به گزارش ایسنا، سلیمان پاک سرشت در نشستی که به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد، اظهار کرد: وقتی بهرهوری نیروی کار پایین است و جوانان برای ورود به بازار کار با مشکل مواجهند، نیاز داریم که در حوزه ارتقای مهارت نیروهای کار و مهارت آموزی گامهای جدیدی برداریم.
وی افزود: هفته مهارت فرصت مناسبی است که از حوزه مهارت آموزی بیشتر گفته شود و تردیدی نیست که در شرایط فعلی کشور توجه به مهارت آموزی چه از سوی دستگاههای ارائه دهنده آموزش و چه از سوی کسانی که این آموزشها را میپذیرند امری مهم و ضروری است.
او اظهار کرد: در حال حاضر در دو پروژه با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم همکاری مشترک داریم و امیدواریم با همافزایی و تعامل با یکدیگر اهداف اجرای این پروژها با قوت و قدرت بیشتری محقق شود.
وی ادامه داد: موضوع پیوند بین آموزشهای رسمی و غیررسمی همواره دغدغهای در دستگاهها ارائه دهنده آموزش بوده و تلاش کردیم با گفتوگو و برگزاری جلسات مختلف با دستگاههای دیگر در این مسیر گام برداریم.
پاک سرشت با اشاره به طرح ایران مهارت گفت: این طرح در سال 1396 مصوب شد و به طور خلاصه تلاش میکند تا در دوره متوسطه اول و دوم برنامهای را برای آشنایی بیشتر دانشآموزان با فضای کار و اشتغالف ارتقای توانمندیها و مهارتهای متناسب با ویژگیهای شناختی و جمعی آنها و پیوند بیشتر آنها با فضای کسبوکار و فعالیتهای کارآفرینانه ارائه دهد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: براین اساس در قالب تفاهمنامهای با وزارت آموزش و پرورش فعالیت این طرح آغاز شده و طرح توسط آموزشگاههای آزاد انجام میشود و بخشها و مراکز دولتی کمتر درگیر این پروژه هستند.
وی اضافه کرد: معاونت آموزش متوسطه و سازمان فنی و حرفهای برنامهای را برای برگزاری دورههای مهارت آموزی 20 ساعته برنامهریزی میکند که در ساعات خارج از فعالیتهای تحصیلی این مهارت آموزی انجام شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای مرحله پایلوت طرح در استانهای البرز ، مازندران، گلستان، سمنان، قزوین و مرکزی خبر داد و گفت: در برخی استانها تعدادی از مدارس متقاضی اجرای طرح بوده و تعدادی از آموزشگاههای آزاد هم ورود پیدا کردهاند.
علی زرافشان - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش - نیز در این مراسم با اشاره به آغاز اجرای طرح" ایران مهارت" از اول مهرماه گفت: این طرح با همکاری سازمان آموزش فنیوحرفهای در سراسر کشور به اجرا درمیآید و پیشبینی ما این است که در این طرح در هر استانی ۱۰ درصد دانشآموزان تحت پوشش آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی قرار بگیرند که ۳۰۰ هزار دانشآموز را شامل میشوند.
وی از حمایت مالی صندوق کارآفرینی امید از دانش آموزان خبر داد و گفت: صندوق کارآفرینی امید به دانشآموزانی که خود اشتغال شوند و کار تولیدی را آغاز کنند از پنج میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت میکند.
زرافشان در ادامه تصریح کرد: آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه متولی آموزشهای رسمی مهارت در کشور است و در حال حاضر بیش از ۳۸ درصد دانشآموزان دوره متوسطه در دو شاخه فنیوحرفهای و کاردانش مشغول تحصیل هستند که در شاخه فنی و حرفه ای در بیش از ۴۰ رشته و در شاخه کاردانش در بیش از ۱۵۰ رشته در حال تحصیل هستند.
وی افزود: اگر به آمار شاغلان کشور که وزارت کار اعلام کرده، دقت کنیم، ۷۳ درصد دارندگان مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و بیشترین بار فشار برروی هنرستانها و مدارس است که نیروی کار مورد نیاز بخشهای صنعت و خدمات را فراهم میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درعین حال از اجرای طرح کاشف (کارآفرینان شایسته فردا) در راستای توجه به کارآفرینی خبر داد و تاکید کرد: این طرح با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران تاکنون برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز به اجرا درآمده و هدف آن شناسایی استعدادهای برتر و ورود سریعتر آنها به بازار کار است.
به گفته زرافشان امروز تنها آموزش مهارت منجر به ایجاد شغل نمیشود بلکه باید به مقوله کارآفرینی در کنار آموزشهای مهارتی توجه شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تشکیل بازارچههای کسب و کار دانش آموزی و پیوند میان آموزش و اشتغال از طریق آموزشهای کارآفرینی به وجود میآید.
به گزارش ایسنا، نشست پیوند آموزشهای رسمی و غیررسمی مهارتی با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل سازمان آموزش فنی و حرفهای برگزار شد.
انتهای پیام