تقوی: امامت و پیشوایی نوعی مدیریت ملت است

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان این مطلب که امامت در تشیع در امتداد نبوت است و امامت بار اعتقادی بالایی دارد و هدایت امت را بر عهده می‌گیرد، گفت: امامت و پیشوایی نوعی مدیریت یک ملت است که باعث به وجود آمدن وحدت در جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امامت به یک معنا پیشوایی و رهبری یک جامعه را بر عهده می‌گیرد اما پیشوایی و رهبری در تفکر شیعه یک پشتوانه اعتقادی هم دارد، اظهار کرد: اینکه فقط یک عده فردی را انتخاب می‌کنند و می‌گویند شما جلودار کاروان باشید معنی امامت نیست بلکه امامت در تشیع در امتداد نبوت است یعنی همان طور که نبی از جانب خداوند معرفی می‌شود امام و امامت هم در غدیر از سوی پیامبر (ص) معرفی شد و امیرالمومنین (ع) به امر خداوند مسئله امامت را، که بار اعتقادی نیز دارد بر عهده گرفته و هدایت امت را عهده‌دار شدند. اجرای حکم ایشان و اطاعت از ایشان اجر الهی دارد و تخلف از حکم ایشان گناه است.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که در دین اسلام امامت امتداد نبوت است، تصریح کرد: این مسئله را باید مد نظر داشته باشیم که امام، پیامبر نیست و امامت جنبه اجرایی احکام الهی را دارد و احکام را تفسیر و تبیین می‌کند و احکام الهی را در جریان معارف اسلامی قرار می‌دهد. امامت به معنی پیشوایی هر جامعه‌ای است. هیچ جامعه‌ای بدون یک پیشوا و رهبر نمی‌تواند کارش را پیش ببرد. امامت و پیشوایی نوعی مدیریت یک ملت است.

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ادامه یادآور شد: مدیریت از موضوع پیشوایی و رهبری مثل فرمانده‌ای است که یک لشکر را فرماندهی می‌کند. یک امت را نیز امام رهبری می‌کند و کارها را با مدیریت انجام می‌دهد. این امامت محور وحدت امت هم است. در مجموع می‌توانیم بگوییم یکی از محورهای وحدت در جامعه امام است. امام، مدیر و پیشوای ملت است و ملت و مردم بر محور شخصیت امام گرد می‌آیند تا به وحدت برسند.

تقوی در ادامه با مطرح کردن این موضوع که در زمان انقلاب نیز مردم بر محور امام راحل گرد آمدند و انقلاب به پیروزی رسید، اضافه کرد: امامت در جهت وحدت امت اسلامی است و به معنی تقابل با دیگر مسلمانان نیست. در شرایط امروز که ولی فقیه در امتداد امامت است در همین زمان غیبت دیگر مذاهب اسلامی را نیز به رسمیت می‌شناسد و بر آن‌ها حق و حقوق قائل است و محور وحدت تمام مسلمانان محسوب می‌شود. در مجموع باید بگوییم؛ امامت در جهت وحدت است نه تقابل بین امت‌های اسلامی. اصلا در رابطه با مسئله امامت هیچ تقابلی وجود ندارد. مثل اکنون که کشور با تفکر ولایت فقیه اداره می‌شود اما سایر مسلمانان و ادیان دیگر نیز در همین حوزه به زندگی خودشان ادامه می‌دهند و سهم دارند و فعالیت می‌کنند.

او در ادامه با اشاره به این مطلب که در جامعه امروز ما حتی ادیان غیراسلامی همچون مسیحیت و زرتشتی در ذیل نظام اسلامی که در رأس آن‌ها ولایت فقیه است زندگی می‌کند، گفت: در نظام ولایی هم این تفکرات به رسمیت شناخته می‌شود و در چارچوب قانون وظایف خود را انجام می‌دهند. همچون جامعه امروز ما که این ادیان در مجلس نماینده دارند و مناسک اجرایی خود را انجام می‌دهند.

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: ولایت فقیه که سکان‌دار انقلاب است هم مردم در انتخاب آن شرکت داشته‌اند و هم وجه دینی، الهی و اعتقادی دارد و با رأی مردم پشتوانه‌ای قوی و محکم دارد و هیچ تقابلی بین نظر مردم و مسئله دینی و اعتقادی آن وجود ندارد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۲:۲۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 97060301160
  • خبرنگار : 71461