بطحائی: اصلاحات ساختاری وزارتخانه به تبع دستورات دولت انجام می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در مورد تغییرات اخیر این وزارتخانه گفت: وزارت آموزش و پرورش به تبع دستورات دولت، اصلاحات ساختاری داشته و الان در سطح ستادی است و سپس به حوزه استانی هم وارد خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحائی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی افزود: اگر مهمترین ماموریت و تنها ماموریت آموزش و پرورش را فراهم کردن امکانات و شرایط برای یادگیری بچه ها تلقی کنیم، کارشناسان و مدیران سازمان پژوهش معماران این یادگیری هستند که فرایند آموزش و آنچه بچه ها باید بیاموزند و حجم و چگالی آنچه که در قالب برنامه‌ها در مدرسه به اجرا در می آید، را تعیین می‌کنند.


وی افزود: باید پرسید آیا آنچه بچه‌ها امروز در قالب برنامه‌های درسی می‌آموزند، نباید دستخوش تغییر شود؟ آیا حجم و چگالی محتوا باید همین باشد؟ روشی که در قالب برنامه‌ها باید اجرا شود، اینگونه باید باشد که الان هست؟.


بطحائی ادامه داد: در جلسه‌ای که با آقای تورانی داشتم، عنوان کردند که جامعه و افکار عمومی و ما در حوزه پژوهش در درجه اول و در حوزه برنامه ریزی آموزشی همواره به ذات و ماهیت مفاهیم بیش از آنچه در عمل اجرا می شود توجه می کنیم.

بطحائی با طرح این پرسش که «آیا امروز نیاز فرزندان و دانش‌آموزان و نوجوان همان نیاز ٢٠ سال پیش است؟» تصریح کرد: بخش عمده سبد یادگیری دانش‌آموزان از محتوایی پر شده که باید جایش را به مهارت‌های دیگر بدهد. بچه‌ها به نیازهای جدیدتری در زندگی فردی و اجتماعی نیاز دارند که در سبد آموزشی آنها فضای کافی برایشان قرار نداده‌ایم.


وی با بیان اینکه با توجه به تحولات بسیار سریع حوزه اجتماعی کشور و همه جوامع به نظر می رسد باید با سرعت بیشتری برنامه درسی را با نیازها تطبیق دهیم، تصریح کرد: فرایند برنامه درسی ما کند است که بخشی از آن به جوهره این کار  بر می‌گردد.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: بچه هاچیزی را در مدرسه می‌آموزند که در بیرون مدرسه کمتر به آن نیاز دارند. بخشی از این آموزش باید جایش را به مهارت های جدید بدهد که در خانه و جامعه به آن نیاز دارند ولی ما جایی برایش در مدرسه قرار نداده‌ایم.

بطحائی در مورد تغییرات اخیر وزارتخانه نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش به تبع دستورات دولت اصلاحات ساختاری داشته؛ الان در سطح ستادی است و سپس به حوزه استانی هم وارد خواهیم شد. وظایف موازی بین واحدهای وزارتخانه باید کاهش یابد؛ عرض من معاونت‌های آموزشی است که در این معاونت‌ها و سازمان پژوهش وظایف موازی داریم که همین چالش و تعارض سازمانی را افزایش می دهد و باعث استهلاک انرژی سازمان می‌شود.


وی ادامه داد: پس یکی از اولین ماموریت‌های که آقای ذوعلم باید مورد عنایت قرار دهد این است که فعالیت‌هایی که الان به شکل موازی است را قیچی کند و تمرکز بر کنترل و تضمین کیفیت باشد.


انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97102211560
  • خبرنگار : 71582