به گزارش ایسنا، قاسم نعمتی -رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی - در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه شرکتهای بیمه موظف هستند تا کد یکتا را برای بیمهنامههای شخص ثالث منتشر کند، اظهار کرد: نداشتن کد یکتا ضرورتاً به معنای این نیست که بیمهنامه معتبر نیست، اما زمانی که این کد برای یک خودرو صادر میشود دیگر نیاز به ارائهی کاغذی بیمهنامه نیست. برای مثال نیروی انتظامی میتواند تنها از طریق پلاک خودرو نسبت به داشتن بیمهنامه شخص ثالث خودرو اطمینان حاصل کند. براین اساس هیچ سازمان دیگری لزومی ندارد از بیمهگذار بیمهنامه کاغذی درخواست کند.
نعمتی با بیان اینکه به دلیل ماهیت کار کد یکتا اساساً تخلفی در آن ممکن نیست، اظهار کرد: از طریق این کد و سامانه سنهاب یک استاندارد دادهای ایجاد میشود که هرچیزی غیر از این استاندارد پذیرش نخواهد شد، هرچند ممکن است تخلفهایی نیز از بیرون این سامانه صورت بگیرد که با سیستمهای مکانیزه قابل تشخیص نباشد.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کد یکتا در سامانه سنهاب صادر شده است در توضیح این کد، گفت: این یک کد ۱۱ رقمی است که از طریق بارکد در سامانه سنهاب قابل پیگیری برای کسب جزئیات بیشتر است. قصد داریم تا در سال آینده برای سایر بیمهنامههای صادر شده مانند بیمه عمر، آتشسوزی و درمان هم این کد را صادر کنیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اشاره به ضرورت استانداردسازی دادهها در صنعت بیمه اظهار کرد که تنها از این طریق است که میتوان امکان تعامل و تبادل اطلاعات را در صنعت بیمه فراهم کرد ضمن اینکه این اطلاعات استاندارد شده میتوانند در تصمیمگیری برنامهریزان نیز مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا، سامانه سنهاب از اواخر سال ۱۳۹۰ توسط بیمه مرکزی راهاندازی شد تا از یک طرف بتواند اطلاعات لازم را از بیرون از بیمه مرکزی و از سوی دیگر اطلاعات بیمهای را از درون بیمه مرکزی یکپارچه کرده تا بر آن اساس نظارت خود را بر صنعت بیمه تقویت کند.
انتهای پیام