به گزارش ایسنا، مصطفی قلی خسروی در اختتامیه ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات اظهار کرد: کار مشاور املاک این است که بر روی یک فایل دلالت کند. وقتی یک نفر خانه خود را برای فروش به دفاتر املاک میگذارد اولین حرفی که مشاور به او میگوید این است که آیا حاضری ارزانتر بفروشی؟ زیرا هدف دفاتر این است که خانه به فروش برسد تا آنها نیز حقالزحمه دریافت کنند. پس ذات شغل مشاوران املاک پایین آوردن قیمت مسکن است.
وی با اشاره به اقدام برخی دفاتر املاک در دهه ۷۰ و ۸۰ که قیمت را بر روی شیشه مغازه خود میچسباندند خاطرنشان کرد: این اقدام مشاوران املاک در آن زمان بدون آنکه فعل و انفعالی صورت گرفته باشد باعث افزایش قیمت میشد. در حال حاضر نیز بعضی سایتها و اپلیکیشنها که به ریشه خود یعنی اتحادیه املاک متصل نیستند چنین نقشی را دارند و باعث گرانی مسکن میشوند.
خسروی در توضیح صحبتهای خود گفت: به طور مثال فردی که قیمت خانهاش متری ۱۰ میلیون تومان است و اصلاً قصد ندارد خانه خود را بفروشد آن را با قیمت متری ۱۲ میلیون تومان آگهی میکند و فرض کنیم یک نفر هم پیدا میشود آن را میخرد. همین معامله باعث میشود تا میانگین قیمت منطقه بالا برود. بنابراین ایجاد ساز و کار و سر و سامان دادن به سایتهای فروش ملک را در دستور کار خود قرار دادهایم.
کمیسیون املاک باید افزایش یابد
وی اظهار کرد: متأسفانه بعضی رسانهها عنوان میکنند که کمیسیون دفاتر املاک بالاست. هم اکنون کمیسیون مشاوران املاک تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا یک چهارم درصد از هر یک از طرفین قرارداد است. درحالیکه در سایر کشورها شش درصد از فروشنده حقالزحمه دریافت میشود. قبل از انقلاب اسلامی کمیسیون املاک یک درصد بود که بعداً کاهش پیدا کرد و باعث بروز تخلفاتی شد. بنابراین این لازم است تا حقالزحمه بالا برود و در نظر داریم آن را به یک درصد برسانیم.
در این مراسم همچنین روستا، کارشناس بازاریابی اظهار کرد: بعضی افراد سال ۹۸ را سال بحران و رکود اقتصادی برای ایران میدانند. درحالیکه به هیچ عنوان چنین نیست بلکه سال آینده سال ابهام است. این کلیشه ۴۰ سال وجود داشته و مدام فکر کردیم با بحران مواجهایم اما در واقع نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی است که خریداران و فروشندگان در بازار ایران با آن مواجهاند.
وی با بیان اینکه اولین واکنش خریداران مسکن تردید در خرید گفت: مشاوران املاک نباید خود را فروشنده بدانند باید مشاور خریدار باشند. لازم است تا با متخصصان و اهل فن ارتباط داشته باشید و برآورد خود را از وضعیت اقتصادی به خریداران و فروشندگان ارائه کنید. در این خصوص میتوانید با تشکیل شبکههای بزرگ اعتماد سازی کنید. زیرا خریداران معمولاً به تشکیلات بزرگ اعتماد میکنند.
انتهای پیام