به گزارش ایسنا، دکتر آهنچنیان در دومین نشست معاونین آموزشی دانشگاههای سطح یک و دو کشور که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، طرح جامع مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان کارشناسی دانشگاههای کشور را از مهمترین برنامههای آموزشی وزارت علوم توصیف کرد و گفت: اشتغالپذیری یعنی مجموعهای از موفقیتها، مهارتها، دانستهها و در مجموع شایستگیهای فردی است که دانشآموختگان را در دستیابی به موفقیت و کارآیی در حرفه مورد انتخاب خود آماده میکند تا از این طریق بتوانند به خود و دیگران و جامعه سود برسانند.
وی در ادامه تصریح کرد: مهارتافزایی نیز نوعی فراگیری فنون، روشهای انجام حرفه و اکتساب ظرفیتهایی موثر در تولید (مهارتهای عمومی، پایه و تخصصی) محسوب میشود که دانشجویان با فراگیری این دغدغهای به عنوان اشتغال نخواهند داشت.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی همچنین به چهار برنامه زیربنایی اجرای طرح مهارتافزایی دانشجویان کارشناسی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: اجرای کامل و دقیق جنبههای عملی – کاربردی برنامههای درسی جاری که شامل به روز کردن برنامههای درسی با رویکرد مهارتافزایی و اشتغالآفرینی، اصلاح، اعمال و یا نظارت بر حسن اجرای دروس کاربردی که در برنامههای درسی پیشبینی شده است و حمایت از اجرای جنبه عملی برنامه درسی و پیشبینی منابع مالی مورد نیاز برای تامین نیازهای اجرایی طرح از جمله مجموعههای این برنامه به شمار میروند.
دکتر آهنچیان همچنین خاطرنشان کرد: طراحی و ارائه دروس اختیاری متناسب با نیازهای جامعه شامل بازنگری و تدوین دروس اختیاری مرتبط با مهارت و فضای کسب و کار با در نظر گرفتن اولویتهای محلی، منطقهای و ملی، تعیین ساز و کارهایی برای کسب مجوزهای قانونی، استفاده از کارشناسان زبده و صاحبان حرفههای مرتبط با محتوای هر درس به منظور تدریس یا مشارکت در تدریس این دسته از دروس اختیاری نیز دومین برنامه زیربنایی اجرای سطح مهارتافزایی دانشجویان در دانشگاهها است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی همچنین اجرای آموزشهای فرابرنامهای برای آمادهسازی اشتغالپذیری دانشجویان را نیز سومین برنامه زیربنایی اجرای طرح مهارتافزایی دانشجویان تعریف کرد و گفت: دانشگاهها میتوانند برنامههای خود را با رعایت مفاد این طرح به صورت نوآورانه تدوین و به اجرا در بیاورند، همچنان که برنامههایی در قالب طرح 20.20 (طرح آموزش 20 مهارت در 20 سالگی)، ماد (طرح مهارتافزایی دانشجو)، من ( طرح مهارتهای نوین) و غیره... در دانشگاهها اجرایی میشوند.
وی به چهارمین برنامه زیربنایی اجرای طرح مهارتافزایی در دانشگاهها اشاره و بیان کرد: رصد وضعیت اشتغال دانشآموختگان هر کدام از رشتههای موجود در دانشگاهها به عنوان چهارمین برنامه زیربنایی محسوب میشود که دانشگاههنا باید در قالب این برنامه از وضعیت اشتغال دانشآموختگان خود مطلع شوند تا در نهایت برنامهریزیهای آموزشی متناسب با این وضعیت صورت بگیرد.
انتهای پیام