از مدتی پیش احتمال منتفی شدن نمایشگاه مطبوعات بیست و چهارم به دلیل مشکلات مالی دولت و مطبوعات در برخی از رسانهها عنوان شد در ادامه بحث برگزاری منطقهای به میان آمد. با این حال علیرغم اخبار منتشر شده، همچنان معاونت مطبوعاتی به نظری قطعی در این زمینه نرسیده است.
در همین راستا، خبرنگار ایسنا در گفتوگو با برخی از مدیران مسوول روزنامهها نظر آنها را به عنوان شرکتکنندگان در گردهمایی سالانه رسانهها، درباره برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات و تاثیرات برگزاری این نمایشگاه در سالهای گذشته، پرسیده است.
وزارت ارشاد کار خوبی میکند اگر قید نمایشگاه مطبوعات را بزند
مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه «شرق» درباره احتمال برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات امسال، اظهار کرد: در مقطعی برگزاری نمایشگاه مطبوعات خوب بود، اما زمانی که توسعه دیجیتالی و کارکرد شبکههای اجتماعی افزایش پیدا کرد، نمایشگاه مطبوعات نیز فاقد ضرورت شد و جز هزینه نتیجه دیگری نداشت. بنابراین فکر میکنم وزارت ارشاد کار خوبی میکند اگر قید نمایشگاه مطبوعات را بزند تا نه برای خودش زحمت درست کند و نه برای رسانهها.
او در پاسخ به این پرسش که آیا روزنامه «شرق» در صورت برگزاری، در نمایشگاه امسال شرکت میکند، گفت: ترجیح ما این است که در صورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات در آن شرکت نکنیم، مگر آنکه اجباری در کار باشد. اگر تیم توانا و آشنا به امور طرح و ساختار جدیدی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات ارائه دهند، شاید بتوان گفت که نمایشگاه مطبوعات میتواند کارکرد خوبی برای رسانهها داشته باشد؛ اما آنچه به ماسبق برمیگردد نشان میدهند که ضرورتی به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیست و ما نیز انگیزه و علاقهای به شرکت در آن نداریم.
نمایشگاه مطبوعات در شرایط فعلی صرفا جنبه تبلیغاتی دارد
همچنین حسین عبداللهی، مدیرمسوول روزنامه «آرمان امروز» درباره تاثیرات برگزاری نمایشاه مطبوعات در سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه مطبوعات باید ارتقای سطح کمی و کیفی رسانهها باشد، اما وقتی رسانهها حتی کاغذ ندارند دیگر ارتقای کمی، معنی نمیدهد. برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای وقتی است که نیازهای اولیه رسانهها فراهم باشد و آنگاه بتوانند با حضور در نمایشگاه مطبوعات با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و سطح کمی و کیفی خودشان را ارتقا بدهند.
او با اشاره به شرایط اقتصادی رسانههای مکتوب، اظهار کرد: اگر میخواهیم رسانههای داخلی مورد اعتماد مردم واقع شوند، باید اجازه دهیم که در خط مقدم مبارزه با فساد قرار بگیرند و این امر بیش از هر چیزی به آزادی عمل رسانهها نیازمند است. وقتی که آزادی عمل دچار دستاندازهایی است که مدیران رسانهها را دچار دردسر میکند، رسانهها به سمت خودسانسوری میروند و طبیعتا جامعه مخاطبانشان را از دست میدهند. زمانی که رسانههای داخلی نتوانند به نیاز مخاطبان پاسخ بدهند، آنها نیز به سراغ رسانههای خارجی و به قول معروف غیرخودی میروند. طبیعی است که رسانههای خارجی مقید به قانون اساسی و قوانین دادرسی نیستند و میتوانند هر طور که میخواهند رویدادها را پوشش خبری بدهند. این درحالی است که رسانههای داخلی به هر حال در چاچوب قوانین داخلی عمل میکنند و به یک سری از اصول پایبند هستند.
عبداللهی افزود: بنابراین نمایشگاه مطبوعات زمانی میتواند معنی و مفهوم داشته باشد که مسوولان بتوانند نیازهای بدیهی رسانهها را برطرف کنند. نیازهای رسانهها هم شامل موضوعات اقتصادی همانند بحران کاغذ و هم شامل اجازه انتشار مطالب میشود. تا زمانی که شرایط کاری رسانهها آنطور که باید فراهم نشود، برگزاری نمایشگاه مطبوعات فایدهای نخواهد داشت. این امر درست همانند این است که مغازهای داشته باشیم و بدون اینکه این مغازه امکانات اولیه داشته باشد، برای آن ویترین بچینیم.
مدیر مسوول روزنامه «آرمان امروز» با بیان اینکه «ما نتوانستهایم آن چیزی که مخاطب نیاز دارد را در اختیار او بگذاریم»، گفت: زمانی که اجازه بدهند رسانهها تمام دغدغههای مردم را پوشش بدهند، آنگاه نمایشگاه مطبوعات میتواند محل عرضه و تعامل بیشتر با مخاطب باشد. نمایشگاه مطبوعات در شرایط فعلی صرفا برای وزارت ارشاد و زیرمجموعههای آن جنبه تبلیغاتی دارد. البته اصل برگزاری نمایشگاه مطبوعات خیلی خوب است، اما نه زمانی که هنوز رسانهها درگیر برطرف کردن نیازهای اولیه خود هستند.
او همچنین تاکید کرد که باید از هزینههای نمایشگاه مطبوعات در مسیر ارتقای کمی و کیفی رسانهها استفاده شود.
نمایشگاه مطبوعات خوب است؛ به شرطی که مفید باشد
اسماعیل رمضانی، مدیرمسوول روزنامه «شهروند» نیز در سخنانی در پاسخ به این پرسش که آیا از برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات استقبال میکنید، اظهار کرد: از برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات استقبال نمیکنیم، اما در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر بیشتر درون گروهی بوده است، هیچ وقت مردم را به رسانهها وصل نکرده و موجب ارتقای این ارتباط نشده است. البته این مشکل در نمایشگاههای دیگر نیز وجود دارد.
او ادامه داد: مشخص و واضح است که نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر در زمینه ارتباط بیشتر با مخاطب، به آن اندازهای که انتظار میرفته، عمل نکرده است. طبیعی است که اگر نمایشگاه مطبوعات به این شکل ادامه پیدا کند، بهتر است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رسانهها برگزار نشود؛ ولی در عین حال از برگزار نشدن نمایشگاه استقبال هم نمیکنم، چراکه دوست دارم یک نمایشگاه خوب و مفید برای ارتباط بیشتر مردم با رسانهها برگزار شود.
رمضانی یادآور شد: اگر نمایشگاه با هدف آشنایی بیشتر مخاطب با رسانهها برگزار شود و بتواند به فضای رسانهای کشور رونق بدهد، از برگزاری آن استقبال میکنم؛ کما اینکه این رونق را سالهای پیش تجربه کردهایم. سالهایی که مطبوعات رونق و جایگاه خوبی در میان مردم داشتند، نمایشگاه مطبوعات هم به معنای واقعی یک نمایشگاه برای مردم بود. اگر نمایشگاه مطبوعات بتواند به شرایط آن زمان بازگردد، از برگزاری آن استقبال میکنیم.
مدیر مسوول روزنامه «شهروند» درباره علت رونق نداشتن نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر، اظهار کرد: امروز حال رسانهها در کشور خوب نیست و نمیتوان انتظار داشت که تعامل خوبی هم با مخاطبان داشته باشند. نمیتوان گفت رونق نداشتن نمایشگاه مطبوعات فقط به خاطر خوب برگزار نشدن نمایشگاه است یا فقط به خاطر اهالی رسانه است که عملکرد خوبی ندارند. این یک چرخه معیوب است که هر سال ادامه پیدا میکند؛ شرایط اقتصادی رسانهها، میزان تاثیرگذاری آنها روی مخاطب، پیشرفت رسانههای جدید و ... همگی باعث میشود، نمایشگاه مطبوعات مفیدی برگزار نشود.
چه بهتر که نمایشگاه مطبوعات برگزار نشود
محمدعلی پیرعلی، مدیر مسوول روزنامه «سیاست روز» نیز درباره احتمال برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات، خاطرنشان کرد: در کشور ما بسیاری از اتفاقات صرفا جنبه سمبلیک و سطحی دارد که نمایشگاه مطبوعات نیز از جمله همین موارد است. این نمایشگاه پیش از آنکه بتواند کارکرد موثری برای رسانهها داشته باشد، صرفا به یک سمبل تبدیل شده بود. البته اثرات جانبی نمایشگاه مطبوعات را رد نمیکنم، اما متاسفانه کارکرد اصلی خود را در سالهای اخیر از دست داده است. بنابراین فکر نمیکنم که برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات امسال خللی ایجاد کند.
او افزود: این موضوع را میتوان به اغلب نمایشگاههایی که در کشور برگزار میشود، تعمیم داد. متاسفانه بسیاری از نمایشگاهها سطحی هستند و آنطور که باید در ارتقای تعامل بیشتر با مخاطبان خود موفق نیستند. بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رسانههای مکتوب، عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات خللی ایجاد نمیکند و حتی چه بهتر که برگزار نشود.
پیرعلی در پاسخ به این پرسش که در صورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد، اظهار کرد: با توجه به مشکلات مالی در نمایشگاه امسال شرکت نخواهیم کرد.
انتهای پیام