پل‌های راه آهن رشت-قزوین از شاهکارهای مهندسی کشور

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: راه‌آهن قزوین- رشت یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل‌های طویل و پل‌های خاص است.

علی خاوری در گفت و گو با ایسنا ، گفت: از 164کیلومتر طول ریلی راه آهن گیلان فقط 2 هزار کیلومتر باقی‌مانده است تا این خط ریلی به اتمام برسد.

وی افزود: 1500 کیلومتر از 2 هزار کیلومتر راه باقی مانده را پل رودخانه منجیل تشکیل می‌دهد.

خاوری از اجرای روش روسازی دال خط بتنی به جای روش‌های مرسوم روسازی بر روی پل رودخانه منجیل واقع در راه‌آهن قزوین- رشت خبرداد و خاطر نشان کرد: راه‌آهن قزوین- رشت یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل‌های طویل و پل‌های خاص است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،   خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه کشور گفت: توپوگرافی خاص مسیر راه‌آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسایل زیست محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه‌ای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.

در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه‌آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه‌های مختلف حمل و نقل منطقه است، اجرای پل به عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.

خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راه‌آهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و گفت: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفید رود به وسیله  پل بهترین انتخاب بود.

وی از خصوصیات این پل به طول ۱۴۳۵ متری آن اشاره و اضافه کرد:‌ این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راه‌ آهن قزوین- رشت محسوب می‌شود که دارای دو قوس افقی به شعاع ۵۰۰ متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایین‌تر از تونل آزادراه قزوین- رشت  عبور می‌کند.

خادمی افزود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکه‌های مختلف حمل و نقل مدنظر قرار گرفته با ظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.

وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت:‌ به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداری‌های احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.

خادمی ادامه داد: ‌ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک سازی شبکه آرماتور بندی و افزایش مقاومت بتن از جمله ویژگی‌های دیگر این پل طویل و زیبا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایه‌های ۲۸ متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب شده است و عملیات اجرایی با درنظر گرفتن مسایل فنی و تقاطع سیستم‌های مختلف حمل و  نقل در دست اجرا قرار دارد.


انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 97052312323
  • خبرنگار :

برچسب‌ها