ثبت برند و علامت تجاری چه کاربردی دارد؟

برند در دنیای پیچیده و رقابتی تجارت، به یکی از مهمترین مولفه‌های موفقیت یک کسب وکار تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام هاناثبت، ثبت برند ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا از مراحل ثبت برند و لوگو مدارک مورد نیاز برای ثبت علائم تجاری در اداره ثبت شرکت‌ها و سامانه ثبت شرکت‌ها استعلام ثبت برند و علامت تجاری (علائم تجاری) آگاه هستید؟ در این نوشته به این موارد اشاره خواهیم کرد.

علامت تجاری، علامتی است که کسب و کار بر اساس آن عمل می‌کند و شامل لوگو و طرح‌هایی می‌شود که شما روی کالای تولیدی خود استفاده می‌کنید. بدون ثبت علامت تجاری، شما شانس دفاع قانونی و حق استفاده اختصاصی آن را از خود می‌گیرید و رقبا و کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت دارند، می‌توانند بدون پرداخت هزینه از علامت تجاری شما که ممکن است سالیان زیادی برای برندینگ و رونق آن زحمت کشیده‌اید، استفاده کنند. در صورت ثبت برند طبق قانون «ثبت اختراع، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری» مصوب سال ۱۳۸۶ و «آئین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری» سال ۱۳۸۷ هر گونه استفاده از علامت تجاری شما توسط قانون مورد پیگیری قرار گرفته و می‌توانید از حقوق مادی و معنوی علامت تجاری خود دفاع کنید.

در ابتدا با تعریف علامت تجاری یا برند آشنا شویم. به هر علامت یا نشانی که کالاها و خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از یکدیگر متمایز کند، علامت تجاری یا برند می‌گویند. در واقع برند تمام مفاهیم و ویژگی‌هایی است که یک نام از آن استفاده می‌کند. لازم است از حقوق انحصاری شناخت کالا یا خدمات ارائه شده توسط آن اسم دفاع کرد.

شرایط مورد نیاز ثبت علامت تجاری

تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی مشروط به ارائه مدرک انجام فعالیت تجاری یا تاجر بودن می‌توانند اقدام به ثبت علائم تجاری کنند. برای ثبت علامت تجاری کافی است با ارائه پروانه کسب از اتحادیه یا پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت (صنعت، معدن و تجارت) و یا پروانه ساخت سازمان غذا و دارو اقدام به ثبت علامت تجاری کرد. طبق قانون ثبت برند و علامت تجاری برای موارد زیر اجباری است:

- داروهای اختصاصی مورد استفاده پزشکی

- مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص نگه‌داری می‌شوند

- نوشیدنی‌ها و آب‌های گازدار

- لوازم آرایش که به صورت مستقیم با پوست انسان تماس دارد

همچنین علامت‌های تجاری که برای ثبت آن‌ها اقدام می‌شود باید شرایط زیر را داشته باشند:

- موجب گمراهی مشتریان نشود

- باید دارای وجه تمایز بوده و خلق آن ابتکاری باشد

چه مدارکی برای ثبت علامت تجاری مورد نیاز است؟

درخواست ثبت برند فقط از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها به آدرس http://ipm.ssaa.ir امکان‌پذیر است. خدمات و انواع درخواست‌ها مانند رفع نواقص پرونده، پرداخت حق‌الثبت، تمدید و انتقال هم از طریق همین سامانه امکان‌پذیر است. در زیر می‌توانید تمامی مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی را مشاهده کنید.

- کپی تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی

- برای اشخاص حقوقی: آگهی تأسیس شرکت و آخرین روزنامه رسمی که نشان‌دهنده مدیریت و صاحبان امضای مجاز شرکت است. تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز طبق آخرین آگهی تغییرات باید اسکن شود. در صورتی که نماینده قانونی مراحل ثبت را انجام می‌دهد تمام مدارک وی نیز باید اسکن شده و وکالتنامه او نیز توسط صاحبان امضای قانونی شرکت، امضا شده باشد.

- ۱۰ نمونه گرافیکی، کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ۱۰*۱۰ سانتی‌متر

- در صورت سه بعدی بودن بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

- نسخه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت‌دار

- رسید اظهارنامه اشخاص حقیقی به مبلغ ۲۰ هزار تومان و اشخاص حقوقی به مبلغ ۴۰ هزار تومان

هانا ثبت ارائه کننده خدمات ثبت شرکت، ثبت برند (علامت تجاری) و دیگر خدمات ثبتی

برای ثبت برند و علامت تجاری می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان ثبت شرکت و ثبت برند هانا استفاده کنید. برای مشاوره دیگر خدمات ثبتی شامل ثبت شرکت آشنایی با مراحل ثبت برند و استعلام ثبت علامت تجاری هزینه‌های ثبت شرکت و برند، اخذ کارت بازرگانی و … می‌توانید از سایت هانا ثبت بازدید کرده ویا با شماره ۰۲۱-۴۴۲۸۸۳۶۰ تماس بگیرید.

انتهای رپرتاژ خبری

  • سه‌شنبه/ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98021709399
  • خبرنگار : 30054