ضرورت ارتقای هواشناسی دریایی در سواحل مکران

مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی با اشاره به ضرورت تجهیز امکانات سازمان هواشناسی برای پایش‌های محیطی در منطقه سواحل مکران اظهار کرد: غالب ارتقای هواشناسی دریایی باید بر موضوع پشتیبانی فنی متمرکز باشد و با توجه به سیاست‌های کشور مبنی بر توسعه منطقه مکران و نیاز کشور به امر پایش محیطی برای سواحل این منطقه لازم است هواشناسی دریایی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، پیش از این ارتقای هواشناسی دریایی در توسعه سواحل کشور مورد تاکید بهزاد لایقی مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی قرار گرفت. او تاکید داشت اگر بخواهیم منطقه‌ای را توسعه دهیم، به ویژه یک منطقه ساحلی مثل مکران باید خصوصیات طبیعی و مشخصات هواشناسی و دریایی مثل امواج، پدیده‌های غالب در منطقه، اکوسیستم‌های موجود در دریا و خشکی و حتی عوارض زمین و شرایط زمین‌شناختی را بررسی و نسبت به آن شناخت کافی پیدا کنیم.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به نقش پررنگ پایش‌های محیطی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به توسعه از جمله مکان‌یابی استقرار شهرک‌های صنعتی و سکونتگاه‌ها اظهار کرد: بخش عمده این پایش‌های محیطی در مناطق ساحلی و دریایی به هواشناسی دریایی مرتبط است که علاوه بر پایش پارامترهای مختلف هواشناسی مثل دما، بارش و رطوبت، پدیده‌های جوی، جریان امواج و شوری آب را رصد می‌کند.

برای همین برای پایش محیطی سواحل مکران به یک رادار هواشناسی به منظور تشخیص جبهه‌های طوفانی و ابرهای باران‌زا و به رادار موج به منظور شناسایی امواج سطحی دریا نیاز داریم. همچنین برای پیش‌بینی پدیده‌های مخربی مثل سونامی و طوفان‌های حاره‌ای به مدل‌ها، داده‌ها و نرم‌افزارهایی نیاز داریم.

بهزاد لایقی در گفت‌وگوی جدید با ایسنا با تاکید بر اینکه عمده کمبودهای هواشناسی دریایی مربوط به پشتیبانی فنی است، در مورد نیاز منطقه مکران به پایش‌های محیطی گفت: با توجه به سیاست‌های کشور مبنی بر توسعه منطقه مکران و نیاز به امر پایش محیطی برای سواحل این منطقه باید هواشناسی دریایی و تجیز امکانات مورد نیاز هواشناسی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد غالب فعالیت‌ها و ارتقاءها در هواشناسی دریایی باید بر موضوع پشتیبانی فنی متمرکز باشد. تعویض سنسورها، تعمیر و نگهداری تجهیزات از جمله این امور است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مسائل مربوط به پشتیبانی فنی به نیاز ما به شرکت‌های سازنده این تجهیزات برمی‌گردد، به موضوع تحریم اشاره کرد که مانع از واردات قطعات سنسورهای دریایی از کشورهای صاحب‌نام در حوزه هواشناسی دریایی مثل فرانسه، نروژ، دانمارک و هلند شده بود، و افزود: البته سعی می‌کنیم تا حد امکان از فناوری داخلی استفاده کنیم حتی قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده است. 

مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از سنسورها در داخل ایران تهیه می‌شود اما نه به طور کامل البته هر اندازه که با کشورهای مختلف ارتباط بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم به همان اندازه عدم وابستگی را هم دنبال کنیم چون تنها در این شرایط است که می‌توانیم ضمن آشنایی با تکنولوژی روز دنیا در حوزه هواشناسی، ابزارهای مورد نیاز را احصا کنیم و تجربه خود را بالا ببریم بنابراین ارتباط با کشورهای مطرح در حوزه هواشناسی منافی عدم وابستگی ما در داخل نیست.

وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته کشور پیشرفت‌های خیلی خوبی در تحقیقات بنیادی داشتیم چون نیاز احساس شده و سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت گرفته و پیشرفت‌ها حاصل شده است بنابراین در حوزه هواشناسی به ویژه هواشناسی دریایی هم باید نیاز و کمبودها احساس شود تا سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه انجام شود.

مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی با اشاره به برنامه توسعه صنعتی منطقه مکران اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کشور مبنی بر توسعه منطقه مکران و نیاز کشور به امر پایش محیطی برای سواحل این منطقه باید هواشناسی دریایی مورد توجه قرار گیرد.

لایقی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در در تفاهم‌نامه سازمان هواشناسی بین ایران فرانسه، حوزه هواشناسی دریایی هم لحاظ شده است؟ گفت: قرار است در حوزه مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی دریایی، بانک اطلاعاتی همچنین پشتیبانی شبکه پایش همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۰۳:۰۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 97030904927
  • خبرنگار : 71542