تیم ملی جوانان، دیگر قربانی بی‌برنامگی فدراسیون بسکتبال

فدراسیون بسکتبال در اقداماتی عجیب رده‌های پایه‌اش یکی پس از دیگری ناکام می‌شوند. پس از تیم ملی نوجوانان که به جام جهانی نرسید حالا تیم ملی جوانان هم ناکام شد و بعد از سه دوره پیاپی حضور در جام جهانی سهمیه این رویداد را از دست داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا،، تیم‌ ‌ملی بسکتبال جوانان ایران بعد از تیم نوجوانان در کسب سهمیه جام جهانی ناکام ماند تا ایران بعد از سه دوره متوالی از حضور در جمع بهترین‌های جهان باز بماند. مدیریت عجیب فدراسیون در رده‌های پایه و بی توجهی مدیر تیم‌های ملی به نوجوانان و جوانان این سرنوشت را برای یکی از بهترین نسل‌های ایران رقم زد تا جام جهانی و فرصت تجربه‌ای بزرگ را از دست بدهند. تیم‌ ‌ملی جوانان ایران چند سال به طور مستمر برای قهرمانی آسیا و کسب سهمیه جام جهانی تلاش کرد اما در شش ماه و به دلیل بی برنامگی فدراسیون هر چه رشته بود پنبه شد و در نهایت حتی به جمع چهار تیم برتر قاره کهن هم نرسید.

بی توجهی به رده‌های پایه

از دی ماه که مدیریت رامین طباطبایی در فدراسیون آغاز شد و از همان روز اول همه چیز در تیم بزرگسالان ختم شد، هر بار که از رییس جدید درباره ناکامی‌هایش از عملی شدن وعده‌ها پرسیده می‌شد او برنامه‌های تیم‌ ‌ملی بزرگسالان را پیش می کشید و برای خود راه فرار می ساخت. هر چه بود برای تیم بزرگسالان شد که نتیجه‌ اول ناکامی نوجوانان در کسب سهمیه جام جهانی بود. نتیجه‌ تیم‌ ‌ملی نوجوانان زنگ خطری برای جوانان را به صدا در آورد و هر چه قدر محسنی شاه علی، سرمربی تیم‌ ‌ملی جوانان تاکید کرد که تیمش نیاز به تدارکات دارد کسی نشنید و در نهایت جوانان ایران هم در آتش بی برنامگی سوختند تا دو نسل بسکتبال از بین برود.

مسیر جام جهانی از لنگرود؟

فدراسیون بسکتبال در شرایطی  که امتیازهای زیادی به تیم امید و سرمربی‌اش می داد به هیچ وجه برای تیم‌ ‌ملی جوانان  برنامه‌ای نداشت. تیم امید به جام ویلیام جونز رفت و جوانان که در مسیر جام جهانی بودند در رشت اردو زدند و منتخب صومعه‌سرا و لنگرود حریفان تدارکاتی آنها بودند. همین دیدارهای تدارکاتی کافی است که تمام اهالی بسکتبال متوجه شوند مدیریت فدراسیون و مشاورانش به هیچ وجه از نیازهای بسکتبال با خبر نیستند و همین بی اطلاعی باعث ایجاد چنین ناکامی شده است. تیمی که قرار بود با بهترین‌های آسیا و اقیانوسیه رقابت کند با تیم‌های در سطح محلات دیدار دوستانه داشت و هیچ کسی به آنها توجهی نمی‌کرد.

تیمهای پایه فدای بزرگسالان شدند

همه چیز در بسکتبال به تیم‌ ‌ملی بزرگسالان ختم شده است که برای بازی‌های آسیایی آماده می‌شود و با هدایت مهران شاهین طبع به میدان خواهد رفت. بسکتبال در بازی‌های آسیایی باید قهرمان شود و خود فدراسیون هم به این موضوع واقف است که هر چه دارد برای این تیم گذاشته است. تمام ستاره‌ها هستند، شاهین طبع بر عکس مربیان قبلی اختیار تام دارد، اردوهای تدارکاتی عالی برگزار شده و از همه مهم‌تر برخی حریفان با ترکیب‌های اصلی به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام نمی‌شوند. همه چیز برای بسکتبال مهیا است تا قهرمان شود، اما مشخص نیست چرا فدراسیون به رده‌های دیگر توجه نمی‌کند؟ آیا صعود به جام جهانی جوانان برای فدراسیون اهمیت نداشت؟ آیا فدراسیون بسکتبال فقط و فقط به دنبال نتایج یک تیم است و به موارد دیگر توجه ندارد؟ آیا قابل قبول است که تیم ملی نوجوانان در قهرمانی آسیا ناکام شود، تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های غرب‌آسیا در ایران قهرمان نشود و تیم ملی جوانان نیز در آسیا به نتیجه‌ای نرسد؟ درست است که دختران ایران در رقابت‌های سه نفره غرب‌آسیا به مقام قهرمانی رسیدند و فدراسیون به خوبی از این عنوان برای خود استفاده کرد اما در همین رقابت‌ها تیم ملی مردان ناکام شد که فدراسیون هم چندان دوست نداشت این شکست رسانه‌ای شود. یعنی بسکتبال سه نفره مردان ایران حتی در غرب‌آسیا هم هیچ جایگاهی ندارد؟

وزارت ورزش و جوانان ورود نمی‌کند؟

هر زمان که از ضرر جلوگیری شود منفعت است. به نظر می رسید فدراسیون کنونی بسکتبال می‌خواهد بر ستون قهرمانی در بازی‌های آسیایی استوار شود و به فکر موارد دیگر نیست. فدراسیونی که در هفت ماه ناکامی‌های زیادی داشته است و هیچ وعده‌ای در آن عملی نشد تنها به دنبال یک عنوان بزرگ است تا مدتی پشت آن پنهان باشد. به نظر می‌رسد فدراسیون تنها با قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا به دنبال پنهان شدن پشت توانایی ستاره‌ها است اما اهالی بسکتبال به این اتفاق راضی نخواهند بود. اشک‌های ملی‌پوشان جوان بعد از باخت به نیوزیلند همیشه ماندگار است. شاید اگر فدراسیون برای این تیم کمی برنامه‌ریزی داشت اکنون جوانان ایران جشن صعود به جام جهانی گرفته بودند.

ناکامی‌های فدراسیون در مدیریت قسمت‌های مختلف، نتایج ضعیف تیم‌های ملی، مشکلات اقتصادی و حواشی مختلف بسکتبال در هفت ماه نگران کننده است و به نظر می‌رسد وزارت ورزش و جوانان باید به وضعیت کنونی بسکتبال ورود کند تا بیش از این دنیای توپ و تور ضربه نخورد. بسکتبال در زمان مدیریت مشحون نداشته‌های بسیار زیادی داشت اما به نظر می‌رسد در مسیر کنونی داشته‌هایش کمتر هم می‌شوند.

تماس‌هایی که بی پاسخ ماند

بعد از ناکامی تیم ملی جوانان در مسیر جام جهانی انتقادها از مدیریت رامین طباطبایی زیاد شد. خبرنگار ایسنا تلاش زیادی داشت تا با رئیس فدراسیون و متولی این رشته درباره ناکامی جوانان و حواشی مختلف این روزهای بسکتبال صحبت کند اما او پاسخی نداد و ترجیح داد سوالات ایسنا را بی‌پاسخ بگذارد. با این حال قبل از دیدارهای حساس تیم ملی با کره‌جنوبی و ژاپن با یکی از رسانه‌ها گفت و گویی انجام داد و بدون توضیح درباره دلایل این ناکامی و بی‌توجهی‌اش به رده‌های پایه قوی بودن حریفان را دلیل شکست جوانان عنوان و کادرفنی را مسوول این نتیجه معرفی کرد که از تایلند خبر رسیده این مصاحبه تاثیر منفی بسیار زیادی قبل از دیدار با ژاپن بر روحیه ملی‌پوشان جوان داشته‌است.

فدراسیون بسکتبال در ماه‌های گذشته تقریبا بدترین ارتباط در سال‌های اخیر را با رسانه‌ها داشته‌است. خبرنگاران در اکثر روزها حق ورود به اردوهای ملی را ندارند و همه چیز پشت درهای بسته است. در این مدت تنها یکی دو خبرنگار که از حامیان فدراسیون هستند اجازه حضور در جلسات و تمرین‌ها را داشتند که شنیده شده در جلسه سازمان لیگ با ورود آنها نیز مخالفت شده‌است. در دوره‌های قبلی فدراسیون رسانه‌ها یکی از اعضای ثابت جلسات بودند که اکنون حذف شده‌اند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 97052110971
  • خبرنگار : 71418