وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انقلاب اسلامی بر سفره قرآن شکل گرفته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ریشه انقلاب اسلامی ما نشأت گرفته از قرآن است، گفت: اکنون که در دهه پنجم و گام دوم انقلاب قرار داریم باید رجعت‌هایی به آنچه که از دل آن برخواسته‌ایم، داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی امروز شنبه (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در آئین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تاکید بر این موضوع که در قرآن کریم واژگانی هستند که چندین بار تکرار شده‌اند و بعضی از واژگان یک بار بیشتر در قرآن وارد نشده است، اظهار کرد: تکرار واژگان قرآن نشان‌دهنده جایگاه و اعتبار دینی است. یکی از این واژگانی که چندین بار در قرآن تکرار شده است، کلمه الله است و تکرار این کلمه نشان‌دهنده این است که در شبکه آیات و معارف قرآنی کلمه الله چه کلمه نورانی و محوری است و نشان‌دهنده این است که قرآن بر پایه توحید می‌چرخد. یک مفهوم و یک لفظ می‌تواند به ما نشان دهد که قرآن چه جایگاهی دارد اما یکسری از کلمات نیز در قرآن وجود دارد که یک بار به کار رفته است همچون کوثر و یا ماه رمضان.

وی یادآور شد: در رابطه با واژه رمضان که تنها یک بار در قرآن به کار رفته است نشان‌دهنده عظمت این ماه است. هیچیک از ماه‌ها نامشان در قرآن نیامده است. این امر نشان‌دهنده آن است که رمضان دوردانه ایام الهی است. همانگونه که حضرت صدیقه طاهره (س) دوردانه خلقت الهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به آیه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏ وَ الْفُرْقانِ …» گفت: همه ملت‌ها و امت‌ها روزه را داشته‌اند اما تفاوت روزه در اسلام و شریعت پیامبر (ص) این است که این روزه طی یک ماه و در ماه رمضان انجام می‌شود، ماهی که ماه نزول قرآن است.

صالحی در ادامه یادآور شد: امسال که وارد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شده‌ایم اگر به ریشه‌های انقلاب بازگردیم مشاهده می‌کنیم که انقلاب اسلامی ما بر سفره قرآن شکل گرفته است. به تاریخچه زندگی معماران انقلاب همچون امام خمینی (ره) و افرادی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، مرحوم طالقانی، مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، مرحوم آیت‌الله خزعلی و… بنگریم می‌بینیم که مسیر حرکت تمام آنها بر مبنای قرآن بوده است. در دهه ۴۰ و ۵۰ موج قرآنی در کشور در مساجد و مدارس دیده می‌شد و انقلاب اسلامی بر سر این سفره نشست. این رویکرد معتقد بود که قرآن تنها برای خواندن و ثواب بردن نیست بلکه قرآن کتاب هدایت است و با نیازهای روز و معاصر پیوند دارد. در دل محافل قرآنی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بود که حرکت انقلابی مردم ایران به ثمر نشست.

وی افزود: اکنون که در دهه پنجم و گام دوم انقلاب قرار داریم باید رجعت‌هایی به آنچه که از دل آنچه برخاسته‌ایم، داشته باشیم. خوشحالم که امسال شعار نمایشگاه «قرآن معنای زندگی است». باید با این نگاه دهه پنجم انقلاب را شروع کنیم. در دهه پنجم و گام دوم انقلاب اسلامی نقطه تأسیس انقلاب نیازمند خط اتصالی بین قرآن و زندگی است. امیدواریم این حرکت عظیم در کشور به شکل احسن تداوم داشته باشد و رویدادهایی مانند برپایی نمایشگاه قرآن کریم محدود به زمان نباشد و در طول سال و ایام مختلف ادامه داشته باشد و ما بتوانیم نسبت‌های قرآنی خود را در حوزه فردی و اجتماعی با قرآن بیشتر کنیم.

این نمایشگاه از ۲۱ اردیبهشت تا شب نوزدهم نوزدهم ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) آماده بازدید مردم است.

همچنین مهندس فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو اعلام کرد: از امروز شنبه ۲۱ اردیبهشت تا پایان زمان برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ساعت مسافر گیری در خط یک متروی تهران افزایش دارد.

نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه ساعات کار متروی تهران در شرایط عادی تا ۲۲:۳۰ است اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده مقرر گردید تا یک ساعت به خدمات‌دهی این وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری در ایام برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان اضافه شود تا بازدیدکنندگان بتوانند با خاطری آسوده از این وسیله ایمن و پاک برای دسترسی به نمایشگاه استفاده کنند.

وی افزود: فاصله حرکت قطارها در خط یک متروی تهران از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۳:۳۰، نیز طبق زمانبندی قبلی در نظر گرفته شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند ساعت ۲۳:۳۰ از آخرین قطارهایی که از ایستگاه مصلی امام خمینی (ره) عبور می‌کنند به مبادی اولیه خود بازگردند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، معنای زندگی» از ۲۱ اردیبهشت تا چهارم خرداد ۹۸ در مصلی امام خمینی (ره) برپا است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98022111196
  • خبرنگار : 71461