند و نقشآفرینی آنها ضعیف باشد.
مهدینژاد اضافه کرد: علاوه بر آن خیل عظیمی از نیروی انسانی داریم که عمدتاً جوان هستند و میتوانند در این عرصه حضور داشته باشند؛ از این رو به نظر من مقام معظم رهبری از هر فرصت و زمانی استفاده میکنند تا بتوانند این نهضت و جریان را هدایت کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تاکید کرد: تکرار این فرمایشات و دادن نقشها و ویژگیهای خاص به حوزه دانشبنیان از جانب ایشان موجب رشد این حوزه خواهد شد و امید است ظرف ۲ تا ۳ سال آینده شاهد رشد جهشی باشیم.
وی اضافه کرد: تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه است و اینکه ما در این حوزه موفق بودهایم یا خیر، حتماً در حد انتظار ایشان نیست؛ ولی نشانههایی از توسعه حوزه دانشبنیانها وجود دارد، ولی کافی نیست.
مهدینژاد یادآور شد: بر این اساس تأکیدات مقام معظم رهبری موجب میشود که هم شرکتهای دانشبنیان جان و حال بیشتر بگیرند و هم آثار خیر و برکت شرکتهای دانشبنیان بیشتر به جامعه برسد.
معاون علمی آستان قدس رضوی در عین حال با بیان اینکه همه نخبگان و استعدادهای درخشان از توانمندی یکسانی برخوردار نیستند، خاطر نشان کرد: همه این افراد بدون استثنا در رشته و حوزه فعالیت خود سرآمد و توانمند هستند؛ ولی سرآمد یک وجهی در جامعه برای پیشتازی کافی نیست، بلکه فرد باید بازارها را بشناسد، جامعهشناس باشد، روحیه تعامل داشته باشد و از بین همه این نخبگان عدهای برتریهای خاصی دارند تا بتوانند دیگران را در اطراف خود جمع کنند.
مهدی نژاد ادامه داد: اگر چه این افراد وارد کسب و کارهای دانشبنیان شوند، ولی اگر همه اهداف آنها اقتصادی باشد و به سایر مسائل همچون نوآوری و فتح بازارهای جدید بیتوجه باشند، آفتی در این حوزه است که بعضاً در جامعه شاهد آن هستیم.
وی تاکید مقام معظم رهبری در این حوزه را بیدار باشی برای نخبگان دانست و گفت: این هشدار موجب میشود که نخبگان بدانند که مسؤولیت اجتماعی دارند و میتوانند کارهای بزرگتری را انجام دهند و حجم بزرگتری از بدنه نخبگی را درگیر این حوزه کنند.
مهدینژاد با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه "نخبگان پیشتاز"، اظهار کرد: به نظر من نخبگان پیشتاز افرادی هستند که قدرت اجتماعسازی در حوزههای تخصصی را دارند و قابلیت ارتباط گیری با جامعه، شناسایی نیاز جامعه و رفع آنها و نقشآفرینی در پیشرفت جامعه را دارند. در چنین تعریفی تنها موضوع، شخص نخبه نیست.
به گزارش ایسنا، در دیدار ۳ ساعته روز چهارشنبه اول خرداد ماه جاری هزاران نفر از دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نمایندگان تشکلهای «علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و صنفی دانشجویان» حدود دو ساعت به بیان دغدغهها و دیدگاههای خود درباره مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آیتالله خامنهای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و نیز موضوع راهبردی «چگونگی ورود جوانان به میدان و شتاب یافتن حرکت عمومی کشور برای تحقق چشمانداز روشن انقلاب اسلامی» بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، دانشجویان و جوانان را به بهرهگیری از فرصت کمنظیر ماه مبارک رمضان برای تقویت رابطه با خداوند متعال توصیه کردند و گفتند: این فرصت مغتنم انس با قرآن و نماز و دعا را به یک عادت نیکو و ماندگار تبدیل کنید.
حضرت آیتالله خامنهای روحیهی جوانی و سرزندگی را موجب پیشرفت و استفاده از فرصتها در کشور برشمردند و خطاب به دانشجویان افزودند: در مطالبتان غالباً دردها و نگرانیها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانیها و اشکالها کاملاً موافقم؛ ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیه نشاط و طلبکاری خیلی خوب است، اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید؛ چراکه بیدقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذه خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین «تشکیل گروههای علمی و همکاری با مراکز و شرکتهای دانشبنیان» را نیز شیوهای مؤثر خواندند و افزودند: ارائه خدمات از جمله حضور گروههای جهادی در مناطق مختلف، راهکار بسیار مهم دیگری است که هرقدر تقویت و هدفدار شود، میتواند میزان نقشآفرینی جوانان را در صحنه افزایش دهد.
حضرت آیتالله خامنهای در نوعی جمعبندی از این بخش سخنانشان، افزودند: این فعالیتها به ورود نسل جوان متعهد به عرصهی مدیریت کشور منجر خواهد شد و طبعاً هنگامی که جوانان متعهد و حزباللهی به معنای حقیقی کلمه، جزو مدیران ارشد کشور شدند، حرکت عمومی شتاب و رونق بیشتری خواهد گرفت.
ایشان با بیان نکتهای مهم گفتند: فعالیتهایی که با هدف ورود و تأثیرگذاری جوانان در جریان عمومی کشور صورت میگیرد، نباید به کارها و اهداف علمی مجموعههای جوانان ضربه بزند، بلکه باید هر دو کار را با هم به پیش برد، چراکه میتوان هم نخبه پیشتازِ علمی بود و هم در گروههای جهادی یا نشریات و مجموعههای دانشجویی فعالیت کرد.
در ابتدای این دیدار ۱۱ نفر از نمایندگان تشکلهای دانشجویی، دیدگاهها و دغدغههای جامعه دانشجویی را بیان کردند. محورهایی که دانشجویان در این دیدار مطرح کردند به این شرح است:
انتقاد از استفاده نکردن مسئولان از ظرفیتهای داخلی
لزوم اصلاح نظام انتخاباتی با هدف تقویت احساس مشارکت مردم و جلوگیری از آسیبهایی همچون هزینههای هنگفت در انتخابات
انتقاد از اشرافیگری و نمایش تجمل آقازادهها
ضرورت بازتعریف هویت اجتماعی زنان و دختران انقلابی و برنامهریزی برای استفاده از ظرفیتهای اجتماعی آنان
انتقاد از تبعیض میان دو نهاد آموزش عالی و آموزش و پرورش
لزوم حمایت از جریانهای انقلابی در دانشگاهها
انتقاد از اجرای پنهانی سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس
اهمیت توجه به پژوهش و استفاده از جوانان مستعد در این حوزه
انتقاد از برگزار نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی
استفاده از ظرفیت جوانان برای تغییر سبک زندگیِ سلامتمحور
انتقاد از حضور نیافتن مسئولان در دانشگاهها
لزوم نگاه مسالهمحور در دانشگاه و شناسایی معضلات همه قشرها و تلاش برای حل آنها
انتقاد از کمتوجهی مسئولان دانشگاهها به تخصیص بودجه برای فعالیتهای فرهنگی
لزوم ترسیم نقشه جامع پژوهشی بهمنظور شناسایی مشکلات ساختاری قوه قضائیه
تأکید بر شفافیت قضائی و علنی بودن دادرسیها بهمنظور جلوگیری از فساد
مطالبه توجه به شهریه سنگین، شفافیت و نظارت همهجانبه و بهکارگیری مدیران مؤمن و انقلابی در دانشگاه آزاد
تأکید بر تدبیر مسئولان برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم
انتقاد از نحوه خصوصیسازی که منجر به لطمه به تولید ملی، نابرابری و تعمیق شکاف اقتصادی شده است
لزوم اصلاح سازوکارهای دیپلماسی فرهنگی و انتقاد از رویکرد محافظهکارانه در این حوزه
انتقاد از رویکرد منفعلانه در سیاست خارجی که منجر به ارائه تصویری غیرواقعی از نظام شده است
نفی پیشنهاد انفعالی مذاکره با آمریکا از زبان برخی افراد مرعوب و سیاستزده
انتقاد از برخورد نامناسب با مطالبات معلمان، کارگران و پرستاران
تقبیح رشد آسانسوری برخی آقازادهها و جوانان فرصتطلب و وابستهی احزاب و باندها به بهانه جوانگرایی
انتقاد از عدم شفافیت در بررسی عملکردها و لزوم پاسخگویی مسئولان ارشد بیت رهبری
تأکید بر پرهیز از شرطی کردن جامعه در برابر تصمیمهای آمریکا
انتقاد از برخورد با نشریات دانشجویی و دادگاهی کردن و تقابل سلیقهای با آنها
انتقاد از عملکرد وزارت نفت در تحریم و وابستگی بودجه به نفت و خامفروشی
انتقاد از کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و نیز قرار دادن میلیاردها دلار ارز دولتی در اختیار عدهای خاص
انتقاد از مسئولیتناپذیری و فرافکنی گروههای سیاسی
انتقاد از فرصتسوزی و معطل کردن مناسبات سیاسی به برجام
انتهای پیام