/گزارش پشت صحنه /

به دنگ و فنگ‌ روزگار می‌خندند

تولید سریال «دنگ و فنگ روزگار» که حدود دو سال و نیم برای نگارشش وقت صرف شده، شاید بتواند شروعی برای به راه افتادن دوباره چرخ سریال‌های طنز در تلویزیون باشد؛ سریالی که با تلفیق بازیگران جوان و باتجربه حوزه طنز، می‌کوشد موفقیت سریال‌های کمدی گذشته را یادآوری کند.

خبرنگار ایسنا پس از یک و نیم ماه از آغاز تصویربرداری «دنگ و فنگ روزگار»، با حضور در پشت صحنه این سریال ۳۰ قسمتی، تلاش دارد بیننده را با فضای سریالی که در آینده به روی آنتن خواهد رفت، بیشتر آشنا کند. آنچه در ادامه می‌خوانید شرح این گزارش و گفت‌وگو با عوامل است:

«صبح یک روز زمستانی به لوکیشن محل ضبط سریال «دنگ و فنگ روزگار» می‌رسیم که مغازه‌ای بسیار کوچک در محله طرشت جنوبی است و اطراف آن چند خانه قدیمی وجود دارد. آنجا تعدادی از عوامل برنامه را می‌بینیم و با راهنمایی آن‌ها به داخل ساختمانی در نزدیکی لوکیشن مغازه که سه اتاق دارد، می‌رویم تا بتوانیم با بازیگران سریال گفت‌وگویی انجام دهیم.»

سریال «دنگ و فنگ روزگار»

طنزپردازانی که دیگر با تلویزیون همکاری نمی‌کنند

پس از وارد شدن به بزرگترین اتاق ساختمان، بیژن بنفشه‌خواه را می‌بینیم که با زخمی بر پیشانی‌ که به واسطه گریم ایجاد شده و لباس‌هایی نامتعارف، روی مبلی نشسته و در حال تمرین دیالوگ‌هایش است. از او می‌خواهیم درباره نقشش در «دنگ و فنگ روزگار» و نحوه شکل‌گیری این همکاری بگوید.

بنفشه‌خواه می‌گوید: «من با آقای طالبی کاشانی، تهیه‌کننده سریال، دوست و همکار هستم. حدود ۲۰ سال پیش با هم کار کردیم. ایشان برای «دنگ و فنگ روزگار» به من زنگ زدند و دعوت به کار کردند. من هم به دلیل شناختی که از ایشان و تیم حرفه‌ای سریال داشتم، قرارداد بستم.»

او در ادامه می‌گوید که نقش فردی به نام فیروز که دورو، بدجنس، حسود و منفی است و پشت سر همه صحبت می‌کند و با تیکه حرف می‌زند را در این سریال ایفا می‌کند.

بیژن بنفشه‌خواه و غلامرضا نیکخواه در پشت صحنه «دنگ و فنگ روزگار»

در حین مصاحبه با بنفشه‌خواه، محمد نادری با خنده وارد می‌شود و با لحنی طنزی سلام می‌کند.

بازیگر سریال‌های «لیسانسه‌ها» و «ساختمان پزشکان» پس از یک مکث کوتاه با اشاره به وضعیت طنز در تلویزیون بیان می‌کند: افرادی که طنز نمایشی کار می‌کردند مانند مهران مدیری، رضا عطاران دیگر با تلویزیون همکاری نمی‌کنند و سعید آقاخانی هم کمتر کار می‌کند. همچنین مشکل بودجه تلویزیون را برای ساخت سریال داریم و  تعدادی از تهیه‌کنندگان، فیلمنامه نویسان و  کارگردان‌های تلویزیون هم جذب سینما یا تئاتر شده‌اند.

او با بیان اینکه فیلمنامه «دنگ و فنگ روزگار» کیفیت خوبی دارد، بیان می‌کند: کارنامه آقای مزدآبادی مشخص است و آقای طالبی هم باتجربه هستند؛ بنابراین امیدوارم سریال خوبی از آب دربیاید.

به من گفت نیستید! اما برنامه‌ام از تلویزیون در حال پخش بود

پس از مصاحبه با بیژن بنفشه‌خواه برای مصاحبه به سمت غلامرضا نیکخواه که کت و شلوار پوشیده و برای ایفای نقش فریدون تسبیح در دست دارد، می‌رویم. او ابتدا با لحنی طنز می‌گوید که همه بازیگران این سریال خوب هستند؛ بخصوص آقای بنفشه خواه؛ البته آقای امیر غفارمنش از او بهتر است و همگی می‌خندند.

سپس او به همکاری خود با این سریال و نقش خود اشاره و بیان می‌کند: با افراد این گروه قبلا کار کرده‌ام و گروه خوبی است. نقش من در این سریال یک فرد املاکی است. در گذشته هم این نقش را بازی کرده‌ام؛ البته سعی کردم این نقش به نقش‌های قبلی نزدیک نشود. من از این گونه نقش‌ها خوشم می‌آید.

سریال «دنگ و فنگ روزگار»

بازیگر سریال‌های «زیر آسمان شهر» و «جنگ ۷۷» درباره وضعیت طنز در تلویزیون اظهار می‌کند: گروه‌های مختلفی کار طنز انجام می‌دهند و می‌سازند و به نظرم مشکل از گروه‌ها نیست بلکه خود تلویزیون است که باعث ریزش مخاطبان شده است و مخاطبان کمتر تلویزیون می‌بینند.

او ادامه می‌دهد: برنامه‌ای با حضور من حدود ۲۰ یا ۳۰ روز  از تلویزیون در حال پخش بود و در همان زمان سوار تاکسی شدم و راننده به من گفت که نیستید! چه کاری انجام می‌دهید؟ در حالی که من برنامه داشتم و آن‌ها تلویزیون نگاه نمی‌کردند.  تلویزیون باید برای این قضیه فکری کند که بتواند مخاطبان را جذب و دلیل ریزش مخاطبان را پیدا کند.

بازیگر سریال «مرد هزار چهره» و «مرد دو هزار چهره»  اضافه می‌کند: مردم برنامه طنز رو دوست دارند و جزء نیازهای حیاتی جامعه است. تلویزیون هم این کار را انجام می‌دهد و دنبال طنز است تا این نوع برنامه‌ها را به کنداکتور اضافه کند. به نظرم  کار خوبی هم انجام می‌دهد.

نیکخواه با اشاره به افرادی که کار طنز انجام می‌دهند، بیان می‌کند: تلویزیون باید یک سری از افراد که کار طنز می‌کنند وبرنامه وسریال‌هایشان فاخر بوده  و بیننده داشته را دور هم جمع  و جذب کند. این مسئله به مدیریتی نیاز دارد که بتواند مشکل را حل کند.

 سریال «دنگ و فنگ روزگار»

او درباره سیاست‌های جدید صداوسیما ادامه می‌دهد: صدا و سیما در حال حاضر سیاست جدیدی دارد که به نظرم بد نیست؛ برنامه‌هایی که از لحاظ کیفیت خوب شده را تکرار می‌کند البته باید گروه‌هایی که موفق هستند را به طریقی حفظ کند و از خود بداند. همچنین احساس مسئولیت کند تا آن‌ها رها نشوند. این اتفاق به تشکیلاتی نیاز دارد که دلسوز باشد و این کارها را انجام دهد.

نیکخواه با اشاره به قصه سریال «دنگ وفنگ روزگار» بیان می‌کند: به نظرم قصه این سریال خوب نوشته شده و جاذبه دارد. شاید اولین سریالی است که در زمان تصویربرداری،  فیلم نامه آن کامل است. فیلمنامه این سریال تصحیح و بازنویسی شده و به نظرم کار خوبی از لحاظ کیفیت می‌شود.

به هر لودگی دست می‌زند تا از مخاطب خنده بگیرد

پس از اتمام گفت‌وگویمان محمد فیلی را می‌بینیم که در اتاق گریم در حال راه رفتن و تمرین دیالوگ است، برای مصاحبه به طرف او می‌رویم و بعد از سلامی گرم درباره حضور خود در سریال «دنگ و فنگ روزگار» می‌گوید.

«جواد مزدآبادی، کارگردان این سریال دوست من است و در بسیاری از سریال‌هایش نقش داشته‌ام. طبیعتا وقتی سریال جدیدی را شروع می‌کنند، محبت دارند و از من برای ایفای نقش دعوت می‌کنند. من در این سریال نقش پدری را بازی می‌کنم که در کار خود که قفل سازی است، جدیت دارد و انتظار او این است که پسرش هم کارش را ادامه دهد اما پسر او می‌خواهد تحولی در کارش ایجاد کند و کار دیگری را شروع کرده که با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود و قصه سریال را جالب‌تر کرده است.»

بازیگر نقش‌های «تفنگ سر پر» و «مختارنامه» با اشاره به مرز میان لودگی و طنز می‌گوید: ما در مقوله طنز شاید دچار اشتباه می‌شویم. متاسفانه امروز می‌بینیم که بازیگر به هر لودگی و حرکتی به دستور کارگردان دست می‌زند تا از مخاطب خنده بگیرد؛ در حالی که به نظرم کار بسیار ناپسندی است. هر جامعه‌ای طنز خاص خود را دارد و در ایران هم همه مردم طناز هستند، اگر طنز را به لودگی بکشانیم، معتقدم که دیگر طنز نیست و به طنزی که در وجود همه افراد است، لطمه می‌زند.

او درباره فیلمنامه «دنگ و فنگ روزگار» اظهار می‌کند: خوشبختانه شاید این سریال دومین و سومین کاری است که از متن آن خوشم آمده و طنز را خوب و درست دنبال کرده است. مطمئنم سریال خوبی می‌شود و مردم دوست خواهند داشت که این سریال ادامه پیدا کند.  

جواد مزدآبادی در حال نظارت بر تصویربرداری سریال

«دنگ وفنگ روزگار» تا حدودی به جامعه نزدیک است

پس از گفت‌وگو با محمد فیلی با محمد نادری که ایفاگر نقش اردشیر است و گریم و لباس‌های متفاوتی دارد، به گفت‌وگو می‌نشینیم.

بازیگر سریال «شمعدونی» با خوشرویی به سوالاتمان پاسخ می‌دهد و با اشاره به وضعیت طنز در تلویزیون بیان می‌کند: افرادی که در کمدی تاثیرگذار بودند، کار خود را از تلویزیون شروع کردند و پیشینه تئاتری داشتند را دیگر در تلویزیون نمی‌بینیم که کاری انجام دهند.  انگار کوچ کرده‌اند یا ناچار به کوچ شده‌اند و به دلیل اینکه دیدند شرایط کار برایشان خوب نیست، مدیوم تلویزیون را رها کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: برخی به رسانه‌های نمایش خانگی و سینما وارد شده‌اند؛ بنابراین الان تعداد محدودی باقی مانده‌اند. مدیران تلویزیون باید فکر کنند که چه اتفاقی افتاد که رضا عطاران در تلویزیون کار نمی‌کند یا مهران مدیری کمتر فعالیت دارد.

بازیگر استندآپ کمدی «خندوانه» و نمایش «دورهمی» درباره مشکلات مالی تلویزیون بیان می‌کند: ما در فیلمنامه مشکل داریم که بخشی از آن به خاطر شرایط مالی است که برخی از نویسنده‌ها ناچار می‌شوند دو یا سه سریال را همزمان با هم کار کنند؛ بنابراین وقت خود را نمی‌توانند بر روی یک فیلمنامه بگذارند. همچنین ممیزی‌های صدا و سیما وجود دارد که بخشی از آن به چارچوب صداوسیما تعلق دارد و بخش دیگر این است که نمی‌توانیم با هر فردی شوخی کنیم به دلیل اینکه با هر کسی که شوخی می‌کنی، داد و قال یک طبقه اجتماعی و صنف درخواهد آمد. در نتیجه نمی‌توان با قومیت،  طبقات اجتماعی، اصناف و شغل‌ها شوخی کرد؛ بنابراین کار طنز خنثی می‌شود؛ ضمن اینکه فضای کمدی در تمام دنیا نسبت به کارهای درام بازتر است. در کار طنز باید این قابلیت وجود داشته باشد که با زبان خود نقد کند اما وقتی که محدود شود، یک شیر بی‌یال و دم و شکمی خواهد شد که جذابیت نخواهد داشت.

نادری اضافه می‌کند: سینما فضای بازتری دارد و بسیاری ترجیح می‌دهند که کار طنز را در سینما انجام دهند تا به واقعیت‌های اجتماعی ما نزدیک‌تر باشد. مردم خود را به دلیل محدودیت‌هایی که در تلویزیون وجود دارد، بیشتر در سینما یا تئاتر می‌بینند تا در تلویزیون. بسیاری از زندگی‌هایی که در تلویزیون و سریال‌ها ترسیم می‌شود، معمولا سنخیتی با زندگی مردم ندارد. این مسائل شاید دلایلی باشد که باعث می‌شود سریال خوب طنز مثل سابق نبینیم.

محمد نادری، غلامرضا نیکخواه و بیژن بنفشه خواه در حال تمرین در تصویربرداری سریال

او می‌گوید: در سریال «دنگ و فنگ روزگار»، رئالیستی به ماجرا نگاه شده و به افرادی که قصه آن‌ها را تعریف می‌کند، نزدیک است.  بسیاری از حوادثی که در خانواده رخ می‌دهد را نمی‌توان در سریال‌ها  نشان داد به همین دلیل می‌توان به محدودیت‌های کلی صدا و سیما اشاره کرد. البته ما در این قصه سعی کرده‌ایم افرادی را نشان دهیم که ما به ازای آن را در بیرون می‌بینیم. من نقش اردشیر را بازی می‌کنم که تعمیرکار و از طبقه پایین جامعه است، سعی کردم برخورد و رفتارم به شکلی باشد که در بقیه مردم هم ببینم. این مسائل کمک می‌کند که «دنگ وفنگ روزگار» تا حدودی به آنچه که در جامعه با آن مواجه هستیم، نزدیک باشد.

پس از پایان گفت‌وگویمان همراه با بازیگران برای تصویربرداری بخشی از قسمت‌های ۲۴ و ۲۵ به سمت لوکیشن مغازه می‌رویم. عوامل سریال در سرمای زمستان مشغول تنظیم دو دوربین در فضای بسیار کوچک مغازه تعمیراتی هستند. در همین زمان جواد مزدآبادی به سمت ما می‌آید و از سختی نصب دو دوربین در این فضا می‌گوید و معتقد است که دو دوربین در محل تصویربرداری باعث طبیعی بودن بازی‌ها می‌شود.

فیلمنامه «دنگ و فنگ روزگار» حدود سه بار بازنویسی شده است

در همین زمان از امیر طالبی کاشانی که تهیه‌کننده طنزهای آیتمی مانند «جنگ ۷۷»، «پلاک ۱۴»، «ببخشید شما»، «نود شب» و سریال «زیر آسمان شهر» است، می‌خواهیم که گفت‌وگویی داشته باشیم و او هم با خوشرویی و تشکر از حضور ما، درخواستمان را می‌پذیرد.

او با اشاره به تفاوت ژانر طنز و درام بیان می‌کند: مقوله طنز، تخصصی است و از آن‌هایی که کار درام اجتماعی می‌سازند، مقوله جداگانه‌ای دارد. ما در طنز برای اینکه بتوانیم مشکلاتی که مستقیم با آن درگیریم را به تصویر بکشیم باید مسائلی را رعایت کنیم تا بتوانیم آن چیزی را بگوییم که مردم دوست دارند تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

تهیه‌کننده «جنگ ۷۷ » با بیان اینکه مشکل ما در حوزه طنز کمبود بازیگر طنز است، اظهار می‌کند: فکر کنم بیش از ۲۰۰۰ بازیگر داریم اما تعداد بازیگران طنزمان به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد که کارشان فقط طنز باشد؛ بنابراین سعی کردیم در این سریال ۱۱۷ بازیگر داشته باشیم و برای اینکه با مخاطب ارتباط برقرار کنیم، حتی برای یک سکانس هم بازیگر آوردم. همیشه فکر من این بوده کاری را که انجام می‌دهم، درست باشد.

او با اشاره به دلیل ریزش مخاطبان تلویزیون می‌گوید: دلیل ریزش مخاطبان هجوم ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی است که وقت مردم را می‌گیرد؛ بنابراین برای اینکه بتوانیم در این فضا خودمان را نشان بدهیم خیلی سخت است و این مسائل اثرگذار است. سعی ما این است که خودمان را برسانیم تا مردم تلویزیون و برنامه‌های خودمان را ببینند.  

جواد مزدآبادی و امیرطالبی کاشانی در حال نظارت بر تصویربرداری سریال

طالبی کاشانی درباره فیلمنامه این سریال که قرار است از شبکه یک سیما به روی آنتن برود، تصریح می‌کند: متن‌هایی که آقای وارسته نوشته است، حدود سه بار بازنویسی شده و به مدت دو سال و نیم نوشتن فیلمنامه این سریال، طول کشیده است. تمام سریال‌ها با متن کامل شروع به تصویربرداری نمی‌کنند اما ما منتظر شدیم تا متن سریال، انتخاب بازیگر و لوکیشن‌ها تمام شود و با خیال راحت تصویربرداری کنیم. وقتی بازیگران سریال، متن را خواندند آفرین اول را دادند. اگر بتوانیم بر لب یکی لبخند بیاوریم و یک نفر از سریال لذت ببرد، برای ما کافی است و ما از لحاظ مادی و معنوی برنده هستیم.

او درباره بازیگران جدیدی که در این سریال ایفای نقش می‌کنند، بیان می‌کند: ما نسبت به نقش، فرد را انتخاب می‌کنیم. فردی فقط یک سکانس و یک جلسه بازی می‌کند.  اما ما سعی کردیم کسی را انتخاب کنیم که قبلا طنز کار کرده یا حداقل تئاتر خوانده باشد  یا تحصیلاتی در این راستا داشته باشد یا حتی به کلاس بازیگری رفته باشد.

تهیه کننده سریال دنگ وفنگ روزگار درباره موسیقی و تیتراژ این سریال می‌گوید: موسیقی هم صداگذاری و تدوین می‌شود. معین مجد آهنگسازی کار را برعهده دارد و همچنین در حال مذاکره با سینا حجازی برای خوانندگی تیتراژ اول سریال هستیم.

او ادامه می‌دهد: تصویربرداری سریال «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزدآبادی از۱۸ آبان ماه و بعد از ماه صفر آغاز شده و طبق برنامه ریزی حدود ۶ ماه طول خواهد کشید. لوکیشن‌های زیادی داریم که بعد از اتمام تصویربرداری در مغازه به خانه‌ای در سعادت آباد که خانه ولی (سیروس گرجستانی) و اردشیر ( محمد نادری) است، می‌رویم و حدود دو یا سه ماه در آن جا مشغول به کار هستیم.

سریال «دنگ و فنگ روزگار»

پس از اتمام گفت‌وگویمان برای دیدن تمرین بازیگران و تصویربرداری سریال به لوکیشن مغازه نزدیکتر می‌شویم. بیژن بنفشه خواه، محمد نادری و غلامرضا نیکخواه در داخل مغازه در حال تمرین نقش‌هایشان هستند و جواد مزدآبادی در حال نظارت بر بازی آن‌ها است و گاهی دیالوگ‌ها را به بازیگران یادآوری می‌کند.

پس از دوبار تمرین، حدود ساعت یک بعدازظهر تصویربرداری اصلی شروع می‌شود. در این سکانس، غلامرضا نیکخواه (فریدون) از محمد نادری (اردشیر) برای حضور در عروسی دخترش دعوت می‌کند که با حضور بیژن بنفشه خواه (فیروز)، باجناق فریدون با کشمکش‌های کلامی طنزآمیز همراه می‌شود.

بیننده را به هر بهانه‌ای در سریال نمی‌خندانیم

پس از پایان ضبط یکی از سکانس‌های سریال، عوامل برای ناهار می‌روند و ما از جواد مزدآبادی تقاضای گفت‌وگو می‌کنیم که او با گرمی می‌پذیرد.

جواد مزدآبادی درباره فیلمنامه سریال «دنگ و فنگ روزگار» بیان می‌کند: فیلمنامه را خواندم و حس کردم متفاوت و خوب است. فیلمنامه کامل نوشته شده  و جز معدود دفعاتی است که این مساله را می‌بینیم. هچنین دو سال و نیم روی فیلمنامه کار شده و چندین بار بازنویسی شده است. اما برخی فیلمنامه‌های دیگر حین کار نوشته می‌شود که بازیگران نمی‌دانند در روند داستان چه اتفاقی می‌افتد و این مسئله غیرحرفه‌ای است.

او ادامه می‌دهد: این سریال کاراکترهای زیادی داشت اما هرکدام رنگی دارند. همه این مسائل باعث شد که کارگردانی را بپذیرم. این فیلمنامه بسیار سخت و کار شلوغی است.

سریال «دنگ و فنگ روزگار»

کارگردان سریال «چهارچرخ» با بیان اینکه ترکیب جدیدی از بازیگران در سریال «دنگ و فنگ روزگار» حضور دارند، می‌گوید: من با مشورت مدیر شبکه و تهیه‌کننده سریال سعی کردیم شیوه جدیدی در انتخاب بازیگر داشته باشیم؛ تعدادی از کسانی که کار طنز کرده بودند را انتخاب کردیم و بعضی از نقش‌ها را هم به افرادی که طنز را تجربه نکردند اما بازیگر خوبی هستند، سپردیم. همچنین برای جذب بازیگران دیگر فراخوان دادیم و از بازیگران تئاتری تست گرفتیم که آن‌ها را در این سریال معرفی می‌کنیم. بنابراین ترکیب جدیدی از بازیگران به وجود آمد.

مزدآبادی با اشاره به وضعیت سریال‌های طنز در تلویزیون بیان می‌کند: کار طنز سخت است و سخت‌تر از کارهای درام و اجتماعی است به دلیل اینکه خنداندن مردم دشوار است و با توجه به شبکه‌های اجتماعی و مجازی که در دسترس است، هرلحظه مطلب بامزه و تصویری را می‌بینند؛ باید داستانی را طراحی و خلق کنید که بیننده ببیند و بخندد؛ بنابراین ساختن سریال طنز سخت تر از سال‌های پیش شده است.

او با بیان اینکه تلاشم این است که به هر بهانه ای بیننده را در سریال نخندانیم، می‌گوید: این قصه کمدی موقعیت است و بازیگران در فضایی قرار می‌گیرند که می‌تواند جذاب باشند. به نظرم در این چند سال اخیر حرکت‌های خوبی برای ساختن سریال‌های طنز انجام شده و نمی توان این مساله را انکار کرد. مانند سریال پایتخت که به شدت مورد توجه قرار گرفت و لیسانسه‌ها. البته این تعداد سریال کم است و ما احتیاج داریم که روحیه نشاط به مردم جامعه تزریق شود  و البته  تولید فیلم درام هم قابل ارزش است اما کمدی خوب و طنز همیشه می‌تواند حال جامعه را خوب کند. فکر می‌کنم سریال ما این قابلیت را دارد و با تلاشی که همه انجام می دهند می‌توانیم به این مرحله برسیم.

سریال «دنگ و فنگ روزگار»

محمد نادری، سیروس گرجستانی، بیژن بنفشه خواه، پانته آ مهدی نیا ، غلامرضا نیکخواه، نیما شاهرخ شاهی، امیر غفارمنش، سینا رازانی، زهرا داوود نژاد، مهری آل آقا، مریم شاه ولی ، فرخنده فرمانی زاده، ساقی زینتی، بیتا خردمند، عباس محبوب، طاهره علایی، فریده دریامج، وحید ندایی، ژیار محمدزاده، فاطمه شکری، طناز دهقان، ساره صحرایی، ستاره صحرایی و ... از بازیگران «دنگ و فنگ روزگار» هستند.

ساعت از ۱۴ گذشته که عوامل برنامه را با لبخندهایی که روی لبمان آورده‌اند، ترک می‌کنیم.

سریال «دنگ و فنگ روزگار»

در ادامه می‌توانید فیلم تصویربرداری یک سکانس از سریال دنگ وفنگ روزگار را مشاهده کنید:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۰۱:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97101608715
  • خبرنگار : 71574