متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی:

خراسان جنوبی از نبود تیم تخصصی درمان سرطان رنج می‌برد

متحخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به این‌که خراسان جنوبی از نبود تیم تخصصی درمان رنج می‌برد، گفت: بیماران سرطانی خراسان جنوبی برای طی کردن بخشی از درمان خود مجبور هستند به استان‌های دیگر بروند.

احمدرضا سبزاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سرطان‌ها علائم خطری دارند که لازم است افراد در صورت دیدن این علائم در بدن به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان این‌که تشخیص زودرس سرطان باعث تسریع در روند درمان می‌شود، افزود: شایع‌ترین سرطان‌ها در بانوان خراسان جنوبی بعد از معده، سرطان پستان و آقایان بعد از معده، سرطان پروستات است.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی ادامه داد: باتوجه به این امر باید برای سرطان معده در خراسان جنوبی غربالگری وجود داشته باشد.

سبزاری بیان کرد: غربالگری سرطان نوعی آزمایش غربالگری به ‌شکل جستجوی سرطان پیش از ظهور علائم بیماری در فرد است.

وی با بیان این‌که غربالگری به تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان کمک می‌کند، اظهار کرد: غربالگری سرطان عبارت از مجموعه‌ای از تست‌های پزشکی است که اگر پاسخ تست غربالگری منفی بود، خیال فرد آزمایش دهنده آسوده می‌شود و اگر پاسخ مثبت بود به معنی وجود سرطان در بدن فرد نیست، بلکه فرد را ملزم به انجام آزمایش‌های تکمیلی و پیگیری می‌کند.  

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی ادامه داد: در حال حاضر غربالگری تنها برای سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و روده در ایران وجود دارد که لازم است حداقل برای سرطان‌های شایع  این غربالگری وجود داشته باشد.

سبزاری تصریح کرد: متاسفانه مردم ترس از آگاهی از سرطان دارند و این ترس از اسم سرطان، دلیل اصلی استرس بیماران است و این استرس مانع از درمان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که معمولا افراد اطلاعات را از منابع نادرست تهیه می‌کنند، تصریح کرد: معاینه و علائم سرطان در محیط‌های آموزشی و مدارس لازم و ضروری است.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان کرد: متاسفانه اطلاع رسانی در محدوده مراکز بهداشت است و در مراکز آموزشی تقریبا هیچ گونه اطلاعاتی در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد.

سبزاری با اشاره به این‌که خراسان جنوبی از نبود تیم تخصصی درمان رنج می‌برد، اظهار کرد: نبود تیمی از پزشکان جراحی سرطان و امکانات آزمایشگاهی ناکامل در استان از مشکلات است و مردم این استان به گزینه‌های تخصصی درمان سرطان دسترسی ندارند.

وی یادآور شد: با این وجود درمان‌های حال حاضر در کشور در بهبود سرطان موثر است به شرطی که بیمار به موقع به پزشک مراجعه کرده و بیماری خود را پیگیری کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 97080602990
  • خبرنگار :

برچسب‌ها