مرکل: کناره‌گیری‌ام از رهبری حزب تضعیف کننده موقعیتم در عرصه جهانی نیست

صدراعظم آلمان نگران‌ها درباره اینکه کناره‌گیری‌اش از سمت رهبری حزبش بر موقعیتش در عرصه بین‌الملل اثر می‌گذارد و وی را به فردی بی تاثیر بدل می‌کند، رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان نشست خبری در کنار عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در برلین گفت که تصمیمش در عدم رقابت برای به دست گرفتن رهبری حزب دموکرات مسیحی زمان بیشتری برای رویارویی با مسائل مختلف به وی می‌دهد.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم با رفتن من از حزب تغییری در موضع مذاکره‌ای آلمان در مذاکرات و گفت‌وگوهای بین المللی ایجاد شود. به عبارت دیگر، من زمان بیشتری برای انجام وظایفم به عنوان رئیس دولت آلمان خواهم داشت.

مانفرد وبر، کاندیدای حزب مردم اروپا از آلمان برای جایگزینی ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی گفته که تصمیم مرکل می‌تواند باعث شود تا وی دستورکاری بسیار وسیع‌تر برای اروپا داشته باشد.

وی که یکی از اعضای حزب محافظه کار اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن است به شبکه خبری ZDF گفت که مرکل مدت‌هاست صدای قوی برای اروپاست و حالا می‌تواند نقش رهبری خودش را تقویت کند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی می‌گویند سیاست‌های متشنج داخلی باعث شده تا مرکل به سرعت به سمت اصلاحات اروپایی ارائه شده از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیش برود.

در همین حال، وولفگانگ شویبله، رئیس بوندستاگ (پارلمان) به بررسی تصمیم مرکل درباره عدم کاندید شدن برای به دست گرفتن رهبری حزبش پرداخت و با اعلام اینکه این یک تغییر تکتونیکی است، گفت، پیش‌بینی می‌کرده که مرکل چنین تصمیمی بگیرد.

وی ادامه داد: او تصمیم درستی را در زمان درستی گرفته است. با اتمام دوران فعالیتش در 2021، او از سمتش کنار می‌رود.

شویبله در گفتگو با برنامه "محل مناقشه" شبکه خبری دویچه وله گفت، عدم کاندید شدن برای حزب دموکرات مسیحی یا صدراعظمی آلمان وی را در رهبری کشور تا زمان مدت قانونی فعالیتش در این سمت تضعیف نمی‌کند.

دو تن از رقبای اصلی مرکل به نام‌های ینس اسپان، وزیر بهداشت و فردریش مرز و همچنین آنه‌گرت کرامپ-کارنبوئر، متحد مرکل در حزب اعلام کردند که به دنبال جانشینی وی بعنوان رهبری حزب هستند. اما شویبله گفته که حتی با وجود این رقبا، موقعیت مرکل کمافی سابق است. حزب تمایل دارد صدراعظم از اعضای حزب باشد تا اینکه از یک حزب دیگر باشد.

رئیس بوندستاگ در پاسخ به این سوال که آیا دلیلی برای این تصمیم مرکل وجود دارد، گفت: هیچ کس چیزی نمی‌داند. سیستم دموکراسی، قانون و پارلمان آلمان تحت فشار است.

شویبله همچنین این ایده که وضعیت "اردک لنگی" مرکل موجب می‌شود تا جایگاهش به عنوان رهبر آلمان تضعیف شود، به چالش می‌کشد؛ "اردک لنگ" اصطلاحی است که برای کسی که در آخرین مراحل زمام‌داری خود است و دیگر کارایی لازم را ندارد، استفاده می‌شود. شویبله می‌گوید: مرکل هم زخمی است هم قوی. ما در حزب توافق کردیم که باید از هر آنچه که باعث فشار بر او و تبدیل شدنش به یک فرد بدون تاثیر است، جلوگیری کنیم. رقابت بر سر جانشینی آغاز شده است.

 انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97080904134
  • خبرنگار : 71129