رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی:

عدم مدیریت علمی باعث شد دانشگاه‌ها در مقطعی به کمیت گرایی بپردازند

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی تاکید کرد: متاسفانه عدم مدیریت علمی در دانشگاه‌ها در یک برهه، باعث شد دانشگاه از مسیر خود خارج شده و به کمیت گرایی روی بیاورد.

به گزارش ایسنا، فرزان قالیچی، در مراسم افتتاحیه "گردهمایی روسای واحدهای استانی دانشگاه‌های علمی کاربردی" در تبریز، اظهار کرد: ما اکنون در عصر پیچیدگی، آشفتگی و تغییرات ناپیوسته، زندگی می‌کنیم و پیش بینی سرعت تغییرات، ممکن نیست. نفوذ دانش در تمام عرصه‌های زندگی و یکپارچه شدن نظام‌های تولید دانش با نظام تولید فناوری و هم‌زیستی و همکاری این دو با هم، از ویژگی‌های عصر حاضر هستند.

قالیچی ادامه داد: در دنیایی که تغییر تنها عامل ثبات است، نقش آموزش مهم بوده و دانشگاه‌ها نقش کلیدی دارند، چرا که تربیت کنندگان نوآوران، تغییر آفرین هستند. توسعه آموزش‌های مهارتی‌ شاهراه توسعه کشور و یکی از علل موفقیت بسیاری از کشورهاست.

وی با ارایه تعریفی از دانشگاه کارآفرین بیان کرد: دانشگاه کارآفرین، نوعی از دانشگاه مدرن است که روی پای خود ایستاده تا در جهانی نامتعادل متعادل شود، افزایش توان رهبری به معنی به کارگیری ابزارهای مدیریتی به گونه‌ای که بتواند دانشگاه را به طور اثربخش اداره کند،   متنوع ساختن دانشگاه و تحقیق و تدریس، هسته‌ اصلی دانشگاه کارآفرین است تا بتواند فضایی ایجاد کند که ارزش‌های سنتی با توانمندی مدیریتی و ظرفیت‌های توسعه، ترکیب شود و دانشگاه به سوی انتقال دانش از دانشگاه به شرکت و تجاری سازی حرکت کند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی تاکید کرد: ایجاد کسب و کار، تشکیل اجتماعات و شبکه‌های دانشجویی و فنون ارتباطات بین فردی، ایجاد مراکز کارآفرین با مشارکت موسسات بیرونی و انتقال از آموزش‌های سنتی متمرکز بر دوره‌های کارآفرینی رشد محور از دیگر ویژگی‌های دانشگاه‌های کارآفرین به شمار می‌آیند.  

وی در ادامه با بیان این که هم اکنون، بیکاری از مشکلات اصلی جامعه بوده و باید تدابیری اثربخش برای حل آن ارایه شود، عنوان کرد: کیفی‌سازی و ارتقای آموزش‌های مهارتی و فنی در کشور می‌تواند در ایجاد اشتغال، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مثبت و ایجاد نشاط و پایداری امنیت تاثیر داشته باشد.  

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی اضافه کرد: تعداد زیادی از دانش آموختگان آموزش عالی نتوانسته‌اند کاری متناسب با تحصیلاتشان پیدا کنند، از این رو تصمیم به تاسیس دانشگاه‌های نسل سوم یکی از تصمیمات درست بود، چرا که ما نیاز داریم مشاغل غیردولتی افزایش پیدا کرده و هنرهای بومی و منطقه‌ای احیا شوند، متاسفانه عدم مدیریت علمی در دانشگاه‌ها در یک برهه، باعث شد تا دانشگاه از مسیر خود خارج شده و به کمیت گرایی روی بیاورد که خوشبختانه بر اثر تدابیر هیات رییسه، دانشگاه به مسیر اصلی خود یعنی تربیت نیروی متخصص و کیفی‌گرایی رو آورد، اما نظارت بر مراکز آموزشی باید به جدیت دنبال شود.  

قالیچی، موفقیت دانشگاه علمی کاربردی واحد آذربایجان شرقی در تربیت نیروی تخصصی کارآمد در چهار حوزه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگی و هنری را از جمله دستاوردهای این واحد دانست و گفت: اولین واحد استانی ما  درسال ۷۵  تاسیس شد و اکنون با ۳۳ واحد استانی و جمعیت دانشجویی بالغ بر ۹ هزار نفر در ۲۷۰ کد رشته محل با یک هزار استاد، در حال فعالیت است.  

"گردهمایی روسای واحدهای استانی دانشگاه‌های علمی کاربردی" به مدت دو روز، ۱۴ الی ۱۵ شهریور ماه در تبریز در حال برگزاری است.


انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97061407252
  • خبرنگار :