به گزارش ایسنا، دکتر محمود فتوحی در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه دانشگاه جامعه محور، دانشگاهی است که اثربخش باشد و خود را برای حل مسائل اساسی جامعه آماده کند، اظهار کرد: اثربخشی اجتماعی در دانشگاه در صورتی اتفاق میافتد که آموزشهای هدفمند و پژوهشهای مسئله محور در این مراکز جدی گرفته شود.
وی در ادامه تاکید کرد: در آموزشهای هدفمند باید طراحی دورهها بر اساس نیاز جامعه باشد و دورههای میان رشتهای به همراه آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی جدی گرفته شود و در پژوهش مسئله محور نیز باید پایانامههای دوره کارشناسی ارشد و دکتری هدفمند و پژوهشهای میان رشتهای با محوریت مراکز تحقیقاتی و تجاریسازی صورت بگیرد.
رئیس دانشگاه شریف خاطر نشان کرد: برای ارتقای اثربخشی باید دانشگاهها مسئولیت اجتماعی بیشتری بپذیرند و در مقابل انتظارات متنوع جامعه و ذینفعان خود پاسخگو باشند. در واقع مأموریت دانشگاهها را نمیتوان در کارکردهایی همچون آموزش و پژوهش خلاصه کرد.
دکتر فتوحی تاکید کرد: در نظام حکمرانی دانشگاه ساختار سازمانی فرآیندها و رویهها و همچنین ارتباط با ذینفعان باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه برای این کار باید بتوانیم نظام برنامهریزی، تخصیص منابع نظام پایش و ارزیابی عملکرد داشته باشیم.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید مسئولیتپذیری اجتماعی داشته باشند، تاکید کرد: تربیت دانشجو برای ورود به جامعه مدنی، کمک به تشکیل سازمانهای مردم نهاد در زمینههای مختلف، تغییر دانشگاه به مکانی برای گفتمانهای عمومی جامعه، تربیت اخلاق علمی و ترویج رفتار شهروندی همچنین برقراری ارتباط مستمر با نظام آموزش ابتدایی و پایه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ایفای نقش فعال در جامعه نیازمند یک نظام حکمرانی قوی در داخل دانشگاهها است، گفت: نظام حکمرانی نحوه تصمیمسازی، تصمیم گیری، اجرای تصمیمات و پایش عملکرد در دانشگاه را توضیح میدهد و به چابکی و شفافیت و مسئولیتپذیری میانجامند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه آموزش عالی به عنوان یک نقطه کانونی پیشرفت جامعه به حساب میآید، گفت: در هیچ دورهای جامعه، دولت و اقتصاد تا این حد از دانشگاهها و مؤسسات عالی انتظار پاسخگویی به مسائل را نداشتند و در حال حاضر از آموزش عالی انتظار میرود که عملکرد خدمات رسانی به جامعه را تقویت کرده و فعالیتهایش را در طیف وسیعی از انتظارات گسترش دهد.
دکتر فتوحی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مسائل روز ما پدیده توجه و رغبت زیاد دانشآموزان به رشتههای تجربی است که این مسئله ریشه در اختلاف درآمد پزشکان با سایر مشاغل دارد، اما آموزش و پرورش با راهنمایی که انجام نمیدهد یا به اشتباه انجام میدهد، در تعیین این مسیرها دخالت داشته است که باید این روند اصلاح شود.
انتهای پیام