به گزارش ایسنا، دکتر سید حسین سراج زاده دبیر علمی همایش ملی روز علوم اجتماعی در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال، یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی است؛ ما تصمیم گرفتیم برنامهای در خصوص علوم اجتماعی نیز داشته باشیم.
وی در خصوص رویکرد دانشگاه خوارزمی در آغاز اظهار کرد: تا دهه ۷۰ هدف این دانشگاه تربیت معلم بوده است اما اکنون این دانشگاه تبدیل به یک دانشگاه جامع شده است.
دبیر علمی این همایش ادامه داد: به هرحال با توجه به اینکه این دانشگاه رسالت خود را در ابتدا تربیت معلم دانسته بود، ما به این نتیجه رسیدیم که در این نشست به بررسی مسائل و چالش های آموزش بپردازیم.
وی خاطر نشان کرد: ما در این نشست چند انجمن داریم که هر انجمن در یک حوزه که در آن تخصص دارد تشکیل نشست می دهد که روی هم رفته در ۱۱ حیطه مختلف به گفتگو خواهیم پرداخت.
سراج زاده عنوان کرد: اگر به موضوع همایش بخواهم اشاره کنم نیاز به تذکر چند نکته است؛ یکی آنکه آموزش رکن اصلی دانشگاه است و هیچ نقشی در دانشگاه ایفا نخواهد شد مگر اینکه نقش آموزش به درستی ایفا شود و به عبارتی نقش های جدیدی که برای دانشگاه ها ایفا شده نمیتوانند جای این نقش را بگیرند.
وی اظهار کرد: ما باید رویکرد جامعه شناسی را به صورت کاربردی برای حل مشکلات جامعه استفاده کنیم و صرفا استفاده از رویکردهایی چون رویکردهای مهندسی و یا روانشناسانه نمیتواند مسائل امروز ایران را برطرف نماید.
سراج زاده ادامه داد: امیدوارم که اجتماع علمی جامعه شناسی کشور با نگاه نقادانه ای که به خودشان دارند بتواند ضعف های خود را بشناسد، به نیازهایی که جامعه دارد توجه کرده و دانش اجتماعی را کاربردی کند.همچنین باید علوم خود را بسط دهد تا بتواند در ارکان مدیریتی جامعه از آن استفاده کند.
دانشگاه باید محل انگیزش باشد؛ نه آموزش
همچنین دکتر باقر ساروخانی در خصوص آموزش در دانشگاه ها گفت: دانشگاه باید محل انگیزش باشد و زمانی می تواند این اتفاق در دانشگاه بیافتد که دانشجو انگیزه داشته باشند و باز باید گفت این امر زمانی رخ می دهد که جامعه دانشجو توجه کند و مشتاق به دانش وی باشد؛ در حالی که دانشجویان امروز ما نمی دانند قرار است چه اتفاقی برای آنها بیفتد.
ساروخانی خاطرنشان کرد: وظیفه ما صرفا این نیست که اطلاعات به دانشجو و دانش آموز انتقال دهیم زیرا که اکنون از روشهای مختلف میتواند این اطلاعات را به دست آورد.
وی ادامه داد: باید به وی اندیشه و اندیشیدن را آموزش دهیم، باید به دانشجو بیاموزیم که چگونه زندگی کند و دانش خود را چگونه در زندگی به کار گیرد.
وی در خصوص دکتر صدیقی، پدر جامعه شناسی ایران، اظهار کرد: از نظر منش کمتر کسی را دیدم که شبیه دکتر صدیقی باشد، او انسانی بود که بسیار به قانون اهمیت می داد و همین قانونمداری ایشان بر من و دیگر شاگردان وی تاثیر گذاشت و اکنون من نظمی که در زندگی دارم را مدیون وی هستم.
این استاد پیشکسوت جامعه شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: صدیقی در سال ۱۲۸۴ در تهران متولد می شود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در فرانسه به پایان برده و سپس تحصیلات دانشگاهی را در این کشور آغاز کرد اما نکته جالبی که در این بین وجود دارد این است که وی در این مدت توانست در پنج رشته مختلف از جمله روانشناسی، اخلاق و علوم اجتماعی موفق به اخذ دیپلم شود.
وی ادامه داد:صدیقی پس از ورود به ایران در دپارتمان فلسفه شروع به تدریس جامعه شناسی کرد و از همینجا بود که به صورت جدی به سمت جامعه شناسی روی آورد.
ساروخانی خاطرنشان کرد: صدیقی آنچنان جامعه شناسی را تدریس میکرد که بسیاری از مخاطبان از دانشگاه های خارج از کشور به کلاس های او روی میآوردند.
وی اظهار کرد: من زمانی که از فرانسه به ایران بازگشتم با ایشان آشنا شدم و در انجمن لغات و اصطلاح شناسی ایشان با وی همکاری کنم و در این مدت همواره از وی آموختم.
خوارزمی؛ دانشگاهی با ۱۳هزار دانشجو
دکتر عزیزالله حبیبی نیز اظهار کرد: حدود نیمی از این جمعیت دانشجو تهران و نیمی دیگر از آن ها در کرج مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ درصد دانشجویان ما دارای تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، همچنین بالغ بر ۵۰۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش هستند.
حبیبی اظهار کرد: امسال دانشگاه خوارزمی مفتخر است به اینکه یک صدمین سال خدمات علمی پژوهشی خود را گرامی و پاس می دارد که البته این صد سال با فراز و فرودهای زیادی در حوزه سیاست و فرهنگ از جمله گذر از انقلاب اسلامی همراه بوده است.
رئیس دانشگاه خوارزمی در خصوص تاریخچه این دانشگاه اظهار کرد: "دارالمعلمین عالی" اولین نامی است که این دانشگاه بر خود پذیرفته و در ذیل این نام فعالیت های آموزشی خود را تحت عنوان آموزش معلمان و مربیان برعهده گرفته است.
حبیبی ادامه داد: دانشسرای عالی، سازمان موسسه تعلیم و تربیتی دانشگاه تربیت معلم و در در نهایت عنوان دانشگاه خوارزمی از سال ۱۳۹۱ از دیگر عناوین این دانشگاه تاکنون بوده است.
وی تصریح کرد: این دانشگاه از سال ۱۳۷۵ تغییر ماموریت پیدا کرد و در فعالیتهای آموزشی خود توانست خدمات جدیدی را با تعریف یک دانشگاه جامع ارائه دهد.
حبیبی در خصوص تاریخچه این دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه خوارزمی با ۱۶ دانشکده در دو پردیس تهران و کرج فعالیت های خودرا انجام می دهد.
وی توضیح داد: طرح توسعه دانشگاه قبل از انقلاب در منطقه حصارک کرج طراحی شد و هم اکنون پردیس ما در آن مجموعه با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار، دانشکده های مختلف را در خود مستقر کرده و دانشجویان مقطع کارشناسی ما غالبا در این پردیس مشغول به تحصیل هستند.
حبیبی ادامه داد: همچنین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز دانشجویان ما در هر دو پردیس تهران و کرج مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: در حال حاصر ۹ مرکز پژوهشی در دانشگاه درحال فعالیت هستند ک هدو نام از این نام ها بسیار برجسته و ویژه است. یکی از این دو موسسه، موسسه ی ریاضیات است که کار خود را از پیش از انقلاب شروع کرده و دیگری موسسه ی علوم تحقیقات تربیتی است که این موسسه نیز همچون موسسه ی ریاضیات جزو موسسات نوع یک محسوب می شود.
وی افزود: در کنار این مجموعه ها؛ ما پژوهشکده پلاسما را داریم که یکی از برند های ویژه در کشور محسوب می شود و در خصوص کاربرد های پلاسما در علوم مختلف به تحقیق و ارائه خدمات می پردازد.
حبیبی ادامه داد: از طرف دیگر ما در حال پیگیری احداث شهر سلولی در پردیس کرج به عنوان یکی از راهکارهای پژوهش های کاربردی در حوزه نو زیستی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین دانشگاه خوارزمی در حوزه نفت نیز مشعول به فعالیت است و پژوهشکده نفت خود را دایر کرده است.
انتهای پیام