دکتر حسن جعفری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه صاحبنظران حوزه مدیریت معتقدند ایجاد تغییر به شکل درست و صحیح در گرو حمایت مدیران و دستاندرکاران است، اظهار کرد: این در حالیست که در مقابل تغییر همیشه مقاومت وجود دارد، چون افرادی که تاکنون در حوزهای مشغول بودند ممکن است مساله تغییر به گونهای به ذهن آنها متبادر شود که سبب مقاومتشان شود در حالیکه مسئولین باید آنها را توجیه کنند و دلگرمی دهند که با تغییر نه تنها شغل خود را از دست نمیدهند بلکه ممکن است این تغییر منجر به ارتقای آنان نیز شود.
این پژوهشگر برتر کشوری با اشاره به اینکه کار پژوهشگر، پژوهش و یافتههای پژوهشی است، افزود: پژوهشگران یافتههای خود را در اختیار دستگاه اجرایی قرار میدهند و وظیفه دستگاه اجرایی استفاده از این یافتهها برای انجام کارهای خود است و چنانچه این مهم عملیاتی شود قطعاً پژوهشگر با دلگرمی، توان و وقت بیشتری به تمامی پژوهشهای خود میپردازد اما چنانچه این اتفاق رخ ندهد با دلسردی و سرخوردگی مواجه شده و علاقه و انگیزه برای ادامه فعالیت پژوهشی پیدا نمیکند.
جعفری گفت: زمانی یافتههای پژوهشی کاربردی میشوند که مورد حمایت مسئولین قرار گیرند و آنها از این یافتهها استقبال کنند.
وی اضافه کرد: متاسفانه پژوهشها در کتابخانهها خاک میخورد و مدیران خیلی رغبتی به استفاده از این یافتهها ندارند و این چالشی است که در جامعه علمی، آموزش و پرورش و... وجود دارد.
این دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان افزود: اگر از یافتههای پژوهشی در فعالیتهای جامعه استفاده شود قطعاً پژوهش رونق میگیرد و پژوهشگران با دلگرمی وارد این عرصه میشوند.
جعفری پژوهش را محور توسعه پایدار عنوان کرد و با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار باید پژوهشمحوری و پژوهشگری را در رأس امور قرار داد، تأکید کرد: هیچ آموزشی بدون پژوهش به نتیجه نمیرسد.
وی با تأکید بر اینکه همه موضوعات براساس یافتههای پژوهشی تدوین شود، افزود: همه افراد به نوعی پژوهشگرند و هیچ کسی نمیتواند بگوید پژوهش بلد نیستم، چراکه پژوهش به صورت عام، خاص و آکادمیک در جامعه انجام میشود و هر فعالیتی که مردم انجام میدهند از خرید یک کالا گرفته تا فعالیتهای دیگر پژوهشگری است.
این پژوهشگر با بیان اینکه شاکله فعالیتهای دانشگاهی را باید بر پژوهشمحوری بنا کنیم، تصریح کرد: پژوهشمحوری اصل و رکن اساسی آموزش و مهارت است.
انتهای پیام