چاه‌های غیرمجاز سالانه 50 میلیون مترمکعب آب‌های دشت اراک را می‌بلعند

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: سالانه 50 میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی دشت اراک توسط چاه‌های فاقد پروانه تخلیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، قادری در کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین اظهار کرد: استان مرکزی حدود 30 گسل دارد و بر اساس ویرایش استاندارد 2800، استان مرکزی در محدوده شهرهای با خطر زلزله نسبی متوسط و بالا قرار دارد.

قادری افزود: شهرها و مراکز جمعیت ساوه، رازقان، مامونیه، نوبران، زاویه، پرندک، آشتیان، تفرش، دلیجان، نراق، جفتان و شازند جزو مناطق با خطر نسبی بالا و سایر مناطق با خطر نسبی زلزله متوسط هستند.

وی ادامه داد: از مجموع حدود 105 هزار واحد مسکونی روستایی که در سطح استان پراکنده‌اند حدود 40 درصد که نزدیک به 40 هزار واحد مسکونی می‌شود توسط بنیاد مسکن مقاوم سازی شده است و در این باره نگرانی نداریم. حدود 60 هزار واحد نیازمند مقاوم سازی هستند و در مناطق شهری نیز عمدتا بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و ... باید مقاوم سازی شوند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص فرونشست‌ها نیز گفت: نمونه بارز از عوامل فرونشست افزایش سه برابری چاه‌های غیرمجاز است که در حوضه آبریز کویر میقان رخ داده که شمار این چاه‌ها به سه هزار و 859 حلقه رسیده و موجب نشست زمین در حاشیه کویر میقان است.

قادری تاکید کرد: حدود 4 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده و 92 درصد از حجم آب مصرفی استان در بخش کشاورزی و 3.5 درصد در بخش صنعت و باقی در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 97120401787
  • خبرنگار :