چند رویکرد به مفهوم عشق و درس‌گفتار عبید

نشست نقد کتاب «عشق، چند رویکرد به یک مفهوم» و نشستی با موضوع «عبید زاکانی، شاعر زبان و زمان» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «عشق، چند رویکرد به یک مفهوم» به کوشش مالک حسینی اختصاص دارد که با حضور دکتر مالک حسینی، دکتر مسعود صادقی و دکتر مریم هاشمیان در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: در طول تاریخ، بسیاری از فیلسوفان، شاعران، دانشمندان و نویسندگان در باب مفهوم عشق سخن گفته‌ و نظریه‌پردازی کرده‌اند اما عشق پدیده‌ای نیست که فقط طالب اذهان مفهوم‌ساز و نظریه‌پرداز باشد. عشق ماجرایی است که آثارش در ملموس‌ترین بخش‌های حیات بشری آشکار است و با همه‌ پنهانی‌اش از پیداترینِ چیزها برای آدمی است. به‌راستی آیا می‌شود انسانی را یافت که زمانی درگیر این ماجرا نشده یا دست کم با این پدیده اندک آشنایی حاصل نکرده باشد؟ کتاب «عشق، چند رویکرد به یک مفهوم»  از سوی انتشارات هرمس منتشر شده است.

***

پانزدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ با سخنرانی علی‌اصغر ارجی با عنوان «عبید زاکانی، شاعر زبان و زمان» در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای همگان آزاد است.

در خبر برگزاری این نشست نیز عنوان شده است: زبان در فراسوی رفتار آوایی و ارتباطی، جهان فکری ما را می‌سازد و در ژرفای حروف، کلمات و جمله‌های آن، عاطفه و احساس، نگرش و جهان‌بینی، زمانه و تاریخ و سبک و فردیت پنهان است. از این نظر شخصیت و توانایی شاعری عبید را می‌توان در زبانش یافت. او اگرچه در سرودن شعر مدحی و تفننی، وجه متعارفی از ظرفیت زبان را به نمایش می‌گذارد اما آن‌گاه که دردهای اجتماع و زمانه آزارش می‌دهد، به افق‌های بلند طنز می‌رسد و رشته زبان را همچون موم به دست می‌گیرد و در آن تصرف می‌کند.

در این صورت و به تناسب مضمون، کلامش هم مطنطن، فاخر و استوار می‌شود و هم نرم و بی‌پیرانه و ساخت‌مند؛ نه تکلفی و تصنعی در آن پیداست و نه تکرار و ازدحام تصویرسازی. در روایت‌پردازی نیز همه ابزارهای فشرده‌گویی و روانی کلام را رعایت می‌کند آن‌چنان‌که گویی در همه این احوال به تجربه و حس خویش متکی است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98022110902
  • خبرنگار :